Min egna lilla vrå

Fototriss …Åldrande

Posted on: juni 12, 2011

Oj nytt tema, nytt huvudbry…jag ska klura lite igen då….

Att åldras är att dö en smula..man kommer närmare döden för varje dag man lever…det låter kanske pessimistiskt men just så är det ju..

Det första jag tänker på är att varje ålder har sin tjusning….att leva och gå på livets stig är en konst, att acceptera att man åldras och att åldras med värdighet är svårt för många…många har inget val..de hamnar i rullstol som min mamma att åldras med värdighet kan då vara svårt att påverka själv då du är oförmögen att tala om hur du vill ha det….  i det läget kan man bara förlita sig på sin omgivning och hoppas på att de gör sitt yttersta för att du ska ha det bra att de tänker på att du är en människa med behov och som fortfarande kan tänka och uppfatta allt omkring dig.

Kroppen är ett skal vi har till låns…själen är vi och kroppen är dess boning…själen åldras inte och är den samma livet ut..
Jag ser många unga själar vandra runt i trötta slitna skröppliga kroppar…fortfarande med glimten i ögonen och som ler lite så där spjuveraktigt…då kan jag tänka att det inte är så lätt att åldras och att acceptera kroppens förfall… men de flesta håller huvudet högt ända in i det sista …för själen den är fortfarande ung.

Hua va jag svammlar men jag jobbar ju med gamla och ser hur de kämpar sig tålmodigt genom livet…genomlider smärta, sjukdom och bara det att behöva be om hjälp av andra kan för många vara svårt…saker som man gjort i alla tider och som man inte längre kan.

En gammal och trött kropp kan  att behöva stötta sig med en krycka…som detta gamla äppelträd…

 Blir man gammal nog så kan man bli en stubbe…en stubbe som man om man är trött kan slå sig ner på…min kompis sa alltid hon i nästa liv skulle bli en stubbe som man skulle kunna sätta sig ner och vila på…tänker på henne varenda gång jag ser en stubbe sätter mig enn stund och vilar och sänder henne en tanke…hon dog i cancer för ett bra tag sedan…1997 tror jag närmare  bestämt.

Här kan tre slå sig ner på samma gång..

Roligt att se alla årsringar i stammen…de här träden är säkert trettio, fyrtio år gamla…

Vi människor åldras olika …en del blir jätterynkiga andra håller sig släta och fina länge..de flesta åldras och blir vackrare med åren ..men så finns det de som inte kan acceptera åldrandets tecken och som opererar sig för att se unga ut…skönhetsindustrin tjänar givetvis pengar på dessa fåfänga själar som strävar efter evig ungdom…och visst de får göra som de vill det är deras kroppar…vad vet jag hade jag pengar kanske oxå jag hade gjort en ansikts lyftning för att få bort fårorna och argrynkan i min panna…för jag är oxå lite fåfäng…men då jag tittar mig i spegeln ser jag ändå att det är jag…och det skulle bara se konstigt ut om jag plötsligt skulle vara utan mina rynkor…

Ingen kommer undan …åldras gör vi trots allt…och hur man än gör för att undvika att se gammal ut så åldras man.

Se bara på era händer …

Här är min….rynkig och dan…men även händer sprutas med botox nu för att föryngras…det har jag sett att de gör i Beverly Hill…eller Silicon Valley kanske det var  😉

 

Så blev min triss denna gång…fler trissar hittar du här

http://fototriss.blogspot.com/

21 svar to "Fototriss …Åldrande"

Bra fototriss.Tack för dina kommentarer.
/Eva

Åh de var så lite så…
kram stor ottokram

Det var en fin triss du fick till, och som vanligt är texten lika fin den!
Själv skulle jag behöva samma sorts stötta som den första bilden visar, aj-aj vad min rygg är trött…

tackar tackar…din gick heller inte av för hackor.
Hm en stötta kan vi nog alla behöva ibland…för att hålla uppe en trött kropp..

Jättebra tolkning och inte alls svammel 🙂
Tack för din snälla kommentar!

Tack snälla att du tog dig tid att läsa mitt svammel 😀
ibland så säger jag så mycket att hälften vore nog…

Tycker du svamlar bra:), och du har så rätt så. Är lite av en träd-kramare så kapade träd gör mig lite ledsen. Fin hand, och inte behövs plast i det som åldrar, det är vackert.

