Min egna lilla vrå

En ledig lördag

Posted on: november 10, 2012

Kan ni tänka att jag sovit gott hela natten…vaknade utvilad av mig själv klockan 8..innan klockan ringde…ibland så överraskar man sig själv :)…naten innan sov jag som en kratta…kanske för att jag visste att jag hade en hel del på schemat den dagen….kanske är det så enkelt…att då jag vet att jag är helledig kan jag slappna av lättare…kanske det ..men mina sömnlösa nätter kan jag inte koppla ihop med något särskilt egentligen …för de kommr då de kommer bara…kanske är det undermedvetet …för medvetet är det då inte.

När jag tänker efter så har jag haft det så här nästan hela mitt liv…så det tillhör min personlighet lite, jag är ju lite rastlös av mig om det nu har med det att göra…kanske det. Jag är såååå beroende av min sömn…sömn är nog det största behov jag har…. emellanåt…ialla fall. Min dygnsrytm är som den är eftersom jag jobbar natt och jag har valt att jobba natt pga att jag ingen morgonmännsika är…på morgonen vill jag sova och ta det lugnt inte gå upp i ottan trött som attan för att  masa mig iväg …jag vet jag har jobbat dag oxå så det är därför jag valt att jobba som jag gör…jag är mer aktiv lite senare på dygnet…

Affärstider är för mig idealiskt …jag jobbade ju på ett köpcentra i 14 år…16 år totalt i affär. Att börja halv 10 är helt ok…så varför stannade jag inte kvar där kan man då tycka …jag är glad att jag klev av köpcentrat i tid…med facit i hand hade jag ändå inte varity kvar där då butiken jag jobba i la ner i mitten på 2000 talet…så jag hade varit arbetslös en tid iså fall…vilket jag nu undvek omedvetet …allt har en mening …det är tydligt. Mina gamla arbetskollegor hamna där i ovisshetens namn …och de fick kanske inte samma möjlighet som jag till eftertanke …jag kunde ju fundera ett tag på vad jag ville göra…och slippa vara arbetslös vilket jag fö aldrig behövt vara i hela mitt yrkessamma liv. Jag har aldrig stått utan sysselsättning…och vet inte om jag hade klarat av att helt stå till arbetsmarknadens förfogande. Visst har jag stämplat upp …och jag har fått kämpa för att få stämpla vidare …gjorde ALU som det hette då …jobbade i ett stall för att få fler dagar till mitt förfogande i ett halvår …slet som ett djur för att visa att jag fortfarande ville ha en heltidstjänst. Jag fick mina nya dagar till slut….

Hm …hur blev det då med min framtid sim undersköterska? …Jo jag förlyfte mig …vred till mig i ryggen …och går nu på rehabilitering för att rätta till skadan så gott det nu går…jag känner av den då jag belastar för mycket…men jag försöker att vara som vanligt och gör mina övningar för att bygga upp muskler där det tydligen fattas styrka…jag vet med mig att jag behöver mer styrka …och jag behöver träna mer kontinuerligt som jag gjorde för några år sedan…ingen kropp klarar annars ett så tungt jobb som vi har i äldreomsorgen. Visst borde man få träning genom jobbet? Det borde finnas möjlighet för de som vill hålla sig i trim …friskvård borde vara en självklarhet inom sjukvården…vi som håller på med människor …borde ta hand om oss själva lite bättre.

Jag ska börja träna igen …inspirationen finns …men inte pengarna..inte just nu ialla fall men jag hoppas att jag snart har möjligheten att köpa ett träningskort igen…

Så länge kör jag mina pass hemma , på bollen och med mitt gummiband och går långa promenader. Det får duga…säger jag som alltid varit aktiv…har man haft egen häst och ridit flera gånger i veckan så känns det lite lite att bara underhålla sig med det man nu kan….äsch…jag kommer igen!

Nu har jag tid till andra saker som jag inte hunnit med innan …plockade fram garn och stickor igår …så jag kan göra de där torgvantarna till barnbarn nr 2 som hon så gärna vill ha…

 

Stickat har jag inte gjort på evigheter…hittade en hel del som borde göras färdigt ..en raggsock…och en kofta till mig i mohairgarn där bara framkanten är kvar…den har legat där i stickkorgen minst 10 år…dags att göra den klar kanske? 🙂

Jag får väl göra det nu då…sticka klart allt halvfärdigt…men jag måste ju hinna med att läsa oxå…nu läser jag denna ..

 

Och denna ligger oxå och v äntar på att bli utläst…

 

…ja jag har ändå att göra trots att jag inte har hästarna att sköta om längre…

SES!

2 svar to "En ledig lördag"

Det borde finnas en skyldighet för större arbetsgivare att ge träningsmöjligheter till sina anställda. I vår kommun har man en viss summa per år att träna för och det kan användas till sånt som massage också. Nu har jag helt glömt bort att den rätten ju finns trots att jag är sjukskriven, måste kolla det illa kvickt!

Kul med stickningen. Jag har inte stickat sen barnen var små, tror jag. Jag har en fin mohairkofta som mamma stickade till mig som jag aldrig har använt och som nu är helt omodern. Den skulle jag kunna sy en kudde av, tror jag. Blev inspirerad, tack för det!
Kram

Vi får träna på vissa gym och får då 5 eller om det var 10 % på avgiften..och det är väl alltid något ..men det är dyrt ändå. Har kollat upp och billigast blir det att träna på badet.Där har de inga pass bara jag som gillar att spinna men jag kan simma och jag kan styrketräna där till en början ialla fall. Tränade där då jag hade flygit av hästen…de var väldigt hjälpsamma och visade mig olika träningsalternativ…nästan mer än vad sjukgymnasten min på vårdcentralen som bara gav mig papper att följa hemma..fastän de har ett jättefint gym på vårdcentralen så fick jag inte tillgång till det. Nu har jag bytt till en privat vårdcentral…får se om det är bättre där.

Hm ..min mohair kofta är nog heller inte så modern i modellen längre men jag har tänkt att jag kan ha den hemma då jag småfryser…så jag kommer inte att göra en kudde av en 🙂 men det var ett bra tips jag fick…
Nu stickar jag för fullt på torgvantarna …har glömt bort hur roligt det vara att sticka…stickar med min farmors strumpstickor…ojoj va hon har stickat med dem till oss alla …jag kan känna hennes närvaro och att hon nästan hjälper mig lite på traven…hennes stickor kan nog nästan sticka av sig själva …så som de användes. Jag har världens bästa strumpstickor 🙂

kram och ha en skön söndag …fars dag idag så det blir en vända till graven.

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
