Min egna lilla vrå

6/12-11 en frihetsdag

Posted on: december 6, 2011

Idag är det den 6 december …en dag som jag alltid kommer att minnas som dagen då pappas arv skiftades…efter att jag varit på banken idag besökte jag graven och tände ett ljus…nu kan pappa vila i frid och vi kan ta ett steg till i rätt riktning…kanske kan vi nu få sörja ifred… vi har fått ett avslut…och nu kan vi se framåt igen.

Rosorna mamma och jag satte dit förra veckan stod där än så fina ..vackert frostiga…

 

1917 just denna dag förklarade sig Finland självständigt från Ryssland.

Vi har starka band till Finland..vi har våra rötter i Suomi…mamma är finska och kom hit som krigsbarn under andra världskriget tillsammans med sin äldre bror bara 5 och 7 år gamla kom de till Småland men hamnade inte i  samma familj…..min mormor kunde inte ensam ta hand om alla syskonen..morfar låg vid fronten så hon skickade de två äldsta till Sverige…hon visste inte bättre råd….då kriget var slut åkte de tillbaka men det var så fattigt och eländigt så de trivdes aldrig och finskan hade de glömt bort…  men mormor vägrade adoptera bort dem…det måste ha varit ett svårt beslut  att skicka iväg sina barn och en stor sorg att de inte ville tillbaka.

Finlands riksvapen Finland var tidigare en del av Sverige som dock förlorade området 1809 till Ryssland. Finland blev självständigt 1917. Därefter följde ett inbördeskrig  1918 och i samband med andra världskriget två krig mot Ryssland 1939–1944 och ett mot Tyskland vintern 1944–1945.

Jag borde veta mer om Finlands historia för det är intressant att veta sin historia…vet bara att gamlemormor Emma fick fly undan ryssen …då de intog karelen…hon stod just och bakade finska piroger och hade skjutsat in en plåt i ugnen då hon hals över huvud fick fly …hon sa att ryssen fick ialla fall nybakta piroger då de kom instormandes…och kunde äta sig mätta.

Huset där min mormor föddes står fortfarande kvar …mamma och pappa har varit och sett det …helt otroligt ett ruckel utan fönsterrutor..helt omodern och man kan inte fatta att någon kunnat bo där.

 Vi har alltid haft nära kontakt med våra finska släktingar..jag är stolt över mitt ursprung att vara halvfinne är inte fy skam!

Just idag denna självständighetsdag fick jag två telefonsamtal…ett från min moster och ett från min morbror från Finland…konstigt att de ringde just denna dag då så mycket skulle avslutas och jag är beredd att vända blad….

Avslutade min eftermiddag med att ta en promenad med mamma…snöflingorna singlade sakta ner på oss  där vi gick gatan fram i gatlyktornas sken.

Det blev en bra självständighetsdag…trots allt!!

Avslutar med en dikt som min moster skrivit och som jag läste vid pappas urnsättning…med tårarna rinnandes nedför kinden och en röst som stockade sig…läste jag den med svårighet.. sen sjöng vi Blinka lilla stjärna där och mitt barnbarn Amanda sjöng en sång om en fjäril…

Dikten blir en fin avslutning på denna dag…

Vågorna stranden når..

Träden vid stranden viskar..Hör…

Kommer ej fiskaren, hämtar ej nät…

seglar ej ut till havs något mer…

Men nu har du sommar Bo…

Kan segla och ro …i all evighet…

Vila i frid  ..Pappa

<3<3<3

 

4 svar to "6/12-11 en frihetsdag"

Så skönt för dig ! Hoppas du får lugn och ro nu, vännen !

BS Tack o Kram !

Ja nu kan vi gå vidare…tänk vilken tid det tar att avsluta ett liv…inget jag tänkt på innan …nu kan jag koncentrera mig på att leva och ta hand om mina nära och kära. Pappa kommer alltid finnas med mig oavsett…han är i mina tankar varje dag…

kram

*Kramar om*

tack för ett fint och intressant inlägg

Hemikram

Åh tackar allra ödmjukast för din kram.

Visste först inte att det var Finlands nationaldag igår…min moster påminnde mig…nu kommer den dagen alltid ha dubbel betydelse för mig…den kommer påminna mig om mitt ursprung och om min älskade pappa…

Varma kramar till dig min goa Hemivän

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
