Min egna lilla vrå

Usch ja …

Posted on: april 28, 2012

Nu är det dax att sätta sig med månadens tråkigaste..räkna och betala …summera och se vad som blir över denna månad.

Brukar göra det innan jag åker och handlar…men igår gjorde jag tvärtom…eftersom jag vakade ut så blev det så..inhandlade lite nödvändigheter…och lite sånt som jag länge skjutit på för att kassan varit för skral…så nu blir det intressant att se vad som blir över.

Nu handla jag inte hysteriskt nääe då inte ens för en tusing men jag har ändå ångest över att jag inte först fixat mina räkningar…vanemänniska är jag visst fastän jag inte tycker är en sån som går på slentrian…rutin men min erfarenhet säger mig att jag ändå är trygg med att ha det på ett visst vis. Så kanske är jag vanemänniska ändå. Man vill ju ha viss kontroll…inte överdrivet kontrollerande det pallar jag inte men man vill ha lite översikt bara …så man vet vad man har att rätta sig efter…

Igår målade jag och dottern halltaket …fick överbliven takfärg av henne som de inte behövde…så jag köpte väggfärg…en svagt grå ….matt väggfärg blev det i min hall…tråkigt kanske men jag vill ha lite neutralitet …lugn och ro så att jag istället kan inreda med lite färg..så grått fick det bli inte så upplivande och uppiggande kanske men ljust blir det och helt klart snyggare en den svagt aprikosfärg som hela lägenheter går i …skitaprikost kallar jag den …för skitigt är just vad nyansen är. Hur i hela fridens namn kan man måla väggar i en sån färg…det skriker ju 80-tal så ni kan säkert tänka er hur skitaprikost ser ut och att det är evigheter sen väggarna målades.

Nu är taket vitt och fint och väggarna de ska jag måla nu i helgen…..ska bara köpa lite maskeringstejp till…så är ett utrymme klart…man måste ju börja någonstans och hallen var det enklaste utrymmet…för där ekar det tomt eftersom den är just TOM…

Har som sagt inte råd med några utsävningar precis så jag har endast inhandlat en hallmatta …att ställa mina skor på…ett gammalt skoställ…pappas gammla nötta står där oxå och det har jag tänkt färglägga så kommer det att bli som nytt. Bara det kommer upp lite ny färg så kommer lägenheten att få ett lyft…en rejäl ansiktslyftning och det blir fräscht och rent snyggt …

Det att jag måste måla taken har gjort att jag tappade sugen helt…tog bort en massa plattor i taket för de såg så dassiga ut men det blev bara värre för nu måste taket slipas…så de får vänta …i det andra rummet flagade färgen redan från början fläckvis så där skrapade jag bort färg och slipade kanterna, målade och så börja det flaga igen…så det taket står där åter halv färdigt. Ogjort jobb la vi ner på det taket…suck!

Nu ska jag ta dit en yrkesman som ska få lägga ett bud på arbetet …för jag behöver veta vad det kommer att kosta …vill ju kunna bli färdig någon gång så jag kan komma iordning.

Kanske får jag slå upp reglar och sätta upp panel istället i de 2 rum som det är extra jobbigt…om det är enklare än att slipa betong. Kanske det….men som sagt allt kostar…pengar är ett gissel…men bra att ha..ibland…utan pengar står det ganska så still….nu börjar jag tröttna på att stillastående stå…jag vill ju  framåt…inte bakåt..jag tar myrsteg…inga sjumilasteg här inte…men oj vad skönt det skulle vara att ta ett stort kliv framåt nu…istället för att stå och stampa på stället..jag känner ändå  att det finns hopp om en ljus framtid …även för mig…så hav tålamod kvinna….ta det lungt….det ordnar sig!!

Men inte kan jag bada i champange precis  ..men livet kan vara ljuvligt ändå..

Man får ta det för vad det är ….och tänka att man har det ganska så bra ändå trots allt…

La dolce vita ..

 

 

 

Etiketter:

6 svar to "Usch ja …"

Och jag har än inte betalt räkningarna! Vad har du för tak egentligen? Jag har levt med nån sorts skivor länge länge men drömt om det släta betongtak vi hade i lägenheten. Mina ögon vill ha ett rent tak utan fula skarvar. Nu får vi ett sånt i köket då det ska göras om, men jag skulle vilja ha det i vardagsrummet också för att inte tala om sovrummet där man ju alltid blickar upp i tak. I lägenheten tapetserade vi sovrumstaket med en läcker änglatapet och det var helmysigt, men tydligen kan man inte göra sånt om man har skivor i taket, de rör sig och då veckar sig tapeten. Där rök min dröm.

Du gör det snyggt lite i taget i din lägenhet och så bra att du får hjälp av dottern. Att måla om gammalt och fixa är bra, tycker jag som inte har köpt så mycket nya möbler i mitt liv. I början byggde vi själva: säng, tv-bänk, bokhylla, bord och sen övertog vi en del av andras avlagda. Nu är det sängar vi satsar på, annars handlar jag på Blocket när jag ska ha något.

Lycka till med målandet!
Kram

Det är betongtak …jättefina kunde de vara om de inte flagade färg…de i butiken kunde inte förklara varför färgen inte fäster som den ska…kanske är det någon fuktskada…men hallo vad skulle den komma ifrån? Ovanpå är det ett likadant sovrum..

Därför tappa jag sugen…slösat en halv hink med dyr takfärg till ingen nytta alls…det är en fläck i mitten på taket som flagar runt om fäster färgen finfint!
I vardagsrummet tog vi bort fula plattor …så där måste det slipas nu…krångligt…så i övriga tak låter jag dessa plattor sitta kvar…de är ljudisolerare..det har varit ett dagis i lägenheten en gång i tiden. Men de är fula ..vill oxå ha släta vita tak.

Suck…man vill ju komma i ordning nån gång…men allt kostar …så tur att jag inte har så stora krav…bor nu i vardagsrummet under tiden……är glad att jag har tak över huvudet…

Jag är minimalistisk som tur är …är rädd om mina gamla saker, de få möbler jag har är nästan alla ärvda…men de har ett värde för mig…men är kanske inte de allra vackraste.
Jag behöver bara köpa en säng så länge sen får man ta lite efter hand…
Min ekonomi går precis runt…med nöd och näppe har jag näsan över vattenytan…så nåt lyxliv lever jag inte precis..men jag har så jag klarar mig…

Kraam och ha en skön lördag

Det sägs att pengar inte är allt, men visst är det en hjälp i tillvaron. Hoppas du får det riktigt fint i din lägenhet och badskum funkar nog ändå bättre än champagne…
Önskar dig en fin helg!
Kram

Ja du…badskum är inte illa det heller..om man bara hade badkar…så hade jag champange hade jag fått släcka min törst med den istället 🙂

Ha de en fin helg…
kram

En trevlig helg till dig.

Goa kramizar!

Tack snälla för din helghälsning!

Kram

Kommentera

Kategorier

Arkiv

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
