Min egna lilla vrå

Första…

Posted on: oktober 27, 2011

natten avklarad..phu!!

Trodde att den skulle vara värre att genomgå …men så gick den i rasande fart…som tur va!

Hann ju inte vila innan igår..hann knappt äta ens men jag är glad att jag kommit på att jag kan käka en nutrilettbars som mellanmål ..de är både mättande och goda…en sån fick det bli igår en med jordnötssmak …för dagen var fullspäckad…samtal som skulle ringas..stallet fixas och så iväg med mamma som hade en tid på ortopedtekniska…äntligen kom vi iväg för att köpa sköna skor som passar mammas fötter…som jag har letat i sommras innan jag ens hitta sandaler som passa…de måste ju sitta skönt inte skava och helst ska de sitta kvar även om hon rör sig i rullstolen.

Igår provades det massor med skor…och kvinnan som stod till vår tjänst var helt suvärent bra…förstod verkligen mammas problem med att inte alltid vilja sitta i rullstolen i strumplästen…hua ja om foten skulle komma ikläm i någon dörrpost om man råkar köra emot…klart att man ska ha skor som skyddar fastän man sitter i rullstol hela dagarna…man är ju inte riktigt klädd om man inte har skor eller något mer på fötterna än strumpor.

Hon kände direkt att mamma blev lugn då hon fick en sko på sig som vart skön …och så la hon märke till mammas ena häl..den som hon haft ett trycksår på…och fråga hur det kommit till och varför? ..om hon fick sjukgymnastik för sina tår som spretar…och sa att det är jätteviktigt att skor var på för att inte senor i tårna skulle göra ont…

Nja ja sa det görs nog inte så himla mycket för de som hamnar på hem…så någon sjukgymnastik som vi har efterfrågat ett antal gånger blir det nog inte tal om…verkligheten ser inte så ut som man skulle viljat…för då hade mamma inte suttit där hon gör….

Mycket sorgligt…eller hur? Men???….hon tilltalade mamma och sa att -du ser ju så ung ut …min mamma är ett år åldre än dig och hon ser mycket äldre ut…hon fortsatte och sa att jag fattar inte att det är så…livet är lite orättvist….visst!

 Min mor är inte så gammal, har knappt ett grått hårstå..det gör ju att man ser yngre ut…

Nu hittade vi två par skor ialla fall och fick lämna in vinterkängorna där dragkjedjan gått sönder på..mamma var jättenöjd…och somnade då vi höll på att byta skor hit och dit…det är skönt när någon håller på med fötterna …så lite taktil massage kanske hon ändå skulle kunna få på hemmet….

Till saken hör att då jag hämtade upp mamma så hade hon vilat lite innan middagen och gick knappt att väcka…ögonen hennes rann och var röda …och näsan började rinna i taxin till skoaffären…hon kändes nästan lite febrig….stackarn…kom på då jag väl var hemma igen att hon skulle få influensa sprutan så kanske var det den som spökade….inte konstigt att hon var lite trött…

Vi som gick för att fika efter skobesöket…på City gross…mamma fick en bakelse, jag en bulle och så drack vi en varm kopp cappucino var…

Sen gick vi en runda i varuhuset och kollade in julmarknaden med alla tomtenissar…jisses då inte infann sig någon  julstämmning än …lite för tidigt….det är ju bara oktober!

Köpte med en go räkmacka till kvällsmaten…och det var tur för risgrynsgröten de skulle servera vart det ingen fason på…den var som välling tunn och rinnig…två Budapestbakelser hade vi oxå med och dem la vi i frysen…de blir som glass till kaffet…jättegott…pappa brukade alltid köpa dessa bakverk till mamma som han kallade för ungrare… 🙂

Hm hoppas nu att skorna kommer till användning och att de tar på henne dem för det kan man aldrig så noga veta…

Nähe…gott folk nu ska jag hasta vidare….nja inte riktigt jag ska bara ut i köket och vispa till en våffelsmet…..SES!

 

3 svar to "Första…"

Börjar hyperventilera lite lätt när jag läser om hur din mamma (inte) har det på boendet…. snart får jag nog börja jobba hårdare för dessa frågor för jag får snart spel på allt man ser och hör….. Tänk de som inte har anhöriga som bryr sig och kommer dit? Visst finns det många många bra ställen men det är inte vad det har varit, helt klart.

Kram

Det måste vara tufft att jobba natt efter en sån dag… Bra att ni hade sån tur när ni skulle köpa skor 🙂
Ha det så gott!

jag kan bara hoppas att något av mina barn tar lika bra hand om mig när jag blir gammal.

nu skiner solen och jag ska ut en runda och fotografera höstens framfart.

jag har givit dig en liten award att hämta inne hos mig.

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
