Min egna lilla vrå

Vakat ut…Recept på beställning!!!!

Posted on: februari 13, 2012

Idag är det färdigjobbat för denna gång…vakat ut …ställde klockan på 14:00 men katten väckte mig redan vid 13 tiden ,motvilligt gick jag upp för att släppa ut kattaskrället…så var det med det uppvaknandet…bara att pallra sig upp och starta dagen…med en stor stark kopp kaffe…

Ska iväg om en stund för att vara lite med två av mina små underverk…dottern ska på föräldramöte…så då kommer mormor till undsättning..

Dottern här hemma får klara sig själv denna soliga dag ..hon är ju för sjutton sjutton år…det vore väl konstigt annars.

Här kommer receptet på Mammas goda jitterbuggar

2oo g rumsvarmt margarin
4-5 dl vetemjöl

Arbetas ihop och ställs svalt

2äggvitor
11/2 -2 dl socker

Vispa äggvitorna till hårt skum…vänd försikigt i sockret

Kavla sedan ut degen …kan vara lite lurigt för degen är svårkavlad
men med mycket mjöl inunder så går det bra.

bred på marängen och vik/ rull. ihop degen och skär den i bitar ca 1 cm tjocka.

Grädda i 200 graders ugn tills marängen är färdig.

Mums och lycka till!!

8 svar to "Vakat ut…Recept på beställning!!!!"

Hi hi, frågade mamma här på andra sidan bordet varför hon inte gör Jitterbuggare längre. Den blicken… det gör jag aaallldrig om igen säger hon med övertygande min 🙂 Det var uppenbarligen inte samarbetsvilligt när hon provade 🙂 Vi ber vår goda vän att göra dem istället och hon är suverän på dem. Mormor däremot var en fena på att göra dem. Man äter inte på långa vägar lika mycket småkakor som när de levde. Var även viktigt att bullarna inte var för stora enligt mormor så mamma fick bassning på det med och bakade inte bullar på flera år. ”Arbetarbullar” fnös mormor när hon kom till oss så hon fick ta hand om bullbaket. Tänk va, hon hade bara sin porslinsskål (modell tvättfat med kanna) och så stompade hon degen med träslev. Ingen assistentmaskin där inte. Hon var väldigt noga. Ve och fasa om t ex sockerkakan blev lite sned, då var den misslyckad. Å andra sidan utvecklade hon många goa saker till kaffet med nedsmulad sockerkaka som bas. Så undrar man varför man var trind som en ost när man var liten 😀

Kram

Ärligt talat så är jitterbuggar inga särslikt lätta kakor…du skulle sett mammas vännina Ragnhild…hon tyckte de såg lite konstiga ut minsann…men de smakade som vanligt.
De går inte att rulla ihop degen så jag viker den hit och dit och så försöker jag få till dem lite snyggt på plåten. De är kladdiga av marängsmeten…så de blir inte så fina som de borde..
Tur att de smakar gott ändå!!

Jag gillar bullar och gör dem gärna lite större då blir de som ett litet mellanmål eftersom de mättar och man inte behöver småkakorna alls.

Jag tar gärna ett gammalt beprövat recept från din mormor om du har …för jag gillar att pröva nya recept..

kram

Skall kika i alla pärmar vi har efter gamla favoriter 🙂

Vid såna tillfällen får man tänka att det egentligen är en lyx att mormor finns så nära! Mina döttrar bor ju också i samma stad som jag, medan jag hade föräldrarna långt bort och aldrig kunde få någon hjälp.
Ha det gott!
Kram

Det är roligt att vara med de små så jag hjälper dem gärna…ska sova där inatt igen…det är ju sportlov och då kan de få lite sovmorgon.
Ha en skön allahjärtans dag!

kram

Det är mysigt med barnbarnen, jag ser fram emot att ha dem här i morgon eftermiddag igen. Då har de mycket att berätta, de har varit på Teneriffa en vecka och har lärt sig att simma, sa den yngsta i telefon igår, han som hade födelsedag.
Det samma!
Kram

Detta ska jag synda med att prova att baka! Tack Otto

Hemikramar ♥

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
