Min egna lilla vrå

Evighetshjulet snurrar på…

Posted on: januari 29, 2013

Japp det snurrar på …allt tycks gå i repris..dagar veckor år…timmar minuter sekunder tickar på…och man fyller tillvaron med saker som både är nödvändiga och som inte behövs..det går runt i ekkorrehjulet …följer med för vad ska man annars göra?

Tur är väl att det snurrar på..att det inte stannar..

Vad är det för mening med allt undrar jag ibland ..vad är det man gör …vad är det man fyller luckorna med..för skit!… Jag vill inte bara låta allt flyta på jag vill kunna påverka mera…min känsla känner så…att jag vet bättre än att bara låta saker vara..men jag måste hålla tillbaka mina känslor för att kunna gå vidare…mina känsla säger så…att det kan bli lite för mycket att gå på känsla…inte för mig utan för de i min omgivning.

Jobbigt att inte kunna leva ut som man vill för man vet att evighetshjulet inte varar för evigt…tiden går snabbt och man vill hinna med en del i snurran…det vore bra om man kunde sakta ner lite …fast hjulet snurrar ändå på i samma takt…även om jag har en annan takt så går tiden lika fort…men min takt eller otakt med tiden gör att jag ändå påverkar min tillvaro till det bättre…för min takt är min takt ..man får bortse från hur allt annat runt ikring rullar på i sin takt i obalans med mig…

Det är lätt att köra på följa strömmen och bli fartblind.

Är på god väg att hitta tillbaka till mig själv igen …vem jag en gång var …som jag var ämnad att bli  och som jag vill vara.

Jag irrade bort mig där några år…ganska många år…och det är inte lätt att finna sig själv efter så många år av vilsenhet..att jag gick vilse och inte visste att jag var vilse ..gör det än svårare att hitta tillbaka till sig själv eftersom man tappade bort sig själv oxå…där i försöken att leva upp till något man inte ville vara..som man trodde att man skulle vara…för att passa in bättre bland alla andra.

Så nu vandrar jag för att hitta tillbaka i mina spår …de spår där jag bäst trivs att gå i…jag tror att jag hittar stigarna där jag känner välbehag och trygghet..jag går oförtrutet oavbrutet framåt fram…för jag vill inte gå vilse igen…irra bort mig igen nu då jag äntligen känner att jag är på rätt väg.

Jag vill inte gå bort mig igen och åter igen börja om från scratch..för det tyar jag icke.

 

9 svar to "Evighetshjulet snurrar på…"

Det låter bra att du är på god väg att hitta dig själv igen. Jag vet inte jag. Idag blir det morbesök igen. En kvinna från kommunen ringde och ville prata med mig, någon sorts uppföljning av mors flytt. Bra, men jag är inte riktigt i form efter en värknatt med mardrömmar. Men det går väl det med.
Ha det gott!
Kram

Jo då jag är på väg åt rätt håll ialla fall. Alltid något.
Jag ska strax ge mig av till mamma jag med ..får nog ta med kameran och fota bron vi går över på vår vandring idag..trots att det är gråväder.
Jag var på utbildning igår med jobbet om personlig service PS..ócj vi hade både bra och dåliga diskussioner omkring detta ämne…bla att anhöriga inte skulle få styra för mycket över sina anhöriga…att de helst inte skulle vara med eftersom den boende kanske inte skulle våga säga sin mening.

Jadu…att man inte längre skulle behöva skriva på genomförandeplanen…som de tjatat på mig om det …till slut skrev jag på fastän jag inte kunde hålla med om allt som står däri…men det sa jag till dem ..jag kan inte godkänna att mamma får sköta sin mage i sängen.

Pappa skrev aldrig på så jag har lite ågren för att jag skrev under nu..inte blev jag upplyst om atyt jag inte behövde skriva på…

Hm jag är lite tung i huvudet jag med idag…men det är självförvållat att man blir vintung i skallen🙂 gott att ta sig ett glas vin var det ändå men skulle nog inte tagit mer än ett glas🙂
kram och ha de gott denna tisdag!

Jag har aldrig hört talas om att man inte skulle skriva på genomförandeplanen. Jag gjorde det sist jag var där, fast jag inte tyckte att jag hann läsa igenom den ordentligt eftersom mamma satt bredvid och vad orolig. En i personalen kom och frågade efter den. Men eftersom kommunkvinnan ska se planen så ber jag att få ett ex av den och är det nåt jag vill tillägga eller ifrågasätta så lär jag be dem att ändra!
Kram

Det är precis nytt att man inte behöver skriva under om man inte vill.
Den finns ju ändå att tillgå utan underskrift som orginal i datasystemet ligger den som underlag till all vård.
Då man skrivit under känns det så definitivt att man godkännt allt de gör fast man inte samtycker med precis allt däri.

