Min egna lilla vrå

Vaknar upp…

Posted on: november 14, 2012

…till ännu en dag…en ledig dag att göra nästan vad jag vill med..mitt schema är ganska så fulltecknat för det mesta så har jag något inbokat vareviga dag jag som försöker att inte ha för mycket inplanerat kan ha flera saker på schamat fastän jag inte vill…igår var det en lagom dag…2 saker på agendan bara…fixade till mitt hår …ja jag var åter hos frissan och hon ljusade upp kalufsen lite till…nu är jag nöjd kostar det 850 spänn ska man vara nöjd då man lämnar frisörstolen 🙂 Senare på em körde jag ett tvättstuge race…jag som är van vid att tvätta då jag vill en maskin då och då…hade inte tvättat på hela 10 dar igår …det blev 6 maskiner…och allt är torrt och vikt …nästan ..några plagg ligger i strykkorgen. Jaja inser att det kommer vara så här ett tag till att jag får rejsa med tvätten…ända tills jag har råd att skaffa mig en egen maskin. Men jag ska erkänna att det är ganska skönt att få all tvätt färdig…

Idag blir det en vända till mamma…handlade till henne igår..lite förnödenheter…som schampo och duschcreme…köpte på lite extra denna gång så att det ska räcka …till nästa år hoppas jag ..tycker att det går åt mycket trots att hon bara har dusch en gång i veckan…så går det åt en hel  del…tänk er att bara få duscha en gång i veckan..jag har bett att hon ska få duscha 2 gånger/vecka men de lyckas inte få in det  på schemat???! Konstigt är det inte behovet som styrt verkasamheten? Ok de säger att de helavtvättar varje morgon i sängen …men det är ju inte det samma, en dusch är en dusch och att bli tvättat med lapp är väl som att …ja bli tvättad med lapp. Suck!

Igår fick jag brevet från ögonkliniken ..och de hade kommit fram till att mamma såg bra på långt håll…inte hade några ögonsjukdomar men att hon skelar på ett öga…så ett par läsglas ska inköpas för att kunna se på nära håll…vad jag fattar så ser hon tv:n bra ändå så jag kommer att köpa ett par billiga läsglas som hon kan använda då vi ska se på kort och dyl. Det var skönt att äntligen få veta att hon ändå ser ganska bra …men eftersom hon inte medverkar så bra vid undersökningar så är det lite av en gissning…trots allt. Tänk att det tog 11/2 år att få en tid till ögon…att få veta om glasögon behövdes…jag vet ju att mamma såg dåligt innan hon blev sjuk…så kanske ändå att hon hade behövt glasögon dagligen om hon kunnat göra en fullständig undersökning..men nu känns det ändå bra …det är gjort vad kan göras…så jag får nu hålla mig till det..och köpa styrka 3,0 så hon kan se på bilder hon har i sina album.

En digital fotoram ska oxå inköpas…min bror har lovat hjälpa mig nästa gång han är här på besök.. på hemmet tyckte de att det skulle vara bra sysselsättning för mamma …ett bra arbetsredskap som de kunde använda vid egentid…föresten jag frågade vad de gjorde på mammas egentid…fick inget bra svar så jag tror inte hon får så mycket egentid som hon har rätt till…eftersom jag går ut och går med henne så tycker de kanske att det räcker…men alla med helinackordering har rätt till social tid…då de hittar på något tillsammans med kontaktmannen.

Hm…ska nog be om ett samtal med enhetschefen igen….brukar ta upp saker då och då när jag orkar…för det tar energi att stå på sig för att mamam ska få det hon har rätt till…vareviga samtal tar jag upp den mänskliga rättigheten att få gå på toa minst en gång om dan…det är väl ändå ett minimum… så de tycker nog att jag är tjatig. Jag skulle kunna vara än mer på dem …men jag inser att det inte är till så mycket nytta så en hel del får bara vara…tänker att de behöver få lite synpunkter ändå från anhöriga så att de vet att man ser dem…ja de borde vara glada över att man bryr sig…det finns så många som inte har anhöriga alls som kommer på besök…

Min mamma sitter ofta för sig själv inne på sitt rum då jag kommer…och så sitter de andra ute i dagrummet tillsammans …det skär i mitt hjärta att se att hon inte får vara med i gemenskapen…varför kan inte någon sitta en stund hos henne?.. lika väl som de sitter med de andra och chillar? Vet inte varför …men de kanske tycker det är lite långsamt att behöva för samtal med mamma för de får ju inga svar…det blir envägskommunikation…man får hålla låda själv med mamma och berätta om saker som hänt och ska hända ..för hon förstår ändå vad man säger …pappa stred och ryade i för att mamma skulle slippa sitta ensam…och jag fortsätter på samma bana som honom…för vi tyckte lika jag och pappa …skillnaden nu är att jag är ensam om att strida …innan kunde vi stötta varandra lite…

