Min egna lilla vrå

Jag är visst en sportfåne…

Posted on: juli 30, 2012

Idag har jag kollat på OS …fälttävlan …det är en av världens farligaste sportgrenar och det kan man förstå då man ser vilken bana de ska ta sig runt…svåra hinder och lång bana gör att det krävs mycket av både ryttare och häst. Inte konstigt att ridning är farlig om man ska ta sig runt på en sån bana…usch va nervös jag blir bara av att titta på…men så hände en hel del otäcka vurpor oxå men ingen skadade sig tror jag…vet inte vad som hände med det ekipaget från Kanada som fick hämtas med ambulans …om det var både häst och ryttare som skadade sig.

Men oj va bra de svenka ryttarna var …tänk hästen Wega som tappade en sko och ändå kom runt och kom 3 efter Tyskland och England…häftigt eller hur där gjorde Sara Algotson en fin ritt!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2012/article15187897.ab

Hm nu måste man ju kolla vidare i morgon då det är banhoppning…

Jag kollar inte bara på hästsport…jag har kollat på fotboll, handboll och basket med men hästsport är roligast och kolla på…för oftast så sänds det inte så mycket häst på TV så då får man passa på att kolla då det visas.

Förra gången det var OS i Peking så sändes det ju på natten och då såg jag allt möjligt eftersom jag jobbar natt…då är det kul att kunna följa sånt som man annars inte skulle sett…för man är ju ändå vaken liksom…

Jag kan sakna att rida…det är ju ett tag sedan jag red sist …3 år närmare bestämt…ridning är så himla bra för hela kroppen även knoppen då man måste kunna reagera snabbt då man sitter på hästryggen. Det är ju djur och de gör inte alltid vad man förväntar sig av dem…så man har åkt av några gånger…jag har ändå ganska bra balans men är olyckan framme så hjälper inte det heller.

Jag tror att min värk i kroppen har tilltagit eftersom jag inte rider längre…jag har blivit stelare i hela kroppen och ridningen mjukar upp stela leder …man använder ju muskler som man inte trodde man hade ens en gång…för har du inte ridit på ett tag får du sån träningsverk som sitter i flera dagar…även om du är vältränad själv så får du både värk och skav om du har hållt upp ett tag.

Jag gillar inte att hoppa …hoppade bara min häst för att han skulle få gymnastisera lite ..inte för att jag tyckte att det gav mig något jag blunda ju över hinderna…och jag hoppa aldrig särskilt högt högst 50-60 cm. Näe ridning för mig är att ge sig ut i skogen och ta långa härliga galopper på små stigar och vägar…och att rida dressyr att ha kontroll på marken att kunna ge rätt hjälpert och få hästen att trampa fint inunder sig…det är ridning för mig.

Men jag förstår de ryttare som fastnar för hoppning ..det är mer fartfyllt och spännande…att tävla och ta omhoppningssvängar på en femöring och våga chansa lite för att vinna…det är ju det som de flesta unga ryttare fastnar för…men dressyren är ändå grunden för all ridning ..det är där du lär dig kontrollera hästen och kan du inte det så går det åt pipsvängen då du ska ha kontroll då du hoppar…då hinner du knappast korrigera hästen eftersom allt handlar om att bli ett med sin häst för att ta sig dit man vill med sin häst.

Det är inte lätt därför imponerade ryttarna på mig idag som red en så svår terrängbana…tänk på vilken nivå en OS ryttare är på och ändå så får de problem…fastän de har tränat och nött ihop med sin häst länge så kan olyckan vara framme….för det är djur man har att göra med, djur som kan reagera på saker som de aldrig förr reagerat på …

Som ryttare bör man vara lyhörd och uppmärksam….beredd på att saker kan hända som inte får hända…för de händer då och då ändå, det kvittar hur skicklig du är.

Idag har jag fått en del gjort trots allt tv tittande,tvättat och  bakat både sockerkaka och fröknäcke och gjort en god melonsallad till köttet som inmundigades med tzatsiki. Ja idag har vi även ätit efterrätt …kan ni tänka…en jordgubbsbomb!

Citronsockerkaka med jordgubbar och glasscreme…gott!

Så en sväng till mamma för att gå av mig blev det men se det blev ingen promenad för det började regna så  vi satt en stund på innergården inunder partytältets tak och mös till regnsmattret!

Vi fick ialla fall lite luft!

SES!

Kommentera

Kategorier

Arkiv

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
