Min egna lilla vrå

Jag och min far…

Posted on: augusti 15, 2012

Håller på med FB ..där går det trögt idag…har försökt skapa ett nytt album i snart 1 timme…jag överdriver inte…vet inte vart bilderna hamnar för det hakar bara upp sig…så jag ger upp i detta nu och skriver lite härinne istället.

Oj då kollar in och nu har bilderna äntligen lagt sig i profilen …men det går inte att kommentera…man kan bli tokig på mindre…jag som skrev en fin text om min pappa som skulle fyllt 75 år igår…om han fått leva…

Vi var på kyrkogården igår och gjorde fint mamma och jag…satt  en bra stund där och bara funderade…tog lite bilder och pratade lite om pappa …om urnsättningen och om hur fint det var denna stunden som vi ordnat där tillsammans …jag läste en dikt …men det var lite känsligt så jag grät mig igenom den …barnbarnen sjöng Blinka lilla stjärna där…det hade de själva bestämmt och det var jättefint..helt i pappas tycke och jag kunde se honom le framför mig då lilla A sjöng en vers om en fjäril…

Vi satte dit en ny fjäril igår den andra var lite nött av väder och vind…det har blivit så att fjärilen har en speciell mening…eftersom vi sjöng om en fjäril som blev fri och kunde flyga iväg..så vi har haft en fjäril på graven nästan hela tiden…

Igår satt vi där länge vid graven …solen sken och den värmde oss…till slut somnade mamma rofyllt till där i sin rullstol…jag satt brevid och insöp lugnet…och fridfylldheten som bara man kan känna på en kyrkogård…jag tycker konstigt nog om att vara på kyrkogården…gå runt och ta det lugnt …läsa på gravstenar och bara vara i nuet.

Hm…dikten jag läste då vi hade urnsättning skrev min moster och hon läste den på begravningen…den fick följa med ner i graven liksom små blombuketter som barnen plockat med sig …mitt ena barnbarn sa senare att varför la vi inte i ett nytt liv oxå…super mario fantast som han är…han hade fått en sån svamp som super mario samlar på fylld med godis …den hade han velat skicka med min pappa i graven…en fin tanke…barn tänker så himla bra ibland! Som lilla A hon vill följa med mig till graven ibland för att hälsa på min pappa som hon säger …

-Det är synd att din pappa dog mormor….för han var så rolig och snäll…och ja det var jätteonödigt att han dog…vi lekte ju med honom och så fick vi alla hans småpengar…

Min yngsta dotter skrev en dikt som lästes på minnestunden efter avskedet i kapellet…jag tänker låta er läsa den här för den är så fin…att jag vill att ni ska få läsa den …

Min käre Morfar

morfars varma och trygga famn
jag önskar fortfarande att jag kunde sitta där ibland
med hans varma röst och skojiga skämt
jag önskar att jag kunde få höra dem jämt

han brukade berätta historier när det bara var vi två
jag kommer att sakna det så
jag minns att han var lekfull och brukade locka oss barn till skratt
han brukade vara som en av oss och spela oss ett spratt

han har en så stor plats utifrån mitt perspektiv
och jag vet att han kommer att vara lika viktig i sitt nästa liv
nu är han blott ett minne som jag bär inom min själ
men jag vet att han finns kvar för jag känner det så väl

min morfar han var livlig och godhjärtad som få
men nu hade han levt färdigt, det var dags för han att gå
för mig var han en hjälte, en förebild, en vän
farväl min käre morfar, vi ses i himmelen

Jag läser dikterna som vi läste då ibland …det ger tröst och det ger mig tid till eftertanke….jag sörjer fortfarande min far…men sorgen har bleknat lite …jag grät tills tårarna tog slut…i tre månader grät jag varje dag…morgon, middag som kväll…närsom kom det över mig och det gick intye att stoppa…den dag jag inte grät förrundrades jag och undrade om tårarna nu tagit slut…jag gråter fortfarande ibland…men inte som då…nu är saknaden och tomheten större …sorgen har bleknat…men tomt kommer det alltid att vara …och saknaden kommer alltid finnas…den får man försöka leva med…för livet går vidare..trots allt…man kan känna glädje och lycka igen som förrut…men inget, inget kommer någonsin att bli sig likt igen..någon fattas ju!

Jag lyssnar mycket på musik … musik är bra som tröst …man bearbetar sin sorg med fina sångtexter …som denna med Pernilla och Dregen som jag lyssnat på idag… 

Jag och min far…

 

5 svar to "Jag och min far…"

Så fint din dotter skrev till sin mofar. På pappas begravning var det min systerson som hade ordnat fem symboliska föremål som han sänkte ner i graven, det var verkligen berörande.
Godnattkram

Visst är dikten fin? Den finns med i minnesboken….
läser den då och då och får styrka och tröst på en och samma gång.

ja kanske får vi ta över rollen som dem som ger småpengar till de små..de minns min pappa med både glädje och sorg…han som skojade så mycket med dem …det saknar de och tycker att hans död var onödig …

Små barn sörjer på sitt vis…de frågar ofta efter min pappa och vad han gjorde då vi var små…

kram

Glömde: ja, det där med småpengarna var likadant för mina livsnjutare, de har en stor gris hemma hos mig som de fick mata med slantar som de fick av mina föräldrar. Vi får väl ta över den rollen nu, att förse dem med slantar!

Kanske inte så lämpligt nu.
Men här hittar du Sarahmara http://sarahmara75sbloggtillbaka.wordpress.com/
Konstigt att hon inte säger det själv. En som hittat henne här.

Tack snälla..jag har hittat Sarahmara jag med…har kommenterat där men inte fått respons så jag kollar bara in då och då..men hon uppdaterar inte så ofta…

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
