Min egna lilla vrå

Flytthelg igen!

Posted on: februari 2, 2013

Hm …det ska flyttas grejer även denna helg..vet inte hur länge vi hållt på att flytta grejer hit och dit..från dottern och hit …från mitt och hit ..hit och dit ..förra helgen flyttade och städades dotterns hus ut..och de bor nu på 2 ställen ..har grejer här och där..rörigt? Det är bara förnamnet.

Idag ska min kökssoffa hit.. den har stått tom länge nu och jag har velat haft den hit för länge sedan..bättre sent än aldrig ändå. Den behövs ..men den tar ganska mycket  plats i mitt lilla kök…men jag vill inte vara utan den..så den får komma hit. Har ävt den från min farmor och farfar..det var deras första möbel. Då de gifte sig stod den i deras kök och de sov i den..så den bör vara från  30 talet någon gång.. en fin dala möbel med tillhörande stolar..den har haft flera lager färg på sig ..ursprungligen var den vit och dalablå..då jag tog över den målade vi den brun och vit..då hade den stått på våran vind i många år.

Det var väl synd…ända sedan jag flyttade hemifrån  har den stått i alla mina kök …och den är enligt mig min bästa möbel någonsin..

Brun och vit var  den i många år ..men för ca 20 år sedan fick vi för oss att vi skulle luta av den…och det var ingen lätt uppgift..minst tre lager färg skulle bort..så det var ett gediget arbete…som man ångrade lite då man hållt på ett bra tag. Vi hade soffan som sysselsättning i många månader …ett riktigt pilligt arbete var det att få bort färg från de små dekorotiva löven …det finns fortfarande spår kvar efter ursprungsfärgen dala blå men det gör inget.

Nu är jag glad att vi kom oss för att luta av färgen ändå..den kommer mer till sin rätt avlutad…men mina farföräldrar vet jag tyckte att furu möbler var för fattigt folk som inte hade råd med färg ..men jag tror att de tycker om att soffan ..deras första säng kommit till användning i så många herrans år ändå.

Att ta till vara på gamla ting är för mig självklart..särskilt om de är ärvegods så har de ett mervärde för mig …som den lilla vita träsoffan som jag oxå ärvt av mina farföräldrar.. lilla-soffan…den lilla utdragbara som nu står i min hall..den har alla vi barnbarn sovit i då vi varit nattgäster hos farfar och farmor. Den är och kommer att få vara vit även om den har tappat lite färg här och var så får den vara som den är ändå..har bara klätt om sofflocket ..men under finns det tyg som farmor valt ett gult mönstrat tyg med rosor på…det var lite slitet så jag la på ett enfärgat beigt  indiskt bomullstyg  köpt på ikea så länge tills jag hittar ett mer värdigt tyg som passar bättre in med soffans stil och min hall.

Hm …snart drar vi igång den stora flytta grejer hit och dit lördagen…ska bara få i mig min frukost och kaffet som jag så väl behöver för att vakna till…sen är jag redo för att bära ut kartonger härifrån och köra till dottern lite längre bort på gatan…har lovat att hjälpa till med att få lite ordning hos henne denna lördag.

Ska sen åka till mitt hus och röja bort skräp..ja ja det tar aldrig slut verkar det som..men det är kanske ändå början på slutet som vi nu tar sikte på.

Nääe nu kan jag inte sitta här och soffa längre…

SES!

14 svar to "Flytthelg igen!"

I min källare ligger morfars föräldrars väggklocka, troligen från Åhlen & Holm. Det är första gången sen jag ärvde den för ca 30 år sedan som den inte sitter upphängd. första tiden hade jag så dåligt samvete för det. Idag, snart 4 år senare, så börjar jag fundera på om jag ens måste ha den kvar.

Man behöver inte samla på allt som man ärver..men min soffa får vara kvar så länge den håller…och den kommer att hålla länge…
Många antika ting har bättre hållbarhet än nytillverkade så jag tycker bättre om äldre lite rustika möbler.

Har även farmors gamla linneskåp det vet jag inte hur jag ska göra med.men det får nog hänga med ett tag till…kanske målar jag det men jag tvekar för det är finty som det är egentligen ..av björk är det..men det är lite väl slitet här och där så det blir nog som nytt om jag målar det.

