Min egna lilla vrå

Posted on: september 19, 2012

Rebloggar igen ett aktuellt inlägg….BOKTIPS!!!!

Min egna lilla vrå

Vem ska ta hand om mamma heter boken som jag läser just nu….jag läser om den för den ger mig lite tröst då jag har en dement mamma som jag är mamma till kan man nästan säga.

Boken handlar om hur det står till i äldrevården och det är skrämmande läsning sett både från den  anhörigas sida, den som vårdar och den som vårdas.

Men mig gav den tröst då jag vet att det finns många som mig som reagerar på hur ens anhörig behandlas…för jag trodde att jag var ensam om att vara tjatig anhörig och därmed omständig i personalens ögon.

Alla ska ha rätt till en trygg ålderdom men det är allt svårare att få en plats på ett boende då de som medges inträde är allt sjukare så ansvaret vilar tungt på de anhöriga…jag vet vi vårdade mamma hemma i 10 år ända tills det inte gick mer…pappa orkade…

View original post 642 fler ord

6 svar to ""

På söndag har vi folkomröstning i vår kommun för de kraftigt höjda avgifterna inom äldreomsorgen som infördes tre månader efter valet sist. I valet utlovades oförändrade taxor. Tre månader höll löftet!!! Nu har vi den högsta avgiften inom Stockholms län. Inte klokt! Visserligen bor här en massa knösar med gott om pengar men flest är de gamlingar som slitit hårt för små inkomster. De har nu inte råd med trygghetslarm ens!

Vem ska vara mamma till dem som inte har barn? Usch, äldrevården idag är skrämmande…

Håller med dig…det är skrämmande!

Min Pappa gick bort i Alzheimers för 4 år sedan.
Mina syskon bor alla på andra orter. Så det faller på min lott
att ta hand om vår gamla mamma. Tack och lov är hon psykiskt frisk ännu men fysiskt är det riktigt illa. Jag får ont i magen varje gång
jag tänker på vad som ska ske när hon inte kan bo själv längre.
När det inte räcker med hemtjänsten. Har i färskt minne hur det var med pappa. Håller med Imsy om att äldrevården idag är skrämmande.
Kram.

Hm…vem ska ta hand om mamma? Har du läst den boken…den gav mig både tröst och ångest på samma gång. Den visar på vad för sorts upplevelser man kan få gå igenom som mamma till sin mamma.
i lever i ett välfärdssamhälle…och så blir det så här.
Det är mer än skrämmande …jag som jobbar som uska undrar ibland vad det är jag håller på med…man hamnar i situationer som inte är värdiga …både för den som vårdar och för den som vårdas.

Kram och ha en skön lördag.

allt i Sverige är numera skrämmande… =0(

Hemikram

Kanske inte allt men mycket är skrämmande… 😦

Ottokram

Kommentera

Kategorier

Arkiv

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
