Min egna lilla vrå

I like horses!!!

Posted on: december 3, 2010

 

 

Hade jag tryckt på en  T-shirt då jag var liten…med ett  fint hästhuvud och  texten… I  Like Horses…då var min högsta önskan att få en egen häst…så Otto har varit hästbiten länge..och har nu haft egna hästar i snart 10 år.

Lite sent i livet uppfylldes så min högsta önskan och vi skaffade en foderhäst…jag och dotterns bästa kompis mamma och jag delade på ansvaret och döttrarna hade varsin shettis…Danne och Moa!! Efter Moa kom  B-ponnyn King och sen kom fjordingen NONE…alla sedan länge urvuxna…och sålda till nya små ryttare…None står nu på Åland och King såldes till Norge…utanför Oslo någonstans…saknar dem alla.

Nu är min häst borta sedan länge och betar på de evigt gröna ängarna…saknaden är stor och han finns alltid i mitt hjärta…

Men yngsta dottern har två ponnysar som vi alla i familjen engagerar oss i…hästar är härliga, kloka, underbara och fantastiska djur och jag är evigt tacksam att få vara dem nära …de ger mig energi och styrka…

övrigt 1131_redigerad-1.jpg

övrigt 1259_redigerad-1.jpg

Pompe våran lille pälskling…once in a life time ponnyn!!

DSC_0100.JPG

Skötartjejen och Virdarnas Pomerans

DSC_0039.JPG

Ponnyn som är till salu om rätt ryttare dyker upp!!!

 Hästens bön

 Tag mig ej från min moders sida
när som nyfött föl jag går.
Vänta med att på mig rida
till mitt fjärde levnadsår.

På min rygg skall jag dig bära
i galopp – på solskensritt.
Men tillbaks till stallet, kära,
låt mig då få gå i skritt.

Ge mig foder, rykt och vatten.
Ha tålamod om jag är stygg.
Och i kalla vinternatten
lägg ett täcke på min rygg.

Rengör sadel, träns och rem.
För ej oljud i mitt stall
– tänk på att det är mitt hem.
Stäng min dörr mot vinden kall.

Jag vill leva för dig bara,
om min bön du nu förstår.
Då skall jag för alltid vara
din bästa vän i många år.

Och när min levnads slut är nära
tag mitt liv med varlig hand.
Led mig sista biten, kära,
till hästens evigt gröna land.

14 svar to "I like horses!!!"

Underbara bilder jättefina hästar .. Och jag vet det där med evig saknad ,, min häst är inte död men jag blev tvungen att sälja honom för ett år sen .. Saknar honom varje dag !!! Du bor otroligt vackert måste jag säga vilken utsikt ,, helt sagolik !! Stor kraam och trevlig helg

Hm vi bor fantastiskt….tror att vi har Sveriges bäst ovh vackrats belägna ridbana…Man fäster sig vid sina hästar något otroligt…de blir som familjemedlemmar…och det är jätte svårt att skiljas ifrån dem….Min Chicco var vi tvugna att ta bort artros och ringkota i bägge fram….så sorgligt…det är det jobbigaste med att ha djur att man ibland måste ta såna jobbiga beslut….Kraaam och ha en fortsatt härlig helg!!

Vad härligt att din barndomsdröm gick i uppfyllelse till slut!Kram

Jo bättre sent än än aldrig….Kram

Vackra bilder på vackra djur. (Människorna på bilderna är säker också vackra me de bryr jag mig inte i.)Om rida tycker jag ine men jag har prövat ett antal lektioner. Köra häst är mer i min smak. När jag var barn och tonåring hade vi en ardenner som fick jobba när potatisen skulle i åkern och upp igen samt vid slåttern då han först körde ut vagnen med störar och hässjelinor. Sen spändes han för släpräfsan och jag skötte då tömmarna medan pappa tog traktorn och slåtterkniven och lade nästa åker att torka på slag innan hässjningen nästa dag.:O)

Att köra häst är svårare än att rida tycker jag….men jag tömkör ibland det är roligt.Hästar gillar ju att arbeta och att få dra plogen är inte illa…vet inte många som jobbar så idag…vilken härlig barndom du hade på landet nära djuren och naturen! =)

Härliga bilder, särskilt den sista gillade jag skarpt. Jag har aldrig varit sk hästtjej, syrran fick allt det intresset och det har gått i arv till hennes äldsta som har god hand om djuren. Gillat att köra dem för egen del, syrran hade ju häst i många år så man slapp inte undan 🙂 Granna djur är det, helt klart.

Den bilden gillar jag oxå bäst…och de är fantastiska djur…glad att jag har möjlighet att vara dem nära!! =)

jag var lite ev en häst tjej nått år i min ungdom 🙂 plancher på hela väggarna å läste hästböcker ..tyvärr blev de aldrig nån ridning vi bode för långt ifrån stall å ingen bil å så var vi många barn ..fanns inte råd att rida på den tiden..kram

Hm jag drömde om en egen häst …men det v ar inte möjligt…stallet jag red i låg långt bort så jag nöjde mig med att vara där och rida och sköta om hästarna…min favorit häst hette Manolito…kram

Jag tillhör kategorin som älskar att titta på hästar, men är fullständigt urusel i hanterandet, de är så stora och jag känner mig yttepytt bredvid. Men jag har gosat in mig i en och annan mule, ler stort. stor kram

Hm men du jag är ju rädd för fåglar så…man kan inte gå bra med alla djur…Hästar är stora vackra, ståtlig djur….man ska ha respekt för deras kraft!! det har jag…för de är bara djur och kan få för sig saker man inte är beredd på!! Men de är oftast inte dumma och stökiga utan orsak…de kan ha ont eller blivit skrämda!!Kram

Hästens bön… fin dikt!Tummar!:)

Den är vacker….hade den upptejpad på min garderobsdörr då jag var liten hästtjej…den håller än idag!! =)

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
