Min egna lilla vrå

Farväl..

Posted on: augusti 20, 2010

-I min Faders hus äro många boningar; om så icke voro, skulle jag nu säga eder att jag går bort för att bereda eder rum.
/Johannesevangeliet kap 14

Med de orden började prästen sitt griftetal idag…ord som ger tröst…ord ur Jesus avskedstal inför hans förestående bortgång…hans löfte om den kommande hjälparen.

Ord som jag tog till mig idag då jag var på begravning…

Under min semester befarade jag att jag inte skulle få återsee alla då jag kom tillbaka och så blev det …så idag har jag och några av mina arbetskollegor tagit avsked av en älskad liten gumma som vi skött om i många år och som vi nu kommer att sakna oerhört mycket..hon lämnar ett stort tomrum efter sig..att veta att man aldrig mer ska ses är så sorgligt!

Men det är livets gång och har man levt 95 år så tror jag att man är färdig och redo för att gå vidare…om inte annat så är det inget som är främmande…vänner runt om försvinner ju en efter en….

Bor man på ett hem så har man många runt sig ändå… man kommer varandra nära och man bygger upp ett förtroende…det är en ära att få lära känna så många olika behövande människor..att få förtroende att hjälpa..att få komma nära! Vi blir deras händer och för många den enda kontakten med världen utanför. Vi har ett stort ansvar…

När man fått förtroende.. att vara nära ger det energi och kraft… respekt och ödmjukhet inför den behövande… så kände jag inför denna lilla gumma…som gav av sig själv från sitt hjärta, helhjärtat, givmildt och ödmjukt…

Att ta farväl är svårt, att behöva ta ett definitivt farväl är en svårare…så jag satt där med näsduken i min hand och snyfta…att ta farväl att samlas så många för att hedra en människa är stort… och fint men otroligt sogligt.

Åh vilken vacker begravningsgudstjänst jag fått äran att vara med på idag…full av vacker musik… Air…O store gud…Oändlig nåd…Blott en dag…och Härlig är jorden…den vackraste psalm jag vet!!

En ljus och vacker upplevelse, solens strålar som glimma  genom kyrkfönstrets vackra glas..gjorde mig glad mitt i allt det sorgliga…den vita kistan, alla vackra blommor som jag vet att Elsa skulle uppskatta…hon som älskar blommor…allt avslutades med tröstevisan den vackra….

http://www.youtube.com/watch?v=6iAH1bMqjvE&feature=related

Tröstevisan

 

Tiden rinner långsamt ut men solen är på väg ner. Och du och jag var så nära varann hela tiden. Men allt i livet, har ett slut, medan glädjens kraft ger oss hopp. Fast utan dig, ja, så känner jag mig ganska liten.

Jag lever för mig själv och går och tänker, och längtar efter dig. Nej, jag kan aldrig glömma att du lovade att alltid älska mig. Att glädje kommer och att glädjen går, det kan vi allesammans skriva under på. Jag är en gåva, livet en gång gav mig, och jag lever här och nu.

Nu har vintern sagt farväl, medan sommarens milda vind, den tröstar mig och den stryker mig så svalt om pannan. Du var allt, jag önskat mig, det var skönt att äntligen bli din. Vad blev det av allt det vackra som vi hade tillsammans.

Jag lever för mig själv och går och tänker, och längtar efter dig. Nej, jag kan aldrig glömma att du lovade att alltid älska mig. Att glädje kommer och att glädjen går, det kan vi allesammans skriva under på. Jag är en gåva, livet en gång gav mig, och jag lever här och nu.

Tack snälla för att jag har fått lära känna dig Elsa ….nu blir det väldigt tomt …

Jag sänder alla mina tankar till de  anhöriga som nu får leva utan sin goa gumma!! 

CSC_9707.JPG

8 svar to "Farväl.."

Jobbigt Otto-vännen min!….alltid jobbigt även om det är en äldre människa. Tumme för att du är en så fin människa. kramizar

Hm farväl är alltid jobbigt….att ha sorg och känna saknad är jobbigt…sorgen går över sakteligen men saknad kan man känna hela livet!!!Kraaam Sarah…tack för ditt stöd!! ❤

Det har du rätt i Otto-vännen… det känns så med pappa… min man hade en bror som tog livet av sig…det var ca17 år sen… de var bästa vänner dessutom…han tänker på honom dagligen än…. kramizar och ha en fin lördag

Ha en bra helg du me sarah…Min famor var en betydande person för mig och henne saknar jag oerhört …liksom min häst som var ett stort stöd för mig då jag mådde dåligt…tänk att ett djur kan ge så mycket? Ottokram!

Ja det är sorgligt att ta farväl! Och det är många olika känslor som jag har idag. En av mina arbetskamrater begravs och en annan gifter sig idag. Då båda mina föräldrar är döda skänker jag många tankar till min jobbarkompis man och dotter – vet hur svår just den här dagen är och de dagar som följer.Samtidigt som jag gläds åt min andra jobbar kompis och tänker hur härlig mitt bröllop var och går och tänker på att de ska få fint väder (här är det inte det just nu).

ja du en dela gamla man sköt om de sätter spår resten av ens liv ..tänk jag minns väll gubben ossian med sina historier ….å prästen som hade jobbat som privat chaufför i america åt rika människor ..alla hans berättelse …syster karin som hade jobbat i sjukvården själv när hon var ung å de yrket var ett kall ..eller tokiga sven som kasta pinkflaskan efter oss när han var på de humöret ..men hade glimten i ögat när han var snäll ..osv osv …mm en del männskor lämnar som sagt spår :-)) kram

det är alltid tungt att mista en man håller av. oavsett vilken relation man har till den som går bort. När min bästa väninna gick bort i cancer försvann halva jag på samma gång. Allt det vi delat i vardag och fest ….. vem ska jag prata med om det som bara hon och jag vet?kram

btw lyssnar på Michael Jackson Billie Jean just nu

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
