Min egna lilla vrå

Ödetorpet…del 2

Posted on: juni 20, 2011

Gick idag ner till Kvilla för att hämta upp pållarna från grönbetet…tog då med kameran för att ta mig fram till det röda lilla ödetorpet..

Hua eftersom det regnat var det höga gräset äckligt blött och jag som bara hade gympaskor..gräset slickade mina ben och ajaj jag brännde mig på brännässlor som det fanns gott om väl dolda i ogräset.

Undrar om det finns fästingar här…såklart det gör…de är nog de äckligaste små kryp som jag vet…vad gör de för nytta egentligen i näringskjedjan? Ingen alls så kan någon förklara för mig varför man inte kan utrota dem…har plockat många redan på katterna …usch de ser precis ut som majskorn…fast de är äckligt gråa och fulla med blod…oj nu närmar jag mig visst huset…

Här samlas det vatten i en tunna …till vadå..kan man ju undra…inte har då rosenbusken blivit vattnad på länge den är krut-torr och således heldöd..oj upptäcker att någon redan trampat runt i gräset …kanske finns det fler som är lika nyfikna som mig och gått hit för att kika runt..ja man känner lite att man snokar…och man undrar vad som finns där inne ..och vad man ska få se när man kikar in genom fönstret…går så upp på verandan…och där verkar tiden ha stannat klockan har då slutat fungera..

På verandan står en gammal grill med grillkol  i ….och lite trasiga möbler och skräp. Vänder mig så och kikar in i fönstret…det är mörkt där inne och ser bara gamla möbler..en pidestal, ett hörnskåp och gammla mattor…vad hade jag väntat mig …att få  se en förmultnad kropp, ett skelett eller?

På väggen finns en skylt…

Vi kallar våran sommarhage för kvilla…nu förstår jag va det kommer ifrån…

Måste kika runt lite innan jag går tillbaka…vill kolla bakom huset..

Kolla in alla bränn-nässlor….

Här har då ingen röjt på länge…undrar vart ägarna tagit vägen? det är flera år sedan vi såg någon här nere.Vänder så för att ta mig tillbaka igen…åh va va det det prassla till i buskarna…va ska jag sätta fötterna..usch tänk om här finns orm…nää nu får jag sätta fart..skynda skynda!

Går ner mot rabarberna…ner mot ladan och garaget…och där är pumpen…

 

Ladan…rabarberna ..

..och där nere skymtar sommarhagen…

Jaha  där står gubben och ropar skynda dig nu då…hästarna ska upp..

Undrar om vi någonsin får veta vad som hänt kvinnan som köpte torpet…

Etiketter:

5 svar to "Ödetorpet…del 2"

väldans fint ju ..kanske ligger hon på sjukhus 😦 synd om ett sånt fint ställe ..stå å förfalla liksom
kramen

ja det är ett mysterium klösen…inte säkert det går att lösa…hon kanske har gått och dött hastigt och inga anhöriga har.

Kramkram

Spännande att läsa din följetong gällande öde torpet. Vad fina bilder du tog vid torpet, stämningsfulla, speciellt fint med den gröna pumpen. Tänk om det ligger någon där inne… du får snart skriva en bok, helst en deckare.

Ska fundera på det 🙂

Oj, det här torpet påminner om vårt torp, förutom takkupan! Det växer så det knakar så det ser alldeles igenvuxet ut när vi inte varit där på ett tag. Längtar. Hoppas att ni får förklaring på vad som hänt!

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
