Min egna lilla vrå

HSP…ett nytt försök…

Posted on: januari 7, 2013

”Ofta har jag blivit kallad överkänslig, men tänk om det är den som har kallat mig så som faktiskt är underkänslig?”

Så säger Mia Skäringer…hmm det finns helt klart fler som är underkänsliga och okänsliga än känsliga…människor som kan leva sig in i olika känslor upplevs ofta som lite tillbakadragna och blyga eller introverta…men de kan lika gärna vara extroverta. De tenderar att ha stor kroppsmedvetenhet och vet instinktivt när de befinner sig i en miljö som inte är bra för dem.

Man är känslig för vibbar ja så kan man uttrycka det..man är lite översynt..ser saker som inte andra lägger märke till..man ser tex om någon inte mår bra..de är bra på att känna av stämningar, andras känslor och att de ofta tar in det andra missar…pga att hjärnan  reflekterar  och bearbetar på ett djupare plan…det är en slags överlevnadsstrategi eftersom du observerar innan du agerar… Något som omgivningen kan dra nytta av.
Både positivt och negativ..du kan lätt uttnyttjas och manipuleras eftersom ditt angegemang är stort, även ditt hjärta är generöst och stort  ..man kan som jag tas lite för given eftersom man är så hjälpsam och generös man bör lära sig att sätta tydligare gränser för att skydda sin karaktär.

Högkänsliga kan upplevas som krångliga eftersom de ofta ifrågasätter snabba beslut. När ingen annan ser att en person har det jobbigt kan den högkänsliga göra det. Ofta blir det då hon eller han som går in med sin empatiska förmåga och för­söker rädda personen eller situationen. Ibland går det för långt.

Men deras känsliga nervsystem gör dem också till kreativa, intuitiva, begåvade och djupsinniga människor med stor inlevelseförmåga.

Högkänsliga behöver träna sin förmåga att sätta gränser mot omvärlden. Många mår bra av att dra sig undan, reflektera över sina känslor, kanske genom att skriva dagbok, samt träna på att inte följa sina känslor direkt..

Man  blir också lättare överväldigad. Eftersom man  noterar så mycket blir man lätt överväldigad när man  står inför intensiva, komplexa, kaotiska eller nya situationer som pågår en längre stund… man bör därför ge sig tid att rensa och sortera informationen man samlat på sig..man bör spendera tid på egen hand för att vila sina sinnen..meditation  är bra återhämtning för att rensa hjärnan..

Yes..jag är inte knäpp…jag som ofta har känt att jag inte riktigt platsar in och därför stått lite vid sidan av och iakttagit vad som händer…ja jag känner mig ofta utanför fast jag inte borde känna så…

 

Läs gärna mer här om du tycker det är intressant:

http://www.hsperson.se/49022.html

http://hspinformation.wordpress.com

Hur känslig är du?

Terapeuten Ilse Sand har skrivit nyutkomna boken ”Älska dig själv – en guide för särskilt sensitiva och andra känsliga själar”. På hennes sajt Sensitiv-hsp.se kan du testa din egen känslighet. Här är en kortare version.

Den som har ett högkänsligt karaktärsdrag svarar nej på de flesta av de här frågorna:

• Jag älskar skräckfilmer.

• Jag tycker om att smälla smällare.

• Jag kan klara mig med mycket lite sömn.

• Jag är oftast en av de sista att lämna en fest.

• Jag är för det mesta glad och full av energi, nästan oavsett vad som just då händer runt mig.

• Jag är snabb i replikerna och klarar mig bra i diskussioner och gräl.

Den högkänsliga svarar troligtvis ja på majoriteten av de här frågorna:

• Det som ser ut att vara en enkel sak för de flesta, blir ibland för mycket för mig.

• Jag har ett större behov av att dra mig undan och vara ensam än de flesta andra.

• Jag har en god känsla för hur djur och växter mår.

• Jag njuter mycket av att vara i naturen.

• Jag vet att det finns mer mellan himmel och jord än vad man kan höra och se.

• Musik eller konstverk kan ibland fylla mig med stor glädje.

 

Så himla spännande att komma underfund med sin personlighet sin karaktär genom att läsa en informativ text…jag har ju vetat om mina särdrag men inte riktight kunnat sätta ord på vad det är riktigt…nu ska jag köpa boken som så många pratat om ”Drunkna inte i dina känslor” för den jag är kan jag inte göra så mycket åt annat än att fortsätta vara känslig och leva livet här och nu..fullt ut.

 

 

4 svar to "HSP…ett nytt försök…"

Gillar dina tankegångar. Det du skriver här.