Men jag klagar ändå inte det är som det är och blir som det blir …mer kan jag inte begära…

 Så nu till denna dag….ska göra den till en bra dag…en lugn och skön dag ska det bli…mitt största problem varje dag är vad jag ska ha till middag…igår åt jag ingen middag alls…2 skinkmackor med senap blev det och lite yoggi…idag ska det bli något varmt…kanske en omelett med svamp och skinka…eller något annat hopkok av vad som finns …ja det gäller bara att fylla magen med något så man blir mätt.

Kanske putsar jag ett fönster….det hade jag tänkt göra igår men det blev inte av…ja jag gör vad som faller mig in denna november dag…men först och främst så ska jag ta en promenad med mamma för att hämta energi…min mamma ger mig energi…att se henne skina upp då jag kommer ger mer energi än jag trott …jag samlar energi på våra promenader…jag känner att jag gör nytta där på våra vandringar…jag gör någon glad och jag blir glad..vi blir båda tillfreds då vi träffas…det är en skön känsla …att besöka mamma trots att det är lite frustrerande att gå dit ..för man vill ju inte att hon ska bo på ett demensboende…men det är tur att det finns boende för människor som inte kan klara sig själva …för hur hade det annars gått?

Jaha det var lite funderingar från mig idag …onsdagsfunderingar…tankar som tankar…som får mig att ta mig vidare …nu när jag satt ord på dessa tankar kan jag fylla på med mer ….för nu har jag gjort plats för mer tänkvärt…en tom mapp i min hjärna finnes …redo för nytt material…

SES!

 

 

4 svar to "Vaknar upp…"

Det måste vara väldigt svårt att göra en ögonundersökning på någon som inte kan medverka. Skönt att man har kollat ögonen i alla fall. Våra mammor finns ständigt i våra tankar. Min är nog på väg att tyna bort, hennes goda aptit har försvunnit och hon äter väldigt lite. Vad roligt att läsa att din mamma ger dig energi. Dina promenader med henne låter så glada och positiva. En digital fotoram kommer nog att ge henne många fina stunder!
Kram

Säkert jättesvårt…men läkaren verkade vara skicklig ändå…gjorde sitt bästa…trots svårigheter…
Så är det ..jag kommer alltid att bry mig om mina nära…nu får min mamma lite extra…eftersom hon är i en så utlämnad sits vill jag kunna stötta och vara där för henne. Tänk hela första året efter att pappa dog var jag där 3 ggr i veckan…det blev lite för mycket i längden så jag går ”bara” dit 2gg/veckan nu..
Igår var mamma glad hela promenaden skrattade och babblade hela tiden ..det ger mig energi..att veta att mamma uppskattar mina besök. Hon är inte alltid lika glad men så är det ju för oss alla att vi har dagar då det känns upp och ner. Igår var en glad dag ..jag stannade en stund och plockade med hennes grejer ..la fram lite nya cd skivor och satte på en med Demis Rossous…hon lyssnar ju på musik och hans musik är rogivande.
Hon som inte kan sysselsätta sig själv får lita på att andra gör saker åt henne..ev ska vi köpa en dvdspelare oxå…

Ha de gott…nu ska jag åka till min vattengympa…
kram

Vad tråkigt att dom låter henne sitta ensam bara för att hon inte kan prata. Som anhörig blir man ju jätteledsen när personalen inte engagerar sig tillräckligt. Tur att din mamma har dig som orkar finnas där för henne.
Kram

Ja det är lite jobbigt…mamma försöker ju få uppmärksamhet och låter lite …skrattar högt och de andra stör sig lite på henne ..det är därför hon får sitta på sitt rum..om man hade suttit lite och pratat med henne istället och gett henne lite tid..men då kör man in henne på rummet istället…de som går att föra ett samtal med är lättare att ge sin tid till..det förstår jag men mamma blir lugn om man bara är med henne…
Personalen har inte tid…det är så de är för få för att man ska kunna ge alla det de behöver…sorgligt… men de gör ändå sitt bästa hoppas jag.
Men som anhörig är man kritisk..

kram och ha en skön dag

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