AX

Ja jag gillar träd oxå..det är så synd när de sågar ner dem i onödan.
Det är på händerna som man ser rätta åldern …de åldras oftast utan att man gör något åt dem…man kan vara hur slät och fin som helst i ansiktet efter ansiktslyft men gör du inget åt händerna så avslöjar de dig.
Nääe jag tycker att man ska låta naturen ha sin gång och åldras med värdighet. Det är fint med rynkor…

”Svammla” på du – det är så bra skrivet! Bra fototriss – börjar bli lite sugen att hänga på Fototriss-tåget 🙂

By the way – urläcker klocka du har! Jag har dille på klockor… gillar din skarpt!

Trevlig söndagskväll! Kram L

Med risk för att verka tjatig då svammlar jag väl på….tycker du ska börja trissa det är så roligt att få en utmaning varje söndag …
Har du oxå dille på klockor..jag är klockoman jag och har många klockor att välja på…och köper nya så fort jag får chansen..
Ha en go måndag nu för snart är det ny vecka
kram C

Verkligen en eftertänksam text. Det är vackert med skrynkliga ansikten. Själv ser jag inte mina egna rynkor men blir förvånad över att se hur mina gamla klasskamrater åldrats. Man kanske är ”hemmablind”? 🙂 Krämpor har jag redan. En olycka när jag var 25 har resulterat i ständig smärta i ryggen. Själen blev nog också krämpig då. Jag tycker kryckan till den gamla äppelmadammen är vacker. Liksom stubbarna. Och din coola klocka matchar tumnageln! Fin triss!

hahahaa tror att man är lite hemmablind…jag ser att jag fått lite rynkor och att min kropp inte är lika välsvarvad som förr…men håller med du om att andra jämngamla ser ut som tanter..hihi…
Krämpor har vi nog alla av blandad kompott…dem får man lära sig att leva med…själen min har haft mycket att tampas med men skam den som ger sig …jag vill forsätta att leva och åldras på mitt vis…
Jag gör småsaker som livar upp och underlättar för ett fortsatt bra liv..

Bra skrivet och fina foton till texten. Tack för din kommentar. Har själv ett förhållande till träd. Det gör ont när man ser ett spirande träd som skadats/brutits av av någon tanklös ute i naturen. Klart stubbar kan vara till nytta också, har en favoritplats på landet. 🙂
Vet inte om musiklärare idag berättar om visor, denna fina svenska tradition. Kunde ju lika gärna ingå i svenskutbildningen! Historielösheten verkar vara legio i vårt nutida samhälle, känns lite trist.

Tack själv Erik…ja träd behövs ju så varför ta ner dem…om de inte står ivägen ..
Stubbar är bra att vila sig på eller hur?
Jag fattar inte va skolorna lär ut idag …det är ju allmänbildning att få lära sig om svenska gammla traditioner…verkligen trist!

Det är ju så olika det här med åldrande.. generna är ett av alla .. beroende på arvsmassa, men så klart hur vi utsätter vår kropp (hud) för påskyndandet av åldrandet.. Jag gör så gott jag kan och vill inte kalla mig tant i första taget.. men skönhetsoperationer o annat är för mig något helt främmande.. vi åldras på vårt sätt o vis huvudsaken att vi mår bra:) Din hand ser riktigt fin ut ju:)

Jo men visst åldras vi olika …många faktorer spelar såklart in…
Jag kallar mig för tant ..inte för att jag är tant utan för att jag driver lite ´med mig själv…det är bra att ha självironi…att inte ta sig själv på så stort allvar…nobodys perfekt anyway!

Jag trivs i den åkder där jag är med rtnkor och allt =)

ålder och rynkor ska det vara …

Pessimistiskt? Nja, snarare realistiskt.
Fina bilder av åldrande i olika former.

Fina illustrerande bilder igen! Tänk att vi har ett likadant äppelträd på torpet. Snacka om livskraftigt. Stöttat med en planka och en kedja, men grönskar och blommar en då på några få grenar. Fintriss!

Ja tänk att träd kan åldras så..år efter år så står det där och bär frukt…träd symboliserar livskraft…

Kommentera

Kategorier

Arkiv

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