Känner igen mycket av det där i mej själv, men jag verkar vara en mix av de båda typerna. Däremot är jag högkänslig för stämningar, blickar och kroppsspråk. INGET undgår mej. Det handlar inte alls så mycket om mej själv, eftersom jag struntar i vad folk anser om mej numera – så länge de inte skapar lögner om mej. Då blir jag mer arg än ledsen.

Mest reagerar jag på om folk är elaka eller oempatiska mot andra personer och har då svårt att hålla truten. Jag kan gå väldigt långt innan jag lägger av och bryr mej inte det minsta om ifall jag får onda ögat på mej själv.

Ofta har jag blivit ‘skurken’ i ett drama där jag försökt medla mellan 2 personer😦

Kram
Kao

Tror nog att de flesta är en mix av lite av varje ..men på mig stämmer nästan allt in…
Att ständigt uppfatta stämmningar gör att jag blir överväldigad, översköljd av känslor så det är inte konstigt att man agerar och anses vara lite för mycket ibland.
Jag får opfta gå ifrån och räkna till 10…det är en bra metod för att inte svämma över.
Jag själv tycker inte att jag överreagerar men en del gör det…jag reagerar starkare och fortare än många..och då blir man för det mesta missuppfattad eftersom jag ligger steget före.

Det är jobbigt att förklara sig hela tiden så ibland håller man bara tyst..för det är enklast så..men det beror ju på vad det är…för är det orättvist så klarar jag inte att hålla klaffen…
Jag har kallat mig för sanningssägare …men karaktären HSP stämmer bättre in…

Onda ögat har jag oxå råkat ut för ibland då någon tycker att jag gått för långt och blivit skurken i dramat…fast jag bara gjort rätt…jag gör nämnligen rätt för mig olch smiter inte undan som en del andra snyltare/ energisugare som ger sken av att vara de mest korrekta i sammanhanget..men sanningen är att de inte är gör så mycket nytta där de är en att glida runt.

Såndana människor håller jag mig ifrån så långt det nu går..finns de på jobbet är det inte så lätt att undvika dem..oftast får man röja ordning efter dem.. men det är ju deras strategi.
Jag får ofta höra att jag är för mycket och att det händer mycket runt mig …kanske är det för att jag ser och hör saker före andra.

Det är intressant att få andra synvinklar på hur olika karaktärer kan vara…att vara hög sensitiv är inte enkelt..men man får lära sig stänga av flödet för att orka…

Jag förstår att jag behöver sova mycket och äta regelbundet…eftersom det tar en massa energi att ta emot media hela tiden.

ja du man lär sig så länge man lever…att jag varit lite annorlunda har jag vetat hela tiden…eller den känslan har jag haft inom mig..

OttoKram

Att vara annorlunda kostar på. Det kan jag skriva under på: att känslospröten står och vibrerar.

Ibland får jag höra att jag inbillar mej saker som jag inte ALLS inbillar mej. Men så småningom får de som säger så ändå klart för sej att det förhöll sej just så som jag sa…för de hade inte varit tillräckligt lyhörda första gången.

Även jag har hamnat i knipa många gånger, men skulle inte vilja vara annorlunda än jag är för att slippa det. Hellre känner jag än att INTE känna.

På de flesta sätt du beskriver i ditt svar till mej, känns det som om jag skulle kunnat skrivit samma ord själv.🙂

Kaoskram

Helt sant …man inbillar sig inte..man är lite före bara i tanken..som när jag påpeka att vi behöver ha ett överfallslarm…då trodde alla att jag var rädd att jobba natt…nääe jag är bara ett steg före..ser vad som kan hända …aha …men de fattade än då inte riktigt att det var säkerhetstänk från min sida.

Jag är lyhörd men jag uppfattas av andra att vara krånglig eftersom jag ifrågasätter och har ett nytänk som få har.
Jag ser möjligheter då andra ser svårigheter…är inte rädd för att pröva på nya saker…har man inte prövat så vet man ju inte hur bra eller dåligt det är…
De flesta vill ha det som det alltid varit och då kan en som jag röra till det för de är ju tvungna att skärpa sig om det ska till förrändringar…de är ju nöjda med att ha det som de har…

Jag vill inte heller vara annorlunda fast jag kanske är det i mångas ögon…tycker att det är bra med olikheter ..tänk om alla varit likadana…hemska tanke. Såna som vi rör till det lite men vi är oftast en tillgång…men som du säger man kan vara den som hamnar i knipa …eftersom man oftast är den som för talan då ingen annan vågar.

tack för Kaos-kramen🙂 en ottokram tebax

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
