Min egna lilla vrå

Hästprataren…

Posted on: februari 7, 2012

Ja idag gäller det bara att orka…att ta sig igenom dagen och fylla den med något så att det snabbt blir kväll igen.

Vaknade vid 03:00 och kunde inte somna om…så det var bara att kliva upp…koka lite te och käka en risifrutti och slå på tv:n …precis lagom till Det okända.

Det är nattfördriv på högsta nivå att kolla på oförklarliga ting som går att förklara om man tar hjälp av ett medium.

Jag har haft en hästpratare hos min häst en gång…jag var lite skeptisk först då hon palla upp sin dator på en upp och ned vänd tunna utanför Chickos box. Hon sa att oj då vilken ivrig pålle…och bad honom vänta lite så hon hann med…äntligen fick han komma till tals.

Han börja med att fråga varför gubben var sur på dem …de hade inte gjort honom något ont? Han muttrar och blänger då han går förbi oss i rasthagarna.

Jo då en gubben heter Stig det är hans ägor och han opponerar sig mot det mesta när det gäller hästarna…det är kanske så med markägare att de vill bestämma och domdera då andra/inhysningar som vi är i stallet för att sköta om våra djur.

Jag blev lite full i skratt och min första tanke var att hästpratarn sett surgubben då hon körde in på stallplan …men icke för ingen var hemma denna dag.

Men visst blir man lite skeptisk …sen kom det fram mer och mer som hon bara inte kunde hittat på så där …hon visste ju ingenting på förhand vad som hänt Chicko så jag blev övertygad om att det hon sa var sant.

Chicko pratade om min medryttare, min dotter och mig och det stämmde allt ihop.

Problemet med att bli lastad förklarade han som så att han gillade inte när vi spännde linor bakom honom och han tyckte vi förstorade upp allt genom att bara tänka problem innan vi ens börjat lasta. Ja så var det nog, vi förrutsåg nästan att det skulle bli svårt att lasta och det kände han av såklart…tog vi det bara lugnt så skulle han gå på ändå!

Vidare berättade han att han som enda storhäst i stallet gillade att fostra de andra små ponnierna och att han gärna busade med dem i hagen…men det var han som bestämde…och så var det. Han var verkligen kung i hagen och han var hemsk ibland då man släppte ihop med nya hästar.

Någonstans i mina gömmor har jag allt som sades på papper, det är många år sedan hästpratarn var hos oss och jag minns inte allt i detalj…han sa ialla fall att jag brydde mig om honom på ett bra sätt…att han såg mig som en mamma…konstigt för jag sa ofta att nu ska mamma göra si nu ska mamma göra så…lita på mig…jag skulle aldrig leda dig på vägar som skulle innebära fara då han ibland var bångstyrig då vi var ute på äventyr i skog och mark…lita på mamma.

Så alltid när han gnägga efter mig tänkte jag att han ropade mamma…vi hade speciella band..som när vi var på väg till hagen och jag och medryttarn prata om hur det skulle gå nästa dag då vetrinären skulle komma på återbesök för att kolla upp hältan som vi behandlat flera gånger för att få bot med hans kotledsinflammationer….då helt plötsligt börja Chicko halta riktigt illa …som för att tala om för oss att jag är inte bra ännu …han ville få oss att inte ta ut något i förskott…och mycket riktigt så var hältan inte bra och den gjorde att vi till sluty fick fatta ett svårt beslut om att ta bort honom. Men innan det så försökte vi allt …men efter att vi sett röntgenplåtarna så var beslutet inte så svårt ändå…men visst hade vi önskat att han hade kunnat få bli pensionär några år och bli promenadhäst.

Tänk att jag saknar honom än….jag kommer inte skaffa mig någon ny häst igen…djur är som familjemedlemmar och att tvingas ta bort någon som man älskar är jobbigt…så är det …glädje och sorg följs åt..

Hästens bön

Tag mig ej från min moders sida, när som nyfött föl jag går.
Vänta med att på mig rida, till mitt fjärde levnadsår.

På min rygg ska jag dig bära, i galopp, på solskensritt.
Men tillbaks till stallet kära, låt då få gå i skritt.

Ge mig foder, ryckt och vatten. Ha tålamod om jag är stygg.
Och i kalla vinternatten, lägg ett täcke på min rygg.

Rengör sadel, träns och rem. För ej oljud i mitt stall,
tänk på att det är mitt hem! Stäng min dörr mot vinden kall.

Jag vill leva för dig bara, om min bön du nu förstår.
Då ska jag för alltid vara, din bästa vän i många år.

Och när mitt levnads slut är nära, tag mitt liv med vänlig hand.
Led mig sista biten, kära, Till ponnyns eviga gröna land.

Usch ja jag klarade inte av att leda honom sista biten …men jag var hos honom sista morgonen, fodrade och ryktade, tvättade hans man och svans…gjorde honom fin som vanligt…sen viskade jag i hans öra att jag älskar dig för evigt…och sen släppte jag honom en sista gång i hagen…han drack lite vatten och så gick han en bit…vände sig om, nickade med sitt huvud och fortsatte sedan att gå sakta bortåt.

Då grät jag en stund inne i hans box…mockade en sista gång innan jag åkte hem, med vetskapen om att jag aldrig mer skulle få höra hans goa gnäggande och aldrig mer få känna hans lena mule i min nacke.

Denna bild vann jag en fototävling med som JKPG:s landsting stod för.

Den hängde i sjukhusets korridor bland andra tävlingsbidrag..jag vann och fick va med i tidningen på en helsida och berätta min och Chickos historia.

Häftigt!!

Tema Min drömplats…där jag kan känna ro!

 

 

8 svar to "Hästprataren…"

Otto, vad duktig du är! Fin bild på Chicko, han var säkert stolt över att hans bild hängde i sjukhusets korridor.

Kanske det…han var van vid att få posa då jag ofta hade kameran med till stallet. Men oftast var han så nyfiken att han inte kunde stå stilla som på denna vinnarbild utan kom närmre kameran innan jag hann klicka.
Han var min bästa polare och ingen hästy någonsin kan ta hans plats.

Vilken häftig historia! Det är skumt det där med djurpratare och medium, Man vet inte vad man skall tro förrän man upplevt det själv tror jag. Tack för kommentaren!

Visst …men det är spännande …fast jag var lite skeptisk först.
Hon förklarade att djuren hon pratar med visar bilder då de kommunicerar…då gäller det ju att tolka dem rätt…han sa tex att han vill ha mer av det söta goa han får varje kväll…betfor…hur hon nu fick fram det.

Jag skulle våga lite mer på honom då jag red och släppa lite på tyglarna … jag skulle inte måla fan på väggarna tyckte han… 🙂

Jag förstår verkligen att din bild vann, den är så vacker! Sorgligt att han blev dålig. Det är nog svårt att tro på hästpratare och liknande innan man sett det, men… jag kan ju själv känna av saker ibland. Hoppas att du har sovit bättre i natt!
Kram

Bilden är min favoritbild….att fånga ögonblicket..inte lätt att få djur som man vill på bild…
Jobbigt att förlora de som står nära en…usch ja ..ta bort ett djur är inget enkelt…något av det svåraste jag varit med om…saknar honom ännu …fastän det är 5 år sedan.

Nääe inte sov jag bättre natten som var …så in att sovert jag nog som en stock.

ottokram<3

Så vacker han var och vilken underbar bön ♥

Varma styrkehemikramar

Ja han var en fantastisk häst på alla sätt och vis.

Han var mitt öde!! Schickzal…öde på tyska.

stor ottokram<3

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
