Min egna lilla vrå

Modenycker…tighta jeans…eller homemade!!!

Posted on: augusti 26, 2010

En av mina stora sysselsättningar förr och som jag helt har lagt åt sidan …och som jag tror att jag kommer att ta upp nån gång snart …är sömmnad!!!

Visst symaskinen står framme där på skrivbordet och jag använder den ibland men inte till att sy några färdiga plagg …nää nu för tiden blir det mest att jag lagar sånt som gått hål i eller möjligtvis att jag kan sy gardiner…

Det sista plagget jag sydde…med mönsterpassning och helt själv var -94 då jag var tvungen att ta till min kunskap igen för att sy en dopklänning till yngsta dottern…

De andra två har haft en söt klänning som min farmort sytt …och fler kusiner har fått äran att bära den på sin stora dag…och så skulle även yngsta tjejen var det tänkt…men då vi prova den så var den alldeles för liten…

Ojoj då..jag som inte vill hyra klänning, ej heller låna ..fick i all hast sy en själv…för en egen klänning skulle hon ha om hon nu inte kom i den som de andra haft…så tyg införskaffades och mönster likaså…och här är resultatet…

DSC_2344.JPG

Med ett vändsytt ok.. som jag lärt mig av min farmor..som var sömmerska och som sydde nästan alla våra kläder då vi var små..
Resultatet blev inte så pjåkigt om jag får säga det själv..

Men döttrerna mina tycker att farmor Gretas är finare och visst kan jag hålla med dem…men min ligger inte långt efter…

DSC_2350.JPG

Kolla bara in de små egenhändigt gjorda rosa rosorna…

DSC_2353.JPG

Hon var duktig min farmor…hon lärde mig att sy och jag lärde henne att virka…hon tyckte att det var så roligt att hon virka färdigt hela mitt överkast som jag börjat på…och mina andra syskon fick oxå varsitt…tänk att lilla jag inspirerade min farmor…ja vi inspirerade varandra…

Om jag ville ha ett särskilt plagg uppsytt så följde hon med mig till affären…kollade in blusen, byxorna, kjolen eller va det nu var jag önska….så åkte hon hem och ritade ett mönster och så fick jag välja tyg…och så fick jag plagget precis som jag ville…hon sydde till o med mig ett par V- jeans och jag tror att jag hade de vidaste utsvängda byxorna av alla i hela skolan…. då på den tiden lönade det sig att sy…så mina föräldrar var farmor evigt tacksam de hade fyra att köpa kläder till…då barnbidraget inte räckte så långt..

Otaliga gånger fick vi springa ner till farmor och prova…hon nåla och tråckla och ibland stack hon oss då hon nåla plagget på oss….ajaaj!!

När vi börja högstadiet fortsatte hon att sy åt oss men då ville vi ha wrangler och köpekläder…så de fina röda utsvängda byxorna med vita knappar på utsidan använde jag inte mycket…de använde jag för farmors skull ibland…men aldrig i skolan…

Tänk vi hade aldrig innan opponerat oss om att använda homemade ..vi hade alltid varit tacksamma för det vi fick…men alla andra hade ju köpta jeans och grupptrycket bland kompisar påverkade mig som alla andra att hänga med modet…hua hua vilka taijta jeans vi hade…fick ligga ner för att överhuvudtaget kunna få dem på sig…och ont i höfterna gjorde det men att slaviskt följa modet övervägde så man gick där och led…

Så min symaskin står där på skrivbordet klar att använda om jag skulle få för mig att sy…men dopklänningen som jag sydde för 16 år sedan är det sista plagg  jag sytt …så egentligen skulle jag kunna ställa undan maskinen….

Mina äldsta två säger att de nästan alltid somnade till symaskinens ljud och det stämmer för det var min huvudsakliga sysselsättning då de var små och jag var ensamatående ung mamma….det var deras trygghet att höra att mamma satt där i hallen och sydde… vilket barndomstrauma!!!! Nää men de säger att de ibland hade svårt för att komma till ro om det var tyst och ljudlöst hemma…vilka barndomsminnen då …min symaskin har satt djupa spår i mina små barn…

 

9 svar to "Modenycker…tighta jeans…eller homemade!!!"

Tänk Otto att min farmor lärde mig också att sy, något som jag är evigt tacksam över. Mina grabbar älskade uppsydda kläder när de var yngre, ja långt upp i tonåren fick jag sy skjortor och coola baggybrallor, t om deras kompisar kom till mig och ville ha. Numera är det klent mellan gångerna, jag som hade hela garderoben fylld med egensydda plagg, numera finns inget. För övrigt tycker jag att din dopklänning var finast, fast jag gillade rosorna skarpt. Du vet att du kan, och får du lust så vet du ju, det är som att cykla, man kan för alltid, ler stort.Många kramar

hm min farmor var min bästa kompis…hon var sjuk mycket och opererade både höft och rygg…så jag hjälpte henne mycket…vi löste korsord då hon var sängliggande och var hon pigg följde jag med som bärhjälp o handla… åkte ofta till torget och handla billiga stuvbitar..Vi hade roligt ihop!!Min äldsta dotter gillar att sy och handarbeta…hon är flitig som en myra!!jodå jag skulle nog kunna sy igen..jag som ritade mönster ur burda och sydde kavajer,kjolar mm…det är som du säger som att cykla…Kramkram

jätte fin dopklänning ju …du kan de dära de syns 🙂 min mamma är sömmerska så jag är uppvuxen med sydda kläder å stickade tröjor å sockar 🙂 jag oxå….. har väl själv knåpat ihop nåt stickat plagg å sytt påskkärring kläder till töserna när de var små ….men där stannar mitt syende 🙂 ja jo fålla gardiner oxå kram

Nu för tiden räcker det med att fålla gardiner…sy intresset finns men vilar lite…och vad skulle jag sy om jag sydde nåt? Nää nu lönar det sig inte att sy…vi åker ju till Ullared då och då!!Kram

jag kan sy lite linnen eller tunikor till mig, men det är det enda som jag gör i klädesväg, annars är jag en riktig lapplisa 😉 med både lapptäcken, grytlappar och en massa annat..

jag tycker att din dopklänning är nog så fin. jag sydde mycket kläder till mig och andra förut, stickade tröjor på beställning dessutom. Men nu blir det inte mycket varken stickat eller i klädväg. Det senaste för mig i klädväg var också en dopklänning till barnbarnet.

Hm jag syr bara om det är absolut nödvändigt…lagar bara trasiga kläder nuför tiden..men annars tycker jag det är roligt att sitta där och skapa…

Det var en stilig blåsa där överst måste jag säga! : )

Homemade by me!!! =)

Kommentera

Kategorier

Arkiv

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
