Min egna lilla vrå

Fototriss 188..tävlingstema Mönster…..

Posted on: september 9, 2012

Var med du med och trissa denna vecka …du kan vinna en canvastavla med ditt egna tryck eller varför inte tapetsera en hel vägg med en favoritbild!

 

Kolla in vad du kan vinna

VINSTERNA
Min samarbetspartner i den här tävlingen är Photowall, som bidrar med presentkort till tre vinnare:
1:a pris. Presentkort, värde 2 500 kr
2:a pris. Presentkort, värde 1 500 kr
3:e pris. Presentkort, värde 1 000 kr
Ev vinstskatt betalas av vinnaren.

http://www.photowall.se/

Blir du inspirerad så var med du oxå  och trissa denna söndag!

Här är mitt bidrag.

Spånar på …och förbereder mig redan igår eftermiddag med att fotografera färska bilder till min mönster triss..vaknade nyss efter en jobbnatt och sätter mig här för att slutföra uppdraget…så brukar jag inte göra …jag brukar inte följa ett visst mönster då jag ska trissa …men jag börjar alltid med att spåna fritt..låter tankarna själv få flyga runt fritt ett tag för att få temat att sjunka in lite…letar synonymer på ordet och så blir en triss till…varenda gång tänker jag att temat är omöjligt och ovanligt svårt men ändå så blir det en triss till slut ändå…så visst har jag ändå ett system då jag ska trissa. Följer ju en mall ett mönster en prototyp …så jag har nog en bild klar ganska så snabbt i mitt huvud ändå åt vilket håll trissandet lutar åt. Igår dök min förlaga upp ganska snabbt och då kan jag inte finna något annat bättre utformning, design än att låta fantasin styra…och så här blev det.

Mönster….finns överallt..det gäller bara att se sig om lite…det första jag tänker på då jag hör Mönster är symönster…ja jag sydde mycket förr och ritade mönster på smörpapper ur Burda tidningar..mönsterna såg vid första anblicken ut som värsta knep och knåp sysslan..men då man hittat rätt spår i mönsterstrecken och klippt ur delarna  var det bara att lägga ut mönsterdelarna trådrätt och på ett sånt vis att man fick ut så mycket som möjligt av tygstycket…en konst i sig…som inte alltid var så enkelt…man vill ju inte slösa tyg eller riskera klippa fel..så man fick mönster passa en hel del innan man vågade sätta  saxen  i tyget…mönster ja tyg har ju olika mönster och syr man fina plagg vill man ju att mönstret sitter där man vill på plagget för  att det ska se  så bra ut som möjligt då man har plagget på sig…har ni sytt så vet ni vad jag menar…att mönsterpassa är viktigt då man ska tillverka plagg.

Igår letade jag i mitt källarförråd och fann mina gamla Burda tidningar…tänk att man samlar på tidningar …ja de har legat ända sedan tidigt -80  tal..för det var då jag sydde som mest..med dessa tidningar följde stora mönsterark så man kunde sy det som visades  i modeblaskan. Ett och annat plagg syddes…så mönsterarken kom till användning…tidningarna finns säkert att köpa idag oxå…men kanske kommer dessa gamla ark till användning snart igen för 80-tals modet är väl på modet igen.

Ett av mina barns starkaste barndomsminne  är då de som små somnade till symaskinens malande sövande ljud..för dem var det en trygghet att veta att jag satt där i hallen och sydde söm efter söm ..på den tiden lönade det sig att sy själv…det blev billigare än att köpa …jag märkte mina plagg med Homemade logga… nu skulle då inte det duga längre åt modevetna små lejon som följer modets svängningar fortare än jag hinner plocka fram mina tyger…och lågpriskedjorna hinner sälja många billiga kläder innan  jag blir ..så jag syr inte så ofta nuförtiden…det blir mest gardiner och en och annan söm då jag lagar trasiga billiga trasor man vill kunna använda ett tag till.

 

Kan ni tänka att jag har en stor tygsamling …stora tygstycken men även stuvbitar har jag i en stor korg…där har de legat till sig i många herrans år nu…det är tyger i alla dess färger och i olika mönster ..där ligger de för vem vet någon gång kanske de kommer till användning…igår letade jag bland dem för att hitta lite udda mönster och fann dessa…

Kanske kanske att jag börjar sy igen…ett av mina favoritprogram är Projekt runway…det sänds i lagom tid för mig som jobbar natt.. på eftermiddagen så jag sitter framför tv:n och äter min frukost….och kollar in vad de olika designerna har för ideer då de varje vecka får ett nytt tema…

Programmet ska nu även få en svensk version som jag ska försöka följa det med…för det är inspirerande att se andra spåna och lösa de teman som ges…liknar lite trissandet vi håller på med här på datan…

 Jaha så blev min mönstertriss!

Nu ska jag in och kolla på andra trissares trissar…alltid lika spännande!

http://fototriss.blogspot.se/

 

13 svar to "Fototriss 188..tävlingstema Mönster….."

Det var en läcker mönstertriss du fick till där! Tänk att du blev inspirerad medan du letade till att kanske börja sy och rita mönster igen! Bra jobbat! Den översta bilden är väldigt oväntad och ovanlig – och snygg!

vem vet kanske börjar jag sy igen…nu när jag har nya glasögon igen kan jag ju ialla fall trä nålen igen 🙂

När jag var yngre brukade mamma sy. Sova nära maskinljudet har jag glömt. Tyckte om att läsa din triss. Blir intressant försöka återkomma.

Roligt att du gillade min triss …och välkommen hit på besök igen…ska kika in hos dig nu.

Ja det var dig jag tänkte på. Bra med udda namn.

Härliga bilder på mönster!! Och jag känner så väl igen mig i det du skriver!!
Jag sydde också det mesta i klädväg till familjen på 1980-talet. Min förebild var min mor – minns det där ljudet av symaskinen. Så tryggt… Här finns en hel del Burda och Neue Mode kvar, liksom tyger av olika slag. Undrar om jag någonsin kommer att sy kläder igen?

Ja jag undrar oxå om jag någonsin igen kommer att plocka fram mönsterna mina och börja sy igen …det är roligt att skapa men det ska gå att ha på sig och sitta bra för man bör ju ha användning för det man skapat.
Min förebild var min farmor ..hon var sömmerska och lärde mig en massa knep som att vändsy ok och hon sprättade upp mina sömmar för att rätta till dem om jag sytt lite fel…min farmor var en bra förebild..har hennes tyger i korgen bland mina…hon samlade mer än jag och sydde dagligen…stuvbitar gick alltid att ha till något…det var hennes filosofi.

Härlig triss och att se de gamla mönstertidningarna. Det är bara att sätta igång, tänk vad häftigt att få bära något egettillverkat igen :0)

Så fint trissat!
Sytt kläder har jag aldrig gjort, men jag syr en och annan gardin emellanåt 🙂
Ha en fin kväll!

Hej! Tack för din kommentar – ja, den kom fram :). Ja, vi var verkligen inne på samma tankar kring mönster. Fin triss!

Sitter här och småler igenkännande när jag läser ditt bidrag!
Oj vad jag sydde efter Burda, det var 70-talet för min del. Och alla dessa högar med tyger som finns någonstans på vinden. Maken vill slänga dom men ack nej,kanske, kanske ska jag sy någon gång…….?!
Ganska trist med att det inte lönar sig att sy längre ens för de små!
Tack för ditt fina bidrag!

Läckert, och en triss i min smak. Du jobbar natt med ser jag. Sydde gjorde även jag en massa förr och har börjat lite smått igen 😉

Fin varierande triss 🙂

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