De vill helst bestämma vården själva verkar det som…för det är ju de som vårdar mamma mest …att hinna med 2 duschar per vecka är en omöjlighet…även om jag tycker att det är efterfrågan som ska styra…så är det inte så..köp torrschampo istället blev jag rådd förra gången jag påpekade att mamma behövde tvätta håret 2 gånger i veckan för att må bra.

Nog är det underligt. Vem har kommit på att gamlingar och andra vårboende håller sig rena på en dusch i veckan?! Vem annars duschar så sällan och är nöjd med det? Alla vi anhöriga borde skrika högt så att det hördes vida omkring, det är ju värdig vård det handlar om! Jag inser att jag måste syna vårdplanen noga, jag var så stressad sist. Men jag är också fortfarande missnöjd med den flytt de gjord, byte av rummen, mamma hade sagt: ”De säger att de har rätt att ta mitt rum!” till min syster och pratat om flyttlådor hela tiden hon var där, orolig som bara den. Det känns inte bra.

Det kan man undra…jag skulle då aldrig gå med på att bara duscha en gång i veckan. Helavtvättar i sängen varje morgon är ju inte jämförbart med dusch.
Hm får se om jag får igenom 2 duschar någon gång…sommartid om det är varmt och svettigt vore det skönt.
Tror att de behöver mer personal om fler ska duscha fler än en gång…det är för lite personal helt klart..och det skulle kosta..helinackorderingar borde rymma fler insatser eftersom de betalar fullt.
Hur gick det förresten med din mammas sår på fötterna?

Det är just det där med personal. Mammas förra boende var ju tvungen att utöka personalen, kommunen ställde krav och vår anmälan bidrog till det. På det nya boendet har jag inte grepp om hur många de är.

Såren har läkt fint. Jag träffade ju en person från kommunen i tisdags. Hon hade ett frågeformulär om trivsel, aktiviteter, bemötande m.m. Det visade sig att en sån här tillsyn ska göras första gången efter tre månader och sen en gång per år. Det blev aldrig gjort när mamma flyttade in på förra boendet. Jag undrade varför det hade uteblivit och kvinnan sa att de hade varit överbelastade med jobb, datasystemet gjordes om… och jag känner mig så arg över att det är de gamla som kommer i kläm hela tiden. Hade kommunen gjort den tillsyn de ska göra så hade kanske mycket av det som hände mamma kunnat undvikas!
Kram

Det är ingen ursäkt att man har varit överbelastade..det tyder ju bara på att de ”ÄR” underbemannade då de inte hinner med det de ska.
Som anhörig får man ligga på om allt möjligt..hade jag inte varit uska så hade ..ju inte vetat att det ska vara ett ankomstsamtal vid inflyttning det fick jag nu påminna dem om. Då såg de lite frågande på mig som om jag kom på dem lite med att inte sköta sitt jibb ordentligt.

Usch ja man undrar hur många som missköts egentligen på alla våra boenden? …och var värdigheten tog vägen?
Det är frustrerande att inte kunna följa de riktlinjer man har lärt sig pga tidsbrist..och personalbrist.
Om allt gick mer efter hur det ska vara kunde mycket onödigt undvikas..det sprids ju missnöje både bland boende och personal när det finns brister..
Nu är det så att det kommer aldrig gå att göra alla nöjda..för alla är vi olika och behöver bemötas individuellt..därför är det svårt att få alla nöjda men man bör ju ändå göra sitt allra yttersta för att fler ska ha det så bra som bara det är möjligt…
Det är en balansgång …hur ska man räcka till? ..och vem ska man ge sin tid då man inte har all tid i världen?
Vi får prioritera hela tiden vad som är viktigast här och nu..
Inte lätt..man hamnar i ett etiskt dilemma..då man inte kan ge alla det de behöver…man hamnar lite i konflikt med sig själv ibland då man inte kan uppnå det man vill.

Inte konstigt att det blir konflikter, missförstånd och fel ibland.
Många stirrar sig blinda på just bara sitt…och kan inte se helheten..det som är övergripande och nödvändigast..de lägger sin energi på fel saker…
Hur många är det som borde göra något annat ..som inte ska jobba med människor? Personal borde rotera lite oftare för att tvingas tänka till över vad det är de håller på med..istället för att bevaka sitt och låta det gå ut över andra.

Det är egentligen inte så komplicerat och svårt …ibland ser man inte skogen för att träden står ivägen…

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
