Min egna lilla vrå

Döden döden…

Posted on: maj 23, 2011

Jag har mött döden många gånger…och det är inget konstigt med det då jag jobbar som undersköterska stöter jag på döden då och då..ibland är det så att man undkommer döden och det kan gå länge länge mellan mötena ..men nu på senare tid har jag råkat stöta på den ett antal gånger…sedan pappa dog i december har det hänt flera gånger…första  gången tänkte jag att nej jag vill inte …det var ju lite känsligt och jag fick för mig att jag  inte skulle fixa det …man vet ju inte hur man ska reagera … när man åter blir påminnd om döden…det blev så tätt in på…men man stålsätter sig …och gör det man ska …

I morse då jag åkte från jobbet grät jag …jag vet att det är naturligt en del av livet…alla ska vi dö nån gång…men det är ändå lika svårt när ett liv släcks ut…det blev igår åter definitivt…mötet med döden…en människa man skött om finns inte mer…man möter döden med respekt..man ska ha respekt för människan…samtidigt som det är så sorgligt…men man gör så gott man kan..man fäller en tår..och vårdar ömt den trötta slitna kropp som inte orkat mer och som gått vidare in i evigheten…vi fick en fråga ..ska jag dö nu flickor?…va säger man då?…nä inte riktigt än  vi är här för att titta till dig och vi ska hjälpa dig…vi finns här …tack snälla ni…ni är som en sommar äng…ett grönbete…har hästarna dina sett gräset än?  Ja de har fått smaka på det gröna goda…de har det bra …Sköt om hästarna dina så är jag nöjd…flicka lilla!

Så ödmjuk sagt så omtänksam ända in i döden…han visste att slutet var nära…men höll ändå huvudet högt och tänkte inte på sig själv…och ville att hästarna mina skulle ha det gott…han visade sin tacksamhet ända in i det sista..och jag är tacksam för att jag har fått lära känna honom.. det är sorgligt då ett liv släcks…minnet av varje människa ska jag bevara djup inne i mitt hjärta  …minnet ska lysa upp och det ska vara ljust  …inte mörka ner mitt sinne…han har satt spår i mitt inre liksom min pappa….

Hoppas att det finns grönbete i himlen…en fin evig grön sommaräng önskar jag att det fanns  …där hästar betar och människor kan ha det gott och finnas till utan att behöva ha ont…då är jag nöjd ..om jag bara visste men jag anar att det kan vara så…

Nu ska jag upp till hästarna mina och sköta om dem på bästa sätt!!  För det har jag lovat….

Usch jag har grinat mig igenom detta inlägg…jag har lyssnat på Eldkvarn och gråtit lite till…de höll båda huvudet högt!

http://www.youtube.com/watch?v=AaxRNaFvk4Y

RIP!

21 svar to "Döden döden…"

Den låten är helt fantastisk! Gråter jag med när jag lyssnar på den… Pernilla Andersson gör en fin tolkning av den också. Kram på dig ♥

Ok ska lyssna på den versionen …men Plura är Plura…
Undrar hur mycket tårar det finns…

Kram ❤

Den dagen tårarna tar slut – då skall man börja bli orolig… en bra säkerhetsventil.

PS. Är du säker på att du lagt till Länkar i Widgeten under Panelen/Utseende? Alla mallar har den inte som standard utan man får välja den och dra den till menyn – angelägen om att du skall bli nöjd här 🙂 DS

Ja det är jobbigt med döden och som tur är, så hjälper det att fälla en tår ibland.
Det konstiga är att döden inte är något att frukta, men människor gör det ändå. Det är väl snarare levnadstiden isf man ska vara rädd för?
Ett långt och skröpligt liv, är det nog ingen som önskar.

Hoppas att dagen går bättre nu och sedan.
Goa varma karamar 🙂

Döden är ju en naturlig del av livet ..men ändå så smärtsam…döden är inget att frukta..har man levt färdigt här på jorden tror jag att den är som en befrielse..

Att sörja tar tid den innefattar allt, från tårar, skratt och ilska …alla faser ska gås igenom …och det får ta den tid det tar…

Jag vet att det blir bättre med tiden…
Varma kramar från mig 🙂

Man blir nog aldrig immun för döden, och när man möter en person som du mötte, ja då gör döden ont, och tårar får komma.

varm kram

Nä så är det nog…döden är sorglig eftersom det blir så definitivt att man inte ska få se personen mer här på jorden…rösten ..ja allt som har med människan att göra kommer man ju att sakna.

Tårar i sig är kroppens sätt att sörja…att gråta är jobbigt men nödvändigt…det lättar lite efter att man gråtit.

Kraaam

Här kommer ett litet flyttkort från mig 🙂

http://misskermit.wordpress.com

Ha en bra dag // Tess

tack snälla ska ta mig tid att lära mig spara favoriter snart orkar inte ta itu med det just nu …det är mycket nu.

kram

Vilken fin människa !!

Och vilket fint och berörande inlägg !

Stor Varm Kraam

Ja farbrorn var en riktig pärla..alltid som han tyckte …han var sann…blev alltid så glad när vi kom om natten..nattens små änglar…så jag har gråtit mycket idag…han dog på min födelsedag…och så kom jag att tänka på min egna far…ja det blev lite mycket på en gång..samtidigt är jag glad att jag fick vara där nära hela helgen och sköta om farbrorn…

Det var så sorgligt men så fint samtidigt…
Varm kram

Vad vackert du skriver… Jag vill säga att det är unikt att just du jobbar med människor, det skulle finnas många fler som du, men det finns inte många av så fina människor…
*kramar om dig*

Jag bara skrev rakt ut ur mitt hjärta…precis så som jag kände..jag var så ledsen…döden fick mig åter att tänka..på pappa …att han inte kunde komma på min födelsedag som han alltid gjort förr…det är jobbigt!!

Men det blir bättre det vet jag…

Kraaaam

Jag har många gånger varit i samma situation då jag jobbat inom vården i många år. Man blir alltid berörd och känner stor vördnad, både för livet, döden och människan. När jag läser det du skriver fäller jag också några tårar. Minnen och känslor väcks till liv. Det var heller inte så länge sedan jag förlorade min mamma. Hon var 52 och borde ha fått vara med mer. Fint skrivet! Kram

hm man fäster ju sig så vid vissa som man hjälper…och det är jobbigt då de dör…vet inte hur många begravningar jag gått på genom åren.
Jag har gråtit idag oxå och jag tror att det är bra…man sörjer liksom ut…men sorg över pappas hastiga död kommer jag nog alltid att känna…kanske bleknar den lite men den kommer finnas kvar så länge jag lever.
Tråkigt med din mamma…min mor sitter fånge i sin egen kropp på demenshem…inget värdigt liv …men hon finns där…och jag stöttar nu som pappa gjorde…en jätteförlust för mamma att inte ha sin älskade i livet 😦
kraaam

Tack tack, jaa GBG är gôtt det 😉
Ha en fin dag imorgon och sov gott!

Ja jag längtar dit ofta …det är min andra stad …trivs ypperligt där.

Tänkte köpa din bok..men finns den bara som e-bok?
Ha de gott

Otålig som jag är så är den nya bloggen igång nu. Jag har ont i nacke och axlar. Men det blir väl bättre till i morgon 🙂
Kram
http://andromedans.wordpress.com/

Ska kika in då…
kram

Släng bort min förra kommentar. Den första bloggen blir kvar. Vilken röra det blev det här… *suck*

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
