Min egna lilla vrå

Jahopp..

Posted on: december 20, 2011

Då var denna dag till ända..fullt upp från morgon till kväll…hej och hå …va det går…det bara rullar på…i en rasande fart…snart är det jul och det blir sannerligen en konstig jul…jul blir det hursom..men aldrig har jag då stått helt utanför commersen…inte en enda julklapp blir det i år…inte en enda…

Hade ett ärende till stan idag…inte ett shoppingärende då utan behövde lämna ett brev till överförmyndar nämnden…de ville ha alla underlag för att vi avslutat pappas dödsbo….hm det borde väl räcka med att redovisa vid årsslutet…kan man tycka …men icke de ska syna en enda in på sömmarna…de ska kolla att pengarna inte försvinner …bort någon annanstans..vart kan man fråga? vi har avslutat alla konton och krediter tänk att det skulle behöva ta ett helt år…nu ska väl ändå pappa äntligen få vila ifrid och slippa få en massa krav på eftersläpande räkningar som vi icke har fått betala. Jo det är sant vi har inte fått betala hans räkningar…varför är för mig en gåta…vem ska annars betala räkningarna..när man inte finns mer borde väl anhöriga få betala och så är det säkert men i vårat fall …med en dement mor som staten måste skydda och värna om …så att inte barna förskingrar hela arvet…så har det varit mer än snårigt kan jag säga…vill inte gå in på alla turer här men jag kan säga att det varit rena rama förnedringen i mellanåt.

Kanske kan vi andas ut nu….och gå vidare…tror och hoppas det ialla fall.

Passade på att gå en vända nere i city  när jag ändå var där…herre gud jag som avhållit mig från allt shoppande i evighet nu känns det som …pga ansträngd ekonomi …blev helt snurrig í bollen av alla intryck…shit …blev helt förvirrad och irrade stillsamt runt …vandrade som en walking dead ungefär….ojoj …nja jag är glad att jag slipper köpa klappar i år…men måste medge att det känns knäppt som om jag inte tillhör samhället…som om jag vore från en annan planet där man inte firar jul och som bara är förklädd för att observera hur traditionen fungerar ….vore jag ett ufo skulle jag nog vara ganska så konfunderad och inte fatta vitsen med att vandra kring, trängas och köa för att få saker inslagna i färgglatt papper.

Tänker man efter så är det ganska så konstigt…man köper en massa onödiga prylar…slår in dem och ger bort dem och får andra i utbyte…detta är ingen ny tanke utan något som grott länge i min lilla hjärna…jag har förrut skrivit om att jag hoppat av köphysterin…ja jag är en avhoppare…det låter som om jag varit med i en sekt allra minst…kanske är det så att man hetsas att hänga med i hysterin … reklam gör ju att vi köper saker som man inte tänkt sig egentligen…jag gick på lita på rosa reklamen …men vanisch är en ganska så bra produkt ändå…värre är det när man går på godisreklam …köp 3 betala för 2….där betalar man säkert för 3 ändå…då man höjer styck priset….och vem sparar pengar på att köpa fler varor när man kanske inte behöver fler och kunde haft pengen till något annat nyttigt …ja lurade är vad vi blir..men känslan man får är ändå att man fyndat och så blir man så nöjd så och belöningssystemet i hjärnan triggas igång…

Men man ska nog inte tänka så mycket…utan rätta mun efter vad plånboken tillåter…jag har då inga svårigheter med det i dessa tider är min plånbok tom hela tiden….eftersom jag satsat all in på viktigare saker än att julshoppa…

Det är alla runt ikring mig införstådda med …att så blir det i år…men efter regn kommer solsken…det blir bättre med tiden…bättre för varje dag förhoppningsvis så kommer jag snart på fötter…men jag slås inte ned av att leva lite snålt ett tag …det är ganska så upplyftande tro det eller ej…men man lever mer närvarande då man är fattig …men ser vad som är viktigt i livet…det är då inte pengar utan att ha nära och kära omkring sig …att bry sig om varandra …och finnas där när man som bäst behöver varandra….så enkelt är det….fast ändå så svårt!

Nu blev det ett sånt där svammelsammelsuriuminlägg igen…där tankarna flyger fram över tangentbordet…kanske inte ett höjdarinlägg men ändå…det är skrivet och publicerat utan sensur…rakt på sak ….från min verklighet här i mitt vardagsrum…nästan mitt i Sverige!!!

En vanlig lite ovanlig tisdag…nja lite vanligheter hände oxå men det tar vi imon!

4 svar to "Jahopp.."

ja du jul hysterin kan vara lite jobbig att stå vid sidan om ..men ack så skönt ..jag har skurit ner som bara den både på städning bak mat å klappar å de är såå skönt ..dammsuger bara å dammar av lite ….här bakas de bara en kaka om ens de….å så några små billiga klappar till syskonbarn …typ kläder som reas ..ballonger ..ritblock strumpor osv osv ..saker de verkligen behöver får deras föräldrar eller mor å far föräldrar köpa…så julö blir de ändå ….vad skönt att ni ser ett avslut på din pappas dödsbo ..sånt där är ju så jobbigt när de blir långdraget …men jag tror att de brukar ta så lång tid på ett ungefär ..konstigt i dag när allt annat verkar kunna gå så fort i vanliga fall ….ha en fin vecka vännen
kram

Du skulle se hur det ser ut hemma hos mig…jag har städat en vanlig veckostädning…julen kommer och går hos mig i år …det är som det är ganska så annorlunda…ingen gran inga tomtenissar framplockade…ingen julmat…inga paket …ingen jul alls här hos mig…men det spelar kvitta!!
Jag överlever nog…blev bjuden på skinkmacka igår hos mammas vännina …så underbart gott med mycket senap på.

Ha de gott nu klösen och fira julen med försiktighet…inget stressande och lagom med mat

Kraaaaaam

Jag är också en avhoppare och jag håller alla tummar och tår att ni får en lugn skön jul och att din fars affärer är avklarade nu!!

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!!

Hemikramar ♥

Det blir en lugn helg här…jag har hoppat av hela julfirandet detta år…ska vara med mamma och äta på julafton..gå en julpromenad…öppna två paket, ett till mor och ett till mig…och skrapa några triss!

Inget julstressande alls sååå skönt!

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!!

Varma julkramar från Otto!!

Kommentera

Kategorier

Arkiv

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
