Min egna lilla vrå

Melankoli

Posted on: april 24, 2012

Intressant…hela mitt inlägg försvann åter i en enda ögonblinkning så vart det puts väck. SUCK!

Måste lära mig spara kontunierligt…i utkast!

Melankoli kommer från grekiskans ..μέλαινα χολος mélaina chólos, ’svart galla’ ingår i gruppen psykiska sjukdomar som berör stämningsläget – de affektiva störningarna.

Läser vidare på Wikipedia…

I den humoralpatologiska läran som på 400-talet f.Kr. framlades i Hippokrates skrifter, var individens hälsa beroende av förhållandet mellan de fyra kroppsvätskorna blod, slem, gul galla och svart galla. Individens personlighet bestämdes av vilken vätska som var den dominerande och personer som dominerades av svart galla betraktades ha en melankolisk personlighetstyp. Då alla vätskorna var i balans var människan vid hälsa. Sjukdom uppstod då vätskorna i kroppen var i obalans.[1]

Uttryckssymboler som illustrerar humoralpatologins fyra ”humör” hos någon som inte är ”vid sunda vätskor”. Från vänster: kolerisk (överskott av gul galla), melankolisk (svart galla), flegmatisk (slem), sangvinisk(blod).

Balansen mellan kroppsvätskorna påverkar sjukdomar och temprament.

Man har ju hört uttrycket ”vid sina sunda vätskor” som används då någon tyck vara lite i obalans med sig själv.

Läran om de fyra elementen, Pytagaros lärlingar såg fyrtal som den styrande principen i universum.. jord, vatten, eld och luft; livet bestod av ungdom, vuxenliv, deklination och ålderdom: Det fanns (och finns) fyra årstider, fyra väderstreck; dagen delades upp i fyra och människans sinnelag i fyra olika temperament.

Svart galla, och sedermera melankoli, kopplades ihop med jorden, nordanvind, kväll och ålderdom.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolerisk

Att balansen mellan vätskorna är av betydels för hur vi mår psykiskt och att de påverkar vårt temprament, sinnesstämning har vi ju nu fått belägg på genom Wikipedia.

Jag var hos en homeopat för många år sedan som sa att mina skötlar poducerade lite för mycket slem. Jag hör alltså till de med  flegmatiskt temprament …de tröga tröga sävliga och likgiltiga. Om man nu ska tro på detta…så är inte mina kroppsvätskor i balans..det kanske förklarar min personlighet lite ….jag är således i obalans. Man får ju underskott av en annan kroppsvätska om man är i obalans…det finns 8 olika kombinationsmöjligheter..således 8 sjukliga blandningar.

Hur behandlar man då sina kroppsvätskor? Jag fick homeopatmediciner silicea bl a och lite annat smått och gott! Åt dessa i många herrans år …och mådde ganska bra…

Motion och luftombyte ordinerades och även medel att utdriva skadliga ämnen…massage och bad och värmevård. Av vätskorna har slemmet, som antogs härröra från hjärnan, tillskrivits en mycket stor roll som sjukdomsalstrande faktor. Det gällde här att underlätta naturens självläkningsprocess, och ett av de förnämsta medlen ansågs vara åderlåtning.

När man läser och tar in all information som finns inser man att att det är en hel del vetenskap som finns till grund för dagens läkekonst…

Ja ja …vet inte om jag blev klokare precis …men allt har ett samband…det har jag fått belägg på…universum …humoralpatologi…medicinvetenskap…de fyra elementen…eld vatten jord och luft…hetta fuktighet torka och kyla. De fyra kroppsvätskorna slem blod gul och svart galla…

Att allt behöver balans…allt allt behöver balans…jorden luften vattnet …för att hela mänskligheten ska må bra…för att jorden ska må bra …

Medan tid finns borde vi försöka få balans…både i livet och för jordens bästa…

 

Ska ju åka på SPA med jobbet …så då får jag behandling för mina flegmatiska läggning… 🙂

5 svar to "Melankoli"

Balans är självklart viktigt på alla plan. Nu ska jag balansera min orörlighet med lite trädgårdsjobb, så långt jag orkar. Ha det gott!
Kram

Men jag tar med mig dynan till solvagnen så att jag kan balansera jobbet också med lite himlaskådning!

Smart…det är inte lätt att finna balans alla gånger…man får göra så gott man kan.
Kram och ha en skön dag!

Ytterligare ett sådant spännande och intressant inlägg… =0)

jag ber om hjälp i mitt senaste inlägg, vill du titta in och se vad du kan göra?

Hemikramar ♥

Ska kika in då och se vad jag kan hjälpa bästa Hemimman med då.

Visst är det intressant med Humoralpatologi…de fyra elementen och att de är den styrande principen i universum?
Jag verkar vara både flegmatisk och melankolisk…..mikttmellan kanske men man pendlar nog lite hit och dit …alla människor är väl som kamelionter som byter skepnad beroende på vilken miljö man hamnar i.
Nu ska jag gå till dig då
SES

Kram stor ottokram

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
