Min egna lilla vrå

Salutogent förhållningssätt…

Posted on: oktober 31, 2012

Ja vi går ju en värdegrunds utbildning på jobbet….och jag tycker att det är intressant med kurser …men de måste tillföra något nytt… för det mesta är det upprepningar av sådant man redan visste  …visst är det bra att repetera för då fastnar kunskapen lättare..

Begreppet salutogen är en sammansättning av det latinska ordet salus och det grekiska ordet genisis…salus betyder hälsa och är hälsans gudinna i den romerska mytologin  och genisis betyder ursprung tillblivelse..det lät krångligt…men det salutogena synsättethandlar således om hälsans ursprung och vad som bidrar till att hälsan bevaras och förbättras.

”Hur kommer det sig att människor förmår upprätthålla hälsa trots att de utsätts för svåra påfrestningar? ” Salutogent synsätt! Man vill öka hälsan genom tillskott av hälsa…

”Hur kommer det sig att vissa människor blir sjuka?” Patogent synsätt! Här inriktar man sig på att bota och lindra sjukdomoch därmed minska ohälsan..detta synsätt domineras av medicinsk kunskap… 

Dessa synsätt behandlar vi på kursen…synsätten är båda hälsoteorier …den ena definierar hälsa den andra ohälsa..inget konstigt med det. Det ena utesluter inte det andra …man utreder, diagnosticerar, behandlar och botar för att undvika ohälsa och sjukdomar…man lindrar och tröstar då iget bot finns.

Människor är antingen sjuka eller friska…men de flesta befinner sig väl i något  mellanläge? Där man försöker finna någon slags balans i sin tillvaro…ja det ena synsättet utesluter inte det andra …de flesta av oss är inte kärnfriska rakt igenom…hela tiden…en del männsikor har inte som mål att kunna bli fri från sin sjukdom utan man försöker utifrån de resurser man har leva ett så självständigt liv som möjligt.

Det låter väl rimmligt…vi som jobbar inom äldreomsorgen är en resurs för de som behöver vår omsorg…och vi kan öka deras välbefinnande genom att stödja dem i sin vardag så att de kan bibehålla just sina små egenheter. Ja så bidrar vi till hälsa. Vi finns där för dem, vi hjälper dem ..stöttar dem så att de kan klara av sin livssituation som inte alltid är så enkel.

Att jobba med människor kräver att man kan vara flexibel…för ingen är den andra lik…alla är vi ju  olika …det är det som gör jobbet roligt…det är ett  variationsrikt yrke…där man kan få utlopp för sin kreativitet och sociala kompetens…

Jag kan med stolthet säga att jag är undersköterska…men statusen borde höjas för det jobb vi faktiskt gör…för det kräver en del att jobba inom vården…vi har stort ansvar i det vi gör…vi jobbar ju med människor …

Jaha nu ska jag fortsätta med det jag tänkt idag…snart kommer det en byggherre hit till mig …ska få ett kostnadsförslag på mina tak…fick igår veta att de inte går att måla…om man vill att det ska bli snyggt…så jag måste slå på skivor i taket…hujedamig….jag vågar inte tänka på vad jag måste lägga ut…men så är det …jag får måla väggarna själv ialla fall för att komma lite billigare undan…jag har ju redan målat ett sovrum och en hall …så måla kan jag…men de andra taken är målade med fel färg så de flagnar då man lägger på nytt…det har jag erfarit ….så det tog stopp i somras …dottern har ialla fall ett så gott som färdigt rum…jag sover i vardagsrummet och vill in i mitt tänkta sovrum som ni kanske förstår.

jajajaja ….allt kostar pengar….idag har jag pengaångest!

7 svar to "Salutogent förhållningssätt…"

Hoppas taket inte blir så hiskeligt dyrt som du befarar.
Instämmer i att statusen i ditt yrke borde höjas, dessutom borde alla som jobbar inom vården ha högre löner.
Ni är värda sååå mycket mer!!!
Kram

Rotavdraget kan jag jun använda men det kostar säkert en massa ändå…men ett tak vill jag ha till jul så att jag kan fortsätta bo in mig i mitt lilla akvarium som min lilla vrå nymera heter…det är mer insyn än vad jag är van vid …men jag drar för gardinerna så kan jag vara mig själv.

Kram

Genesis är också namnet på 1:a Moseboken i GT, Bibeln. Men det vet du kanske. Lustigt nog känner jag en av de som startade rockgruppen Genesis i England på 70-talet 🙂

Bra skrivet, jag kan känna hur de där kurserna ibland kan vara överfödiga, att man redan vandrat den vägen och har de kunskaperna och erfarenheterna redan.

Penningångest kan jag också känna och det är verkligen ingen positiv typ av ångest. Den binder upp en och ger en dålig feeling som t.o.m sätter sej i magen.. Usch!

Sjukdomskramare finns det, men de är inte så svåra att omvända genom terapi så att de ser livet lite mer från den ljusa sidan. Att lära sej att se möjligheter i.st.f omöjligheter.

Ha det bäst.

Kao

Nääe det visste jag inte…
Va häftigt att du känner en bandmedlem i Genesis…Phil Collins band…

Hm att bevara det friska frisk och se hela människan är väl det vi gör hela tiden ….man hoppas ialla fall att alla har det synsättet …och att alla gör sitt allra bästa …
Belastas gör vi alla olika mycket en del belastas mer än andra och kan behöva mer stöd än vissa…
Vi har alla olika utgångsläge i livet …och olika resurser…men vi kan komplettera varandra..om vi bara kan se, lyssna och känna in varandra…så kan nog alla känna sig delaktiga och känna samanhang.
Vi måste bry oss mer, visa och ge omsorg…empati behövs mer i dagens samhälle.
Annars kan det få ödesdigra konsekvenser…om man inte kan känna empati.

Ja det är mycket tankar som far runt då man går på kurs men det är väl det som är själva syftet …att man ska få sig en tankeställare.

Ha de fortsatt…bäst

Otto

När jag arbetade på ett akutsjukhus här i stan kom mina allra bästa sidor fram, vilket de inte alltid gjorde i privatlivet 🙂

Stephen Gerlies heter min vän i Hampsted Head i London. Han spelade kompgitarr i Genesis alldeles i början. Han är advokat och försvarade oftast rockmusiker i olika mål. Hans fru Hillary är också advokat, socialjurist. Nu är det några år sen jag träffade dem, men de har varit här i Sverige och hälsat på.

Kao

Jag tänker att det beror på var i livet man är och vad man gått igenom vilket synsätt man har. Förmodligen är de flesta som du skriver någonstans mitt emellan. Ibland orkar man bara inte se det positiva när mycket väller över men men med hjälp och stöd kanske man kommer igen.
Kram

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
