Min egna lilla vrå

Fototriss…så här ser det ut där jag är…

Posted on: augusti 14, 2011

Fototriss igen…oj va veckorna går fort…söndag igen..hinner ju knappt blinka ..uj tiden tenderar att gå fortare och fortare ju äldre man blir…världen runt ikring snurrar på i ett rasande tempo…ett tempo som då jag inte orkar följa längre…men det är kanske så det ska kännas när man sakta går genom livet ….att åldras…att upptäcka nuet att stanna upp och leva  …att fånga dagen och se allt det vackra runt ikring oss. Det är först då man lever ..då man kan njuta av dagen av just det som är nuuuu.

Man bara följer med utan att tänka …man följer med i det tempot som är ….utan att ifrågasätta varför…man kommer till en punkt då man känner att va är det jag håller på med…man ifrågasätter sin livssituation och börjar att leva i samma stund som man ställt sig frågan…att leva här på vår jord ….att ta vara på det man har och njuta …är väl ändå meningen med livet.

De dagar man  minns är inte de dagar man varit  på  jobbet …utan de dagar man fyllt med meningsfylld aktivetet som berikat livet…de dagar man fyllt på med energi …då man tagit vara på och njutit av vad livet erbjudit…

Så till hur det ser ut där jag är idag ….efter 2 vaknätter så är jag ganska så mör..men frånsett det så blev min dag helt ok…jag har besökt min mamma som vi bestämmde i fredags…det är pappas födelsedag idag…om han fått leva hade han fyllt 74år just idag…så vi promenerade iväg till kyrkogården…med blommor och ljus för att hedra hans minne…med tunga steg vandrade vi sakta under de regntunga skyarna…det är tungt att sörja och varje högtid och händelse man ska gå igenom utan pappa är sorglig ..

Men att få vara där vid graven inger ett lugn och man känner en frid att ändå få ha en plats att gå till då man behöver…för att sörja och för att minnas…jag är kanske konstig men jag tycker om att vara på kyrkogården…

Det vi först ser då vi svänger in med mammas rullstol på kyrkogårdsgången är två harar som skuttar iväg …och då jag vänder på den rosa krukan för att ta bort oasisen som är däri för att sätta dit höstastern vi köpt ..krälar det ut två små ödlor som slagit bo i den upp och nedvända krukan…var ska de nu ta vägen?  tänker jag…men jag behöver krukan så de får söka efter en annan bostad…

Vi fixar och gör fint …tänder ljusen och snittar rosorna som mamma köpt och sätter dit kortet med Vi saknar dig på …då öppnar sig plötsligt himlen och det öser ner…tur att vi hade paraplyet med och där stod vi en bra stund och hörde smattret från regndropparna..utan att bli så värst blöta …vi skratta och sa att idag hade vi då inte samma tur som vi brukar…men va gör det att det regnar …det var lite mysigt där en stund under paraplyet.

Vi väntar besök …min dotter med familj är i antågande och medans vi väntar mamma och jag så fotograferar jag lite…vi har stämt träff denna dag på kyrkogården ..och vi kom lite för tidigt…det är svårt att köra rullstolen på grusgångarna ..hjulen bara gräver sig ner och man kan inte använda sig av motorn..så det är bra att man kan hjälpas åt att skjuta på …och så kommer de då plötsligt ..som vi väntat …vi hör bara mormor mormor här är vi…nu kommer vi …

Åh sen var det full rulle..barn har ju lite svårt för att vara stilla så de sprang runt på grusgångarna …gick balansgång på gravkanterna som bara små barn kan få för sig att göra…det hade min pappa gillat..han som alltid skojade så med barna  och själv alltid var full av busiga upptåg….barn har då en förmåga att lätta upp stämningen så då vi gick därifrån var det med lättat sinne ..fast barna de små grät för de ville inte lämna Bosse…eller så var det för att det var så roligt att gå balansgång…

Jaha så här har det sett ut hos mig idag….här kan ni se fler trissar på samma tema..

http://fototriss.blogspot.com/

Etiketter:

12 svar to "Fototriss…så här ser det ut där jag är…"

Men oj, vad fint du skriver! Jag skrattar åt barnbarnen och deras spring i benen…. jag tycker också om att vara på kyrkogården, det finns mycket vackert för ett kameraöga där. Det påminner mig om att nu när jag mellanspelar i stan ska jag gå till pappas grav. Mamma och nyaste barnbarnet får också besök. Så blir det.
Kram

Nu är jag mer än lovligt glömsk: jättefina bilder från kyrkogården!

Fint skrivet av dig o visst är de små härliga, dom är som dom är i vilket väder eller vad dom än är. Naturliga o det som är ett av de största ljuspunkterna i livet.
Vi är nog många som delar dina rader o jag tror oxå att din pappa hade uppskattat deras glädje o naturlighet. Kram

Riktigt fint skrivit av dig.. Jag gillar oxså att strosa runt på kyrkogården.. Min pappas viloplats är där och tar gärna med mig lilla mamma i sin rullstol dit ner då och då:) Ungar de är härligt naturliga de 🙂

Vi brukar också gå runt på Emmas kyrkogård och fundera kring de gravar vi ser…

*kramar om*

Fin triss. Och visst är det en bristvara, det där med tid till att stanna upp och tänka efter. Därför gör jag inte några större åthävor den här sommaren, inga längre resor utan mest stilla (?) liv i trakterna kring Malmö (och där finns ju även Köpenhamn om man känner för det).

Fin triss och fint skrivet.

Jag har haft ångest idag då pappa fick åka in till akuten på eftermiddagen men nu pratade jag med mamma och han blir kvar så att de kan ha honom under uppsikt för att kunna underlätta lite för honom med andningen osv. Han är ju 77 år så han är ju ingen ungdom och sommaren har tagit hårt på honom. Det är jobbigt när föräldrarna bli gamla… det tar lite tid att acceptera läget.

Kram

Ååå, dette var en fin triss. Tekst og bilder sammen gjør det vakkert.

Jag tycker också det är rofyllt på kyrkogården men besöker den sällan…
Just den kyrkogården du fotat är väldigt fin på hösten tycker jag!

Ja regnet har ju öst ned i dagar så tur var väl att paraplyet fick följa med er 😀

Fina bilder till dina ord. Jag kan också känna frid på kyrkogårdar/Lis

Vilken härlig text (som vanligt) och fin-fina bilder dessutom! 🙂
Ja, det är härligt med barn, busiga barn som är spontana och gör härliga saker som att gå balansgång på en kyrkogård… Ja, varför skulle man INTE kunna göra det? är det inte det livet handlar om? Att gå balansgång??
Kram.

Lämna en kommentar

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet