Min egna lilla vrå

Torsdag …kristi flygare…folknykterhetens dag …betessläppningen..

Posted on: maj 17, 2012

Ja många namn har denna torsdag…helgdagen infaller alltid på en torsdag…vilket gör att fredagen blir till en klämdag…en torsdag som passar att släppa korna på bete…eftersom det är långhelg…och gräset det gröna saftiga goda växer så det knakar.

Helgen har firats sedan 300 talet…dagen firas tidigast 30 april och senast 3 juni..det är den dag då jesus efter återuppståndelsen lämnade jorden och fördes upp till himlen inför 11 av apostlarna..alla utom Judas som tyngd av skuld lär ha hängt sig före uppståndelsen…

Sedan slutet av -40 talet främjas även nykterhet  denna torsdag…folknykterhetens dag…

Jag är ledig och blir således långledig då det infaller sig så enligt mitt schema…har även tagit ledig min enkelsöndag och blir på så sätt långlångledig…jag behövde lite extra ledighet nu…och semesterdagar har jag så det blir över ändå fastän jag tar 5 veckor denna sommar…ja den som spar han har så att man kunde tagit långlångsemester om jag velat. Men det vill jag inte..5 veckor får räcka …jag som ofta bara tar 3 eller 4 veckor…tar nu i så det räcker …har ju sparat och gnetat för att kunna ta ledigt vid speciella tillfällen …och det är ett sådant läge nu …frågan är bara vad jag ska göra hela sommaren lång…men det ordnar sig nog och jag lär nog vänja mig vid ledigheten…lättja är ju en synd som jag gillar om den inte går till överdrift vill säga om man är lite flitig emellanåt så kan man få vara lite lat oxå…det gäller att hitta en balans.

Dödssynderna ja laster och synder som kan leda till evig fördömelse om man inte ångrar sig förstås…de har jag ju skrivit om förr…lättja förknippas med djuren get och åsna…färgen ljusblå..och man kastas i en ormgrop i helvetet om man döms för lättja …hua jag som har ormskräck…tur att jag kan känna ånger!

Lättja kommer från grekiskans Akedia…frånvaro av att bry sig….och det låter ju inte så bra att inte bry sig …bryr mig gör jag trots att jag ibland lider av lättja…lider gör jag inte utan jag  njuter av att inget göra …att ta vara på dagen, fånga den och göra det bästa av det som bjuds…ja som igår då jag inte fick särskilt mycket gjort ..jag sov ju bort halva dan…men på den korta stund jag var vaken hann jag ändå lite…fick akupunktur…ont ont men ack så välgörande för onda kroppsdelar…inget jag längtar till men skönt efteråt då det är gjort…

Var sedan en stund med barnbarn 3 och 4…hämta på dagis och fritids…var ute i lekparken och hade det roligt…gungade..gick balansgång …skuttade och sprang ..ritade och färglade asfalten …

…ja vi fångade dagen minsann…

Frossade sedan i pannkakor…gott …barnbarnen beställde pannkakor och vi inmundigade dem med socker eller sylt…efter behag.

Frosseri ät oxå en synd..man döms att äta paddor, råttor och ormar…man förknippas med grisen och färgen orange…överdåd, slöseri, vällevnad  ..överdriven njutning…som kan leda till fetma…spår i hjärnan som inte kan utplånas.

Äsch vi stillade ju bara vår hunger…vi var ju hungriga efter all lek…ångrar inte en sekund allt vi gjorde igår…

Avsluta så dagen med lite dryck…

…nja jag som skulle köra hem fick nöja mig med en mun av denna mäktiga dryck…dottern som kom hem sent efter en lång affärsresa…fick avnjuta drycken själv…

Idag ska vi fira nykterhetens dag …utan öl och vin …tar istället en hutt KS och ett glas c-vitamin och  MSM som jag gör varje dag nu…sedan en tid tillbaka…för att försöka bli av med alla mina konstiga symtom.

Ses!

4 svar to "Torsdag …kristi flygare…folknykterhetens dag …betessläppningen.."

Tack vännen för all intressant information. Vilka fina bilder på dina barnbarn o va roligt att ni hade så kul tillsammans.Ja många är lediga på fred.

Goa kramizar i massor o hälsa så gott!

Ja att vara med de små barnbarnen är guld värt…vi hittar alltid på något roligt…är ute mycket och rör på oss..Tur att man har barnasinnet kvar…

Kramar tebax…o ha de så gott denna torsdag…och alla alla andra dagar med såklart!

Jättefina bilder på de små! De matchar ju kritorna, haha – kul med asfaltkritor!

Ja visst matchar de…rosa och blå är favoritfärgerna…
Tillsammans med barnbarnen får man utlopp för sitt barnasinne…jag är barnsligare än många och älskar att ta fram den sidan inom mig!!

Vi hittar alltid på skojiga ting tillsammans!
Barn är enkla och har lätt för att roa sig med enkla medel…de fångar då dagen och kan konsten att njuta!
Jag är inte sen med att hänga på 🙂

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
