Min egna lilla vrå

Frukost…

Posted on: augusti 12, 2011

….i solen.. i bikini på altantrappen….ja så bra började min dag …sol  och en klarblå himmel…då får man passa på…men underbart är kort..sola gick i moln och jag sitter nu här i bikini och stor yllekofta…växlande molnighet skulle det ju bli idag sån jag är inte förvånad alls…

Annars är det jämna plågor idag…ont i skuldrorna mest i vänster…undrar vad det är som är på gång..en förskylning kanske eller så är det  trötthet som satt sig i kroppen…igår var jag så himla trött både i kropp och själ. Har ju ett ganska så tungt jobb…med en hel del lyft…och de kommer man inte ifrån…visst finns det hjälpmedel och de som finns använder vi…men de är bara hjälpmedel…så man får ändå ta i en hel del…fast man tänker på att lyfta rätt för att underlätta för kroppen  …men det hjälper inte alltid….många gammla kan inte göra ett dyft själva och de blir tunga som bly…och det är inte deras mening!

Skulle behöva gå på styrketräning igen gjorde ju det för 2 år sedan, tränade då i ett och ett halvt års tid…och min kropp blev mycket mycket bättre…man borde faktiskt erbjuda alla som jobbar inom vården att få gå på styrketräning…då skulle alla hålla längre och kunna vara kvar längre i verksamheten…och slippa bli sjukskrivna för en det ena en det andra. Vi som jobbar med äldre har nog ett av de tyngsta jobben…både själsligt och kroppsligt…vi som jobbar med det svåraste, att hjälpa människor med div krämpor…att finna en balans och göra de vi vårdar så nöjda som det bara går…se till att de får ett så drägligt liv som möjligt ..fyllt med livskvalite och glädje…. det är deras hem och våran arbetsmiljö…så man får ge och ta…ibland mest ge…men oftast så ger det mer än det tar…jag får energi av att kunna hjälpa och få så mycket tacksamhet tillbaka…vi är ju deras händer och fötter…vi är en del av världen utanför …för många som lever isolerade i sin verklighet…på sitt lilla rum.

Man får tänka så här…hur skulle jag vilja ha det?  Det får en att göra så gott man kan…då man kanske är i en näst intill omöjlig situation…för det är inte lätt alla gånger …det ska jag erkänna….men gör man sitt bästa för att lösa situationen så brukar det gå bra…och de gånger som det inte går så bra vet man ändå att man gjort sitt yttersta ändå…mer kan man inte göra.. jag ser jobbet som en utmaning…en uppgift som jag ska lösa på bästa sätt!

Det blir ett moraliskt dilemma ibland då man känner att man inte räcker till…man kommer i konflikt med sig själv eftersom man skulle vilja göra än bättre fast det inte går…man har kanske inte tiden som krävs…man har får många att hjälpa, man kanske är ensam just då och måste fördela tiden man har på fler som oxå behöver min hjälp…ja det är minsann inte lätt….man får prioritera och prioritera …för att kunna göra ett så bra jobb som möjligt…det vet alla om att vi gör…och alla får hjälp fast de kanske hade behövt  lite mer tid …tid som inte finns.

Stressen man kan känna av på jobbet kan sätta sig i kroppen som värk…kroppens sätt att säga ifrån…då man själv bara kör på…för man har ju inget annat val….vilket dilemma! Man kommer i konflikt med sig själv…och det blir en evig balansgång…mellan att vara till förfogande att se till allas bästa men inte till sig själv…man kan ju inte göra mer än sitt bästa…inte alltid till det allra bästa för de inblandade…men näst intill det allra bästa ändå…

Uja uja nu svammlar jag igen …orden bara poppar upp i skallen och blir till ett inlägg ..ett inmpulsivt svammelisuriuminlägg ….så kan det bli ibland.

Hoppas ni har överseende med det …nu ska ykllekoftan av och jag ska sätta mig i solen med en kopp kaffe…ska hämta energi och ork inför nattens bravader….alltid lika spännande att gå till jobbet…

SES!

