Min egna lilla vrå

Fototriss 173 Lång

Posted on: april 8, 2012

Påskhelgen är man ju lång-ledig om man har tur..men jag har ändå tur..ledig lördag söndag…jobbar fredag och måndag….det är rött i almanackan så det blir storhelg…även fast jag har min lediga helg!! Gött!!

La mig tidigt igår och läste…för jag hade ont i magen…tycker inte att jag ätit mycket godis men kanske har jag det ändå…mer än brukligt ialla fall… en salig blandning blev det igår…smörgåstårta…påsktårta …kaffe…cider…chokladkaka med jordgubbar och grädde…lite rödvin…en bakad potatis med skinkröra…och så lite ostbågar på det…åh lite rödvin till…tacka sjutton för att magen sa ifrån…så jag fick knyta mig mitt i Harry Potter filmen …som jag ändå sett och la mig med första bästa bok jag hitta i min bokhög…Estonia…ja den har jag läst innan  oxå men varför det blev just den boken igår vár bara en slump…jag som har tänkt ut och åka båt snart får kanske tänka om 🙂 …. nja jag är inte rädd för att åka båt…men jag åker inte gärna över till Finland via Stockholm Helsinki…hellre tar jag då båten till Åbo…där är det skärgård nästan hela färden…om det nu är bättre…jag inbillar mig det ialla fall…..oj det blev en lång inledning på denna påskdagstriss…jag svävar visst ut och riskerar därmed att bli långrandig.

Nu till min långa triss…

Vardag blir till fest….ja om man tycker om att åka båt så kan det bli en lång fest om man vill…jag har aldrig nöjeskryssat över östersjön utan bara sett det som en lång transportsträcka över till mina släktingar…

Sist vi åkte med Cinderella var det meningen att vi skulle kryssa med M/S Mariella ..men  då vi vakna den morgonen i Blackeberg hos min kusin fick vi se på Tv nyheterna att just Mariella hade brunnit på natten …så vi fick boka om …och åka en dag senare med just M/S Cinderella.

Det gjorde inte oss något att byta dag och båt…Cinderella är ju en mycket finare och lyxigare båt.

Har åkt över östersjön otaliga gånger …även med Estonia som då hette Viking Sally…sist jag var och hälsa på mina släktingar var -08 med min pappa och då sa vi att inte en  gång till med Mariella …och att det nu var dax för Viking att förnya sig …då vi strosa runt i Helsingfors innan avgång hem såg vi Silja Symphoni ligga vid kajen mittemot kanske nästa gång skulle vi testa Silja. Nu blev det ingen nästa gång …att vi åkte färja för sista gången ihop pappa och jag visste vi inte då.

Men nu är det en ny båt på gång …någon gång 2013 ska M/S Grace sjösättas …läs här..

http://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Viking_Grace

Här styr vi kosan mot Fårö….med bilfärjan över sundet tar det inte lång tid alls…för sundet är inte brett…så bilfärjan kör skytteltrafik i högsommartid och bilköerna är milslånga på båda sidor om sundet…vi var här i maj och vi kunde köra rätt på …men så  var det inte högsäsong heller…den börjar i mitten på juni. 

Jag rekommenderar Fårö varmt….jag blev helt betagen av öns säregna natur…så himla vackert…

 

Här lägger vi ut från Visby hamn… ett lite disigt och regnigt Gotland..det börja regna tidigt denna morgon…annars hade vi tur med vädret…vi kunde ju sitta på ringmuren den långa och skåla i champange i solnedgången….

Lite vemodigt att lämna denna fina ö…nu har vi bara den långa resan hem kvar..

Hahahaha på ditresan letade jag efter taxfree shoppen…det var visst den vanligaste frågan besättningen fick svara på…hade jag tänkt efter lite så hade jag av mig själv kommit på att på båtar till Gotland finns inga taxfree shoppar alls!

 

 Ja så blev min långa triss….fler trissar finner du här:

http://fototriss.blogspot.se/

 

9 svar to "Fototriss 173 Lång"

En intressant och annorlunda triss. Sista bilden blir min favorit.

Det var en LÅÅÅÅNG tolkning! Kul, ha en fortsatt fin påsk.

Det blev verkligen en lååång triss… och lite olik andras 🙂
Jag gillar också den sista bilden bäst.
Hm… inte underligt om du fick ont i magen 😉
Ha en bra fortsättning på helgen!

Härligt triss 🙂

Den trissen var lång 🙂

Inspirerande reseskildring och triss. Roligt att läsa och titta på bilderna.

Önskar dig en skön Annandag påsk. Ha det så gott.

Kram

Onekligen en lång text till din triss. 😉
En del olika minnen kring dina båtresor, jodå jag har läst.
Tydligt med färjor och båtresor i din triss. Dessa båtresor är ju onekligen ofta ganska långa.
Jag väljer ditt tredje foto, läckert foto på hamnen i Visby.

Ska bli spännande att se det fartyget…

hemikramar ♥

Kommentera

Kategorier

Arkiv

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
