Min egna lilla vrå

I tid och otid

Posted on: maj 23, 2012

Ja så är det…jag är här och nu i tid och otid..vaknar varje morgon och världen är kvar …som ingenting hänt eller vad som än hänt. Man kan lita på att det är så…omgivningen fortsätter fastän allt kan ha ställts på ända…det kan man trösta sig med…

Allt snurrar på utanför…javisst är det snurrigt..ändå är allt förränderligt och förgängligt…tillfälligt och ingenting är för evigt ändå finns evigheten…ja så tänker jag så här på morgonkvisten..då far tankarna mer fritt än mitt på dan…då mycket annat kretsar och stör mitt sinne …min hjärna!

Som måsten…de gör man antingen i raketfart för att bli av med dem eller så segar man sig igenom dem och hittar på en massa ursäkter för att slippa dem…man får dem ändå gjorda till slut…kanske för att man tillät sig sitta i solen och bara vara till och njuta av stunden den tid som man tagit sig tid med bara för att man vill..då går måstena mycket lättare att genomföra, de blir nästan gjorda av sig självt…lite då och då…blir en bäck..blir till en stor å!

Ja man lurar sig själv lite att få saker gjorda…så listig man är 🙂 man överlistar sig själv…det är list det!

Idag är en ny dag …ska sitta i solen igen så mitt bleka jag får lite färg…jag älskar solen och värmen…att känna solstrålarna steka mitt skinn…vet att det inte är nyttigt men jag är försiktig..kan inte som förr ligga och pressa i solen det är jag numera för rastlös för…

Idag är det en mellandag…jag har bara en tid att passa i em ska jag på akupunktur igen…ajaj jag ser inte fram emot nålsticken alls..tycker att det blir värre och värre …förväntningarna mina, att jag vet vad som ska hända gör att jag gruvar mig varenda gång jag ska dit tar ut smärtan i förväg…så dumt…men det gör verkligen ont…men bara det hjälper så kan jag stå ut med smärtan…och det har hjälpt en del …mina axlar är inte längre lika tyngda av värk, sorg och saknad…tänk att bedrövelser kan sätta såna spår…ja nu är det inte bara livets motgångar som satt sig i min kropp…jag har ett tungt jobb det kommer jag inte ifrån…men det är lätt att säga att pinan är psykosomatisk…när det egentligen är en enda stor blandning av allt!!

Det är undanflykter för andra  att slippa ta ansvar…att skylla över allt ansvar på något annat …att låta individen själv bära skulden för sitt lidande…att inte kunna se helheten…att allt hänger ihop. Suck!!

Imorgon gäller det igen…att orka…fullspäckat schema från morgon till kväll..det hopar sig ibland och allt vill bli gjort i samma stund…4 möten på samma dag …3 möten för mycket…försöker att inte göra fler viktigsaker samma dag…men ibland kan man inte avstyra ting…då borde dygnets timmar vara längre…men morgondagen är snart förbi…och då är det skönt att ha klarat av allt….för nya tider strömmar in igen i agendan…hur man än föröker värja sig så kommer man inte undan… så idag ska jag ta det lugnt, inhämta kraft och styr´ka inför morgondagens bestyr.

Igår är dagen innan idag…en dag som redan flytt, en dag som gått till historien…min födelsedag …en helt vanlig dag fast ändå inte.. jag firades med frukostbricka på sängen, ätandes i köket 🙂

Annars firades den på käkkirurgen dit mamma var kallad …Hipp hipp hurra äntligen efter att jag slagit larm förra hösten om att hennes tänder behöver ses över. Så lång tid tar det att komma till…2 tandläkarbesök…tjat och lite mer tjat och till sist fick vi en remiss till  käkkirurgen. Ojoj nu minsann ska det ta yttreligare 2 mån innan nästa besök…om allt går enligt plan…utan att behöva sövas…annars kan det ta upp till ett halvår att få tid. Men vi är ett steg på väg åt rätt håll.

Nästa stora grej att fixa är optikern…glasögon till mamma …läkaren vill inte skriva remiss direkt till ögon så vi måste vandra den långa vägen även här…det ska både ta tid och kosta på väg mot ett liv där man kan se och uppleva världen med skärpa. Ack ja , suck att det ska vara så himla omständigt…är det så att dementa inte har samma rätt som de som fortfarande kan föra sin egna talan? Ibland får jag för mig att det är så…hur i hela fridens namn har de dementa det  som ingen anhörig har som kan säga ifrån? Orkar inte tänka mig in i hur de har det…de är helt utelämnade till ett system som håller på att krackelera …en fasad som ser bra ut men som om man kikar in inte fungerar helt optimalt.

Jag har insyn i hur det fungerar …så jag vet vad jag talar om…som anhörig ska man ha rätt att påverka vården…men man stöter på stort motstånd då man försöker…det är precis som om att man lämnat över sin anhörig i statens, kommunens, äldreomsorgens välde…deras synsätt, deras målsättning med hur vård ska bedrivas krockar med hur människorna själva vill ha det…att få leva ett värdigt liv in i det sista är inte en självklarhet….jag vet!

Slut för idag med mitt svammlande….

SES!

 

 

 

3 svar to "I tid och otid"

Du svamlar INTE…

Hemikram och jag håller tummarna att det blir bra med din mammas tänder… vilket är en symbol för hur värdigt man får leva kan jag tycka…

Hemikram ♥

Tack för att du orkar läsa mina svammelinlägg…
Ja du Hemi att man ska behöva kämpa för att få komma till en tandläkare…men nu är vi där och ett steg på väg mot ett värdigare liv…men tandläkarbesök är inte alla förunnat…det är kostsamt så en del har inte råd helt enkelt. Det är galet att tänder inte ska tillhöra kroppen…men mamma som går på käkkirurgen får det på sitt högkostnadsskydd..
Tandläkaren verkade vara vettig och han talade till mamma inte över huvudet…bara det bådar gott! 🙂

Ottokramar

Stort grattis i efterskott! Så skönt att det är igång med din mors tänder och att tandläkaren verkar vettig, det är viktigt. Glasögon behöver mamma också, men jag vet inte hur jag ska orka ta tag i det, mina glasögon är antika.

En kvinna på mors boende tog sitt liv. Kommentaren från min man var: ”Klok kvinna!” Så illa tycker han att det är med äldrevården. Ändå har det blivit så mycket bättre kring mamma.
Varm kram

Kommentera

Kategorier

Arkiv

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
