Min egna lilla vrå

Att vara ärlig …

Posted on: februari 5, 2012

Är det någon mening med att vara ärlig?

Ja de kan man ju fråga sig…anledningen att man vill vara ärlig är väl att man vill känna sig som en god människa. Vi får ju leva med konsekvenserna av våra val i livet…varje liten handling vi gör sätter mentalt avtryck i oss som kommer att prägla vår självbild och vår identitet.

Vi skapar oss själva genom våra vardagliga ställningstaganden…och den inre miljön är lika viktig som den yttre…

För själen gäller det ju att trivas i den kropp där den bor…vi inreder den själva med tankar känslor och handlingar den kan vara stolt över…

Vem vill du vara?

Ärlighet ska inte underskattas…oärlighet är som själslig miljöförstöring.

Personligheten och karaktär bryts ner inifrån …det borde inte finnas någon anledning att inte vara ärlig…vem vinner på att vara oärlig? Ingen!

Vem kan vara oärlig och se sig i spegeln med bevarad självrespekt?

Tror inte att någon psykisk frisk person kan det.

Människan är själv ansvarig för sina handlingar…tack och lov….som man sår får man skörda. Vad vill man skörda? Man bör så de frö man vill och ta hand om plantorna…hela livet är som en trädgård där vi kan plocka underbara buketter om vi bara håller bort ogräset.

Det man kallar för Karma eller Staff är bara den naturliga följden av de val man redan gjort. Det har inget med vidskepelse att göra! 

Karma betyder handling..vi fyller själva vårt liv med innehåll. Det är inget yttre, annorlunda eller förrutbestämt som kommer på slutet av livet….det är bara det man med sina gärningar har visat att man tror på.

Genom varje handling skapas god eller dålig karma…som kommer att påverka nästa dag, vecka, nästa år eller nästa liv…beroende på vad vi tror på.

Vad vi ger är vad vi får…vad vi gör är vad vi blir….så ge en fläkt av din egna ande!

Sök så ska du finna är ett välkänt talesätt…men det är inte alltid det är så ibland behöver man inte leta alls för att finna utan det man behöver för stunden bara kommer till en så där utan förvarning alls…som dessa ord om ärlighet…de kom till mig då jag läste en tidning om personlig utveckling…PS!

Prästen UllaBritt Berglund skrev klokt om meningen med att vara ärlig.

Är det slumpen som avgör eller?…varför kommer betydelsefulla ting till en då man som bäst behöver dem?

Jag tror inte att det är slumpen…det är förrutbestämt på något konstigt vis…som med det man sår får man skörda ungefär eller vi ger regi själva till hur vårt liv ska bli…man skriver sitt egna manus!

Det vi behöver kommer till oss …

 

Etiketter:

12 svar to "Att vara ärlig …"

Ärlighet varar nog längst som talesättet säger…

Nu skall jag vara ärlig och säga att tack vare dina bilder i inlägget vill jag har sommar NU!!!! 🙂

Kram

ja så borde det vara men ibland så undrar man…alla falska rövslickare då? Hur kan de ta sig fram ohämmat och med framgång? Kanske för att de som de smörar är lättlurade.

ja nu är det lätt att längta till sommaren…särskilt då man tittar på sommarbilder.

kram

När jag är ärlig sà tror inte min pojkvän pà mig och när jag ljuger medvetet för att tillfredsställa honom dà tror han pà mig… SUCKAR

Jag är en ärlig person som stàr för det som jag säger och skriver!!!

Örnkramar ♥

Hm varför ska det vara så invecklat då…ärlighet borde man komma längst med men så är det ändå inte …det finns de människor som tar sig fram lögnaktigt i livet och som klarar sig ypperligt och som är mer trovärdiga än en som är ärlig.
Så borde det inte vara.

Jag står oxå för allt jag skriver och säger.

ottokram<3

Nej, jag tror inte att det är det vi ger som vi får eller att vi skriver våra egna manus. Kanske i detaljer – men vad har den gjort som råkar ut för en svår bilolycka och bryter ryggen och nacken som ung? Vad har våra mödrar gjort för att få hjärnblödning? Hur har de sått? Vad har den gjort som är deprimerad hela sitt liv och sen tar sitt liv i förtvivlan? Nej. Inte skördar de vad de har sått, verkligen inte.

Allt kan vi inte påverka ..såsom olyckshändelser eller sjukdomar….det kan man inte påverka…visst min mamma kunde nekat operation men läkarna övertygade henne om att den var nödvändig, men med facit i hand var det inget bra lösning…

Jag tror ändå på karma ….att vi är här av ett syfte och att vi ska försöka leva så godhjärtagt som möjligt och må bra som människa.Försöka kan man ju men i den värld vi lever i måste man vara ganska så hårdhudad ändå….

Jag förstår ditt resonemang och håller med i vissa bitar, som att man ska vara ärlig, men inte brutalärlig vilket vissa människor tycks tro att man mår bra av. Lögn leder inte till något gott, men många människor lever på lögner och kommer undan med det. Då kan man undra om de själv tror på sina lögner, som vissa politiker, om deras uppfattning av vad som är sant och falskt är rubbad på något sätt. Men visst gör det gott att göra gott, man mår bättre av det. Goda handlingar och ett gott öppet sinne ger nog ett lyckligare liv, det är sant. Men man får se upp: Det finns trosriktningar som tänker att du själv orsakar din sjukdom, att sitter du i rullstol så gör du det för dina gärningar, har du fått cancer så är det för att du inte har levt tillräckligt rent.

Usch nej såna trosuppfattningar ska man akta sig för….att synd straffar…nej det är ingen sund uppfattning.

Mkt bra o klokt skrivet. Alltid bra o va ärlig. Men jag får aldrig bli så ärlig att det riskerar skada ngn annan bara för o rädda mitt eget skinn. Som jag sår får jag skörda. Jag lär mig betydligt mer av misstagen, än av framgångarna. Härliga bilder, vi går mot våren, även om det dröjer innan den är här. Inte överdrivet med snö här i Götet, men halt, tur man har skapliga broddar. Visst kan vintern va fin om det gnistrar så där vackert, men det är vi inte vana med här.

Hoppas du hade en bra helg vännen o hälsa fam så gott.

Goa kramizar!

Absolut inte …så ärlig ska man inte vara att det sårar någon annan. Då är det bättre att hålla inne med sanningen…men jag skulle aldrig kunna ljuga…det är jag för ärlig för.

ja livet formar en till den man är…orsak ger verkan…allt man är med om, uppfostran, värdegrunden som är stommen i en själv formar och gör dig till den man är.
Miljön är en viktig ingrediens i livet vilken hem, skol, fritids situation där lever i…ja det är mycket som påverkar.

Nu ska jag börja min dag…ute skiner solen…så det klan bli en bra dag idag.

ha de gott vännen
kraaaam

Så bra skrivet! Precis vad jag behöver just idag för att förklara för en människa att livet inte är emot honom utan han är emot sig själv med sina evinnerliga lögner.

Tack & kram!

varsågod Imsygumman.
Mytomaner…genomskådar man ganska så snart….de ljuger så de tror sig själva till slut.

Jag har svårt för att ljuga …kan inte spela bluffstopp ens 🙂

Kram

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
