Min egna lilla vrå

Vart tar tiden vägen?

Posted on: oktober 6, 2011

Ja dagarna kommer och dagarna går…tycker att det går fortare och fortare eller så är det kanske jag som går saktare…eller kanske är det för att jag har mycket om mig…så är det nog..jag önskar att dygnet vore något längre att timmarna kunde ha 70, 80, 90 minuter …vem har bestämmt att en timme  ska vara just 60 min? Det är ganska så dumt…man borde kunna tänja lite på tiden..dygnets ljusa timmar borde vara lite fler ialla fall….är det för mycket begärt…att vilja ha mer vaken tid? Sovtimmarna behöver inte vara fler…säger jag som inte sover så många timmar varje natt ….5-6 timmar i ett sträck och jag är nöjd…just nu lider jag av tidsbrist …men det har ni nog redan förstått.

Man vill mer än det finns tid till så man får sålla ganska hårt…prioritera vareviga dag…göra det allra nödvändigaste först …men om allt är nödvändigt då?..ja vilket dilemma…hur man än vänder och vrider på det så blir det inte bra….man måste fokusera på det man gör, just nu, vara närvarande i nuet…för att känna tillfredställelse…och för att leva livet…ganska självklart eller hur? Men inte så enkelt att få till…men man får göra så gott det går…mer kan man inte begära…

Jag är nog lite av en tidsoptimist, jag tror att jag har hur mycket tid som helst och att jag ska hinna med mer än jag egentligen gör, jag vill för mycket helt enkelt….det är ofta så att jag är ute i sista sekunden…med andan i halsen ångar jag in på möten…oftast kommer jag ändå i tid på något vänster så har jag tiden på min  sida…ibland kan jag tycka att tiden tickar mycket fortare då jag är sen…än om jag har gott om tid…men det är nog ren inbillning…men jäkligt frustrerande.

Jag som alltid varit punktlig och varit ute i god tid…alltid …har nu blivit lite av en virrhöna som irrar runt precis innan jag ska ge mig iväg…jag tror helt enkelt att jag har gott om tid då tiden redan är knapp…hahaha jag kanske gör allt saktare nuförtiden…fast jag själv tycker att jag är lika snabb som jag alltid varit….nåt är det ialla fall som gör att jag ständigt hamnar i tidsnöd…det kan vara så att jag nuförtiden vägrar stressa…men jag måste ju lägga om taktik…för som det är nu är det lugnt och skönt ända tills jag märker att jag har ont om tid…och så får jag stressa som attan för att hinna det jag ska…fast lite positivt är det ändå…tiden som jag stressar värre än någonsin är kortare…eftersom jag har så lite tid på mig att stressa…hänger ni med ….jag gör det knappt själv..men mitt i allt så lever jag ändå ett lugnare och behagligare liv…jag gör saker som faller mig in…

Jag kan kännas lite förvirrad …och visst är jag lite vilse i tankarna då jag sätter ord på hur jag upplever livet…jag är på det klara med hur man bör leva livet…eller jag vet hur jag inte vill leva …och det är en bra bit åt rätt håll…jag vet vad som är viktigt i mitt liv…jag vill inte, inte ens för en sekund slösa bort det på att göra oväsentligheter…jag vill ta vara på varje minut….önskar bara att jag hade mer tid ..för jag inser att livet är alldeles för kort för att slösas bort…

 

 

 

9 svar to "Vart tar tiden vägen?"

Ja du, tror du inte att det är så att om det nu vore 75 minuter i timmen, skulle man förmodligen vilja ha 100, eller om man var begåvad med fyra armar skulle man förmodligen använda dem så att man skulle vilja ha ytterligare ett par o.s.v… nä, evolutionen har nog räknat ut att vi är ganska optimala med den utformning vi har. Sen är det ju en annan sak att våra, eller andras, hjärnor stressar en sjukt mycket.. Kram

Ja mycket kanske vill ha mer…jag förstår hur du tänker där.
Kloka du …Vibaord …såklart att det är uträknat…vi kan inte tänja mer på tiden…det var bara lite önsketänkande från mig…för att få in lite mer varje dygn…du ser ju att jag stressas av tiden och av att världen utanför bara snurrar fortare och fortare…jag hinner inte med lika bra längre …det kanske är ett ålderstecken…att det är hög tid att stanna upp och se sig omkring.
Livet går fort …det gäller att ta vara på det på bästa sätt!

kram

Hej!
Ja, ibland önskar jag att jag var ett djur, de har inga tidsgränser! 🙂
Efter stroken blev jag annorlunda, planerar det som skall göras med nästan löjligt mycket tid. Ett sätt att slippa stress men som ger mig rastlöshet istället! 🙂
Jag blir nog aldrig så där,” lev i nuet” som jag önskar!

Kraaaam

Hej hej
ja va skönt att inga tidsgränser ha …att slippa leva efter klockan hela tiden…passa tider och vara inrutad, schemalagd.
Jag kan oxå bli oerhört rastlös och det är väl en sorts stress det med…rastlöshet kan vara nog så jobbig. Jag tror alla skulle må mycket bättre om de inte planerade in så mycket hela tiden…att ta dagen lite mer som den kommer och vara lite mer impulsiv…då skulle det vara enklare att leva här och nu…och att upptäcka att livet har så mycket mer att erbjuda än att bara göra en massa saker för att man måste utan göra saker som bara faller en in…just nu!

Men jag vet att det är svårt ..när världen bara snurrar på…

kraaaam

Kanske sover du för lite? Och blir då lite trött o stressad? Känner igen det där med tidspressen från mig själv o det är värre tröttare dagar…

Kram

Så kan det vara ….att jag lider av sömnbrist…och därmed känner mig mer pressad av tiden…att ständigt vara trött…är påfrestande…fast jag sover mycket bättre nuförtiden…det har varit värre…jag har vant mig vid att inte sova så mycket…
Man vänjer sig vid hur man är …kroppen anpassar sig förträffligt bra till hur man är…hjärnan hänger inte med bara…eller är det tvärtom?
Hjärnan sänder ändå ut signaler…larmar …när man behöver tänka till lite…över vad man håller på med…man ska bara tyda signalerna rätt…

kram

För varje år verkar tiden gå fortare och fortare. Fattar precis vad du menar.

Jag har en jättelång startsträcka på morgonen innan jag kommer igårng. Så här har du en till som irrar runt 🙂

Visst vore det bra om en timme var t.ex 50 eller 100 minuter. Men det skulle bli väldigt konstigt med dagar, nätter, månens bana och årstiderna då, hehe.

Kao

ja hehe det skulle ju vara en omöjlighet att få till det så…men ibland så önskar man att dygnet vore lite längre.

Startsträckan är nästan längre än bromsträckan här…trots att det går så långsamt att axa på.. 🙂

Otto

Känner så väl igen dina tankar och känslor…

Tack för den fina musiken!!

Hemikram

Kommentera

Kategorier

Arkiv

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
