Min egna lilla vrå

8 timmar

Posted on: november 21, 2012

Sömn…sova…säng säng säng…ja jag har sovit som en stock denna natt…skönt 8 timmar i sträck är inte dåligt ..jag som sover lite si och så. Natten innan sov jag kanske på sin höjd 4 sammanhängande timmar ..och jag fick underhålla mig lite med att läsa i boken om Mia lite…tröttsamt ja…men vad gör man …

Dagen igår var därför en tröttsam dag..en seg och tradig en där jag inte gjorde särskilt mycket …kom  mig inte för att ta tag i min enda hellediga vardag denna vecka…usch ..man vill ju vara allert och få lite gjort då man är ledig..visst kvällen innan hade jag  tvättstugerace igen …och var på sen kvällspromenad..så visst gör jag saker och ting ändå…jag har plockat med papper, klippt och klistrat och sorterat gamla kort…man får göra lite småting då orken tryter…orken orkar inte med att fara runt som en tornado hela tiden. Var hos mamma en stund..hade tänkt gå ut men hon vart ocå lite hängig och låg då jag kom så det blev ingen utgång som jag tänkt…får gå dit idag och se om hon är mer pigg på att ta lite friskluft. Hoppas det …tror att det var influensasprutan hon reagerat på man kan ju känna av den och reagera med influensaliknande symtom. Synd bara att vi inte kunde gå ut då jag hade möjlighet att ta med henne…denna vecka är jag ju inte ledig mer förrens i helgen… åh då kanske det är skitväder..

Idag ska jag fortsätta där jag var igår….lite piggare och med lite mer ork…ska jag ta mig an denna dag…

Sitter vid köksbordet mittemot en tjatande unge…så jag vaknar inte som jag vill denna morgon…i lugn och ro…jag som inte vill prata och gnata så här på morgonkvisten.

Gaaaaahgggha….hon tjatar så jag får skavsår i öronen just nu…hon har upptäckt att Lana del Reys konsertbiljetter är slut …redan…vad ska jag göra åt det då? Kära nån då…jag som lovat att följa med på färden upp till Stockholm i april…nu ser det ut som det ingen färd blir…än sen då? Jag kan ändå inget göra åt saken …om biljetterna är slut…och förresten så kan jag inte göra ett enda dugg ändå…för pengar är bristvara och varför skulle jag köpa biljetter och sabba hela min ekonomi på en konsert..jag prioriterar ”lite” annorlunda. Jag som fått stå tillbaka snart i 2 år pga pengabrist…jag får finna mig i att det är så …visst är det mycket frustrerande ibland…men det hjälper inte…

Fick förresten offerten på mitt sovrumstak…och det taket får vänta kan jag säga …en helt för mig overklig summa att kunna betala just nu ..så taket får jag skjuta på framtiden och således fortsätta att sova i vardagsrummet i bäddsoffan….för vad ska jag med ett sovrum till när jag inte ens har en säng att ställa där?  Hur gärna jag än vill göra mitt hem mer ombonat så går det inte…jag står och stampar på samma ställe som för 1 år sedan…kan bara köpa det allra nödvändigaste ..så jag planerar inget alls för varför skulle jag det?

Det blir ännu en konstig jul….kommer det någonsin att bli någon normal jul igen hos mig…tror inte det julen kommer alltid att påminna mig om pappa …så julen är ingen rolig helg …tur är väl att jag ändå redan innan tagit lite avstånd från julfirandet….tröttnade rejält på julen då jag jobbade på köpcentrat…man var precis utschasad då julen infann sig eftersom man jobbat intensivt hela december och fixade så andra kunde fira en skön jul…jobbade ju på fotoQuick och gjorde tusentals med julkort…gissa om jag själv skickar några julkort? Då skickade jag 40-50 stycken nu blir det kanske 4-5 stycken…om några alls!

Om jag hade pengar skulle jag resa bort varenda jul…slippa undan all julhets…och commers. Jag skulle vilja avskaffa julen…den har gått alldeles för långt…allt handlar om pengar och om värsta paketköperacet…man har missat att julen handlar om gemenskap och värme…att vara med sin familj och ha det lugnt och skönt.

Jag har hoppat av jultåget för flera år sedan…redan då jag var ensam med mina 2 äldsta barn på 80 talet  hoppade jag av …eftersom jag hade dem varannan jul så blev det så att jag jobbade jag inte hade dem...jag satt extravak på sjukhuset så att andra kunde fira jul… så suxesivt har jag avstått julfirandet med åren….julen är för många en helg i ensamhet … och då man kan känna sig än mer utanför…då man ingen har att fira med.

I år sover jag på julafton…och tänker ta hem mamma hit och äta lite tomtegröt tillsammans…har ju ätit julbord med henne på hemmet de 2 senaste jularna och det är inte värt pengarna ..det är rena rama fattigmansjulbordet…inte ens lax finnes på detta bord så varför betala för lite köttbullar och prinskorv…nääe mamma och jag äter lite hos mig …hon får komma då jag sovit färdigt…och stanna en stund på kvällen med mig…det är lugnt mina barn firar ändå på sitt håll och jag hinner träffa dem på juldan eller annandan. Ska köpa fyra paket ett till varje barnbarn..för om julen vill man ge…och de får hålla till goda med mina kramar och min omtanke. De får så mycket paket ändå…

Jaha nu kom julångesgten visst över mig ….bort med den …jul blir det fast man inte stressar med i commersen…det är väl en dag som alla andra …jag tänder några stakar i fönsterna mina …med ljus och värme lyser jag upp mitt hem ..och lite gemanskap på det …så är min jul gjord….äter lite tomtegröt med mamma och tar mig en gluwein på det så är julen fixad och klar.

Följer sen med mamma hem med färdtjänstbussen om det nu finns möjlighet till det …så får jag mig en skön julaftonskvällspromenad hem igen…om det nu inte är busväder förstås. Då kanske mamma inte ens kommer hit …men det tar vi då…jag planerar ialla fall för en vit fin helg..helst ska snöflingor singla sakta ner…och lysa upp decemberkvällen ….spelar liet julmusik i natten och så är det jul igen…år efter år samma visa….same same but diffrent..

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