Jag har inte ärvt någonting av mina far- och morföräldrar. De var för fattiga för att ha något att ärva. Från min mans släktingar däremot har vi en del gamla saker som jag gillar och jag har själv köpt en del gamla möbler och saker som har själ. Kom just hem från en antikmässa, men gjorde inga stora fynd, ett par gamla formar bara som blir vackra att ha på väggen på torpet. Rökfärgat glas samlar jag också på och hittade en liten vacker vas.

Det är kul att fynda gamla saker. Jag går ofta på loppis och kikar efter saker som kan vara bra att ha. Men jag kan inte säga att jag samlar på något särskilt…jag köper sådant som jag tycker är fint.

Det kanske var fel att säga att jag samlar på det, det har bara blivit att jag har köpt rätt många olika rökfärgade glasföremål. I köksfönstret på torpet har jag en en rad av dem. Vackra är de.

Fint..jag samlar stenar vart än jag åker..som jag dekorerar med överallt här hemma.

Håller också på och röjer – ska flytta om exakt en månad. Måste göra mej av med ett jättefint blått hörnskåp och en vit sekretär som inte kommer få plats. Synd. för jag behöver dessa till förvaring.

Kram
Kao

tråkigt att behöva göra sig av med saker bara för att man flyttar till något mindre. Samtidigt är det bra att göra sig av med lite skräp..jag kommer inte att få plats med alla mina saker här…det våndas jag lite över…men nu vill jag ha det lite mer sparsamt möblerat då jag vant mig vid att ha mindre grejer runt mig…har flyttat hit två träsoffor än så länge resten är pappas grejer som blev kvar då vi delade på hans saker…
Förvaringsutrymme kan man aldrig få för mycket av..så mitt linneskåp kan jag nog inte undvara.

kram

Fattar precis.
Jag är ingen samlare, men under tiden jag har bott här har min mamma dött och jag har tagit hand om lite saker efter henne. En väldig massa olika lampor, märker jag🙂. Ett par ska min dotter få, ett par ska jag ha, men de andra? Vissa gamla och fina men de kommer inte passa sen.

Är inte det minsta nostalgisk, men vissa småsaker vill jag ju behålla. En hel del har jag gjort mej av med för länge sen.

Visst. Möbler kan jag vara utan, men just förvaringsmöbler blir viktigt när jag flyttar, men dem kan jag ju inte ta med mej. Det är det största problemet. Nu har jag finfina garderober, men får jättedåligt med sånt när jag flyttar.

Vad gör man? Säg inte bara att jag ska köpa nån förvaringsmöbel. Har varken plats eller pengar till det. Får försöka hitta på nåt smart…. Allt brukar ju lösa sej till slut. Bara jag slipper ha en byrå i själva rummet (en etta). Vill INTE det.

Kram

Det det med för lite förvaringsutrymme är jobbigt. Vi har heller inte så bra med garderober här i lägenheten.
Vet inte hur jag ska lösa det. Har ett källarförråd men där vill jag knappast ha något alls fast där är nästan fullt ändå.
Där luktar det pekkalurv. Så jag inser att jag måste göra mig av med en hel massa saker..
Idag ska det röjas i huset…suck…vet knappt var man ska börja någonstans.

Har tänkt att man kan ha en säng med förvaring inunder på något sätt.
Nu har jag kökssoffan som jag kan förvara lite i oxå och lillasoffan i hallen där har jag leksaker som mina barnbbarn har då de kommer till mig.
Oj..flyttar du till en etta ..hoppas att den är rymlig ändå och smart planerad.

Jag hoppas att du fick lite tid för avkoppling också trots allt flyttande och röjande. Och att du får en riktigt skön Söndag idag!
Kram

Jodå vi hann mysa lite till mello igårkväll. Idag tar vi nya tag med flyttröjet.

kram

viljan att ha minnen kvar blandat med Dåliga Samvetet av att man inte har plats, eller rent av har tröttnat på arvegodsen – snacka om dålig kombo.
Morsan skulle bli vansinnig om jag gjorde mig av med en endaste virkad, knypplad, broderad, vävd, stickad (ja, stickad!) duk. Jag förstår henne, jag vet ju vilken tid det tar att knåpa ihop ett sånt hantverk. Men hur kul är det att lägga på dukar som var moderna för årtionden sen när man vill ha ett modernt hem? Eller en lila duk (ja, jag hade en lila period som ung tonåring)…

Dukar har jag slängt massor…men en del virkade dukar som mamma gjort finns kvar. De kanske blir moderna igen vad vet jag?

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
