Min egna lilla vrå

78+181=259

Posted on: oktober 21, 2012

Ja så många trappsteg var det upp till scoutstugan …det var inte så fel gissat ändå…tänk att jag drog mig till minnes att det var ca 300 steg..jag har ju gått trappan upp ett antal gånger då jag var liten…en gång rymde jag och kompisen Siw hemifrån…med en påse popcorn och en flaska saft i en ryggsäck drog vi iväg upp för alla trappor …rymningen varde lika länge som popcornen och saften..för när matsäcken var uppäten vände vi hemåt igen..varför vi rymde vet jag inte…men den varade inte så länge …tror att det började regna så vi gav upp…det var inte så mysigt där…för vi hade ju inget paraply 🙂

Usch ja idag hade jag paraplyt med mig och även min Nikon…jag flåsade mig uppför sakta men säkert… fy attans vilken dålig kondis jag har…får nog gå upp och ner där lite oftare,  i snabbare tempo för att få upp flåset…det var görjobbigt…men så är det 259 trappsteg upp så det tog en bra stund att bestiga alla.

Då jag gick hemifrån stoppade jag min mobil i innerfickan av någon anledning…tänkte väl att om det skulle hända något..så kunde det vara bra ..vet inte varför jag tänkte så… men jag känner mig inte riktigt säker i dessa mina hemtrakter och det är väl inget konstigt med det för det var ju över 30 år sedan jag vandra här…även om jag hittar så är jag inte riktigt hemma. Telefonen behövdes inte men jag tar alltid med den av gammal vana…jag som var så emot mobilen ibörjan ..tycker nu att det känns tryggt att ha den med om något skulle hända…tex då man är ute på tur med bilen..fattar inte idag hur man klarade sig utan telefon förr…nu vill man kunna bli nådd dygnet runt.

Idag mötte jag inte en enda kotte på min vandring…det gjorde jag inte förra gången heller då jag gick ungefär samma slinga…jag är van att stöta på folk då jag är ute …så det kändes lite ödsligt…fast det är mer i stan här…än där jag bott innan. Jag är ingen stadsmänniska…så jag har trivts bra på landet..men nu är det som det är…det finns fördelar oxå med att bo närmare stan…bussarna går oftare t ex…och man kan gå och handla ..jag kan gå och hälsa på mamma …ja allt är närmare och enklare på något vis.

Jag upptäcker mina hemtrakter på nytt kan man säga…och det är roligt…idag gick jag åter på pustaleden…förbi de gamla bokarna…läste att de är över 100 år gamla och att de är fridlysta sedan 1959 är de naturminne och markområdet bakom slottet är även det fridlyst sedan 1967…där står ca 50 ståtliga fridlysta bokar oxå de väldigt gamla.

Visst är trädet fint?

Skogen bakom slottet är det magiskt att vandra i må ni tro…

Denna bild togs sist jag var där…för någon vecka sedan och då var det inte lika gult som det var idag…tänk va vackert man kan ha det precis inpå knuten…man får bara ta sig lite tid så man hinner se allt fint för det finns verkligen mycket fint runt omkring oss.

Jag fick även en liten historielektion på min vandring …inte visste jag att de drack brunn i slottspaviljongen förr…för det gjordes det visst mellan 1890-1920 närmare bestämt från hälsokällan 3.

Paviljongen är flyttad till slottsparken 1988…och så här ser den ut idag…

Slottet skymtar ni i bakgrunden…

Ja sen vandra jag nöjt vidare hemåt…har nu betat av pappershögarna och betalat mammas räkningar…och varit flera vändor nere i källaren och fyllt på förrådet…fy attans va grejer där redan är…och dottern och jag konstaterade att där luktar verkligen förråd…usch hur ska jag kunna ha mina grejer där…luktar det alltid så i stora källarförråd?

Funderar på om det inte är någon ventilation där alls…för där osar verkligen skunk! Undrar vad man ska göra för att luktförbättra? För det luktar förfärligt illa…man skulle kunna lägga en fis utan att den märktes 🙂 jag skojar inte nu….fisen kanske t.om förhöjer dofttupplevelsen där i den redan skunkiga sunkiga illadoftande källarvrån.

Där borde det vädras ut ordentligt men det finns ju inga fönster…

Just det på tal om fönster…så ska jag nog putsa mina imon …innan jag ger mig av till jobbet…för man vet aldrig när det smäller till och blir kallt..brukar redan ha putsat dem vid den här tiden på året…så det är på tiden.

Näähe nu blir det en kopp te…sen ska jag fortsätta läsa i boken…

Den är läsvärd…och snart har jag läst ut den…så jag kan ta med den till jobbet imon och lämna tillbaka den till vårdtagaren jag lånat den av…

Avslutar nu med ett citat om boken …som jag skrev ner då jag läste svenska B på komvux…

Tack vare boken har en människa så många liv den vill…
Vilket är förklaringen till …att böcker finns till.

GO KVÄLL!

 

5 svar to "78+181=259"

Fina bilder!
/Skvitt

Tack skvitt!
Snart är det gula fina borta så jag passade på att forografera lite igår. Trots allt så är gråväder bra fotoväder.

Ja, gråväder ger bra djup i bilderna. Men utan kamera kan det ju va!
Kram!

/Skvitt

Väldigt vackra bilder av träden och av slottsparken! Så härligt gult! Måste ut i närmaste park, där finns det också bokar och en massa andra träd, det har varit en herrgårdspark.

Angående källare: nej, det ska inte lukta illa eller unket i källarförråden, det måste du prata med någon om, man måste kunna förvara kläder och prylar där utan att de tar åt sig lukt, nåt är fel.
Kram

Hoppas att du kommer ut med kameran så du kan föreviga lite höstkänsla.

Usch ja fy jag v ill inte ha några saker där nere i förrådet…kläder får jag försöka trycka in i klädkammaren…för hualigen va de luktar dööö mus i källaren.
ska reda i det för att se om det inget går att göra åt.

kram
dax att ge sig ut och handla hem lite till det tomma kylskåpet…snart kommer lönen som tur är och jag kan fylla på lite till.

Kommentera

Kategorier

Arkiv

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