9 svar to "Frukost…"

Haha, det svenska vädret i ett nötskal: bikini och yllekofta! Men nästan bara bikini den här sommaren, där jag är, helt enkelt toppenväder har vi haft om vi tänker på oss själva och inte bönderna. Det märkliga är ändå att det är gott om svamp och bär också och blåbären är stora som hus eller så…

Vad fint du tänker om ditt arbete inom äldrevården. Om alla vore som du skulle det mesta vara bra, men sen finns ju personer som bara har hamnat fel och låter frustrationen gå ut öve de gamla för att inte tala om att när ni är för få så hjälper det inte hur mycket ni anstränger er.
Var rädd om dig, så att du inte får ständig värk!
Kram

Ja yllekoftan är nu åter längst in i garderoben för här värmer solen som sig bör så här års igen.

Jadu det finns alltid människor som hamnat på felplats….människor som maskar och inte gör det de ska…men saker som ska göras måste ju göras ändå…men av någon annan då…som redan har fullt upp med sina sysslor. För att allt ska fungera är förrutsättningen att all personal gör det de ska…
jag är rädd om mig ..lovar för jag vill då inte slita ut mig i förtid.
Kraaaam

Säger som jag, ena sekunden varmt, nästa riktigt svalt. Lite tråkigt faktiskt. Jag hade gärna haft varm t ett tag till.
Och så håller jag med dig om styrketräningen. Man behöver hålla länge när man jobbar i vården trots de hjälpmedel man har till hands. De gör inte hela jobbet ändå. Jag försöker tänka till och för några månader sedan gick jag en utbildning i lyftteknik som kommunen gav oss men tror du vi jobbar som de föreslog? 😉 De flesta tipsen var så tidsödande att vi kör på det gamla sättet, dvs Durewalltekniken. Den är bra.

Ha det gott och ta hand om dig.

Kram

Nä så är det man lär sig på ett vis och i praktiken så gör man på ett annat sätt…för man har inte den tid som det tar att göra på rätt vis i alla lägen.
Ett riktigt dilemma hamnar man i då man har tidsbrist…man skulle vilja ha tid för alla men det blir alltid någon som får mindre tid …det är som på dagis…den som skriker högst får först…
Sorgligt men sant…så jag brukar tänka lite mer på dem som inte hörs och syns …för att jämna ut det…men då blir det många gånger ett ramaskri från dem som alltid får först…
det förvånar mig lite att vuxna beteer sig som barn…

Kraaam och ha en bra helg

Ha, ha… Svammla på du, det är bara trevligt! Du beskriver så fint hur du ser på ditt arbete, det är precis sådana som du som behövs (o: Jag skulle gärna ha dig som arbetskamrat om jag nu lyckas bli så bra att jag klarar att jobba som sjuksköterska igen. Håller med om att jobbet är tufft på flera sätt. Tufft men givande! Kram, kram

Hm ibland så undrar man hur länge man ska orka…man gör så gott man kan så länge man kan och räcker till…
Men det är ofta som man inte är tillfreds med sin arbetsprestation då man åker hem efter ett pass…eftersom man nästan aldrig hinner ge så mycket som man vill pga tidsbrist och såklart för att vi är för få personal.
Smärtgränsen är nådd för länge sedan…
Men så länge det ger mig mer än det tar så är jag kvar…
Det är lika tufft för sjukskötersorna om inte än tuffare…tänk de på natten som har hand om 600 patienter…inte undra på att det blir en massa fel ….
Kraaaam

Jag älskade att arbeta inom vården, otroligt givande, men också som du säger, en känsla av att inte räcka till, så många som behövde hjälp och alldeles för lite tid.
Tyvärr höll inte min kropp, men hoppas verkligen att din gör det, du är rätt person på rätt plats, tror jag.

varma kramar

Hoppas att du just nu ligger och sover sött efter din jobbnatt!

Vårdyrket är givande,men ack som det tar på kroppen :-(. Såg i inlägget inunder att du hade dator strul..Hoppas att du fått ordning på allt nu.Det är väl typiskt att sånt händer :-(.

Önskar att din lördag blir fin sen när du vaknar!

*goa lördagskramar*

Jag håller på att förbereda mig för operationen jag… =0(

1 dygn kvar…

Hemikramar ♥

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
