Min egna lilla vrå

Fototriss..dörrar och portar

Posted on: juni 12, 2010

 Nu kommer mina bilder till pass igen då från min Gotlandsresa…denna gång dörrar och portar från Visby.
Tog mängder av bilder då jag promenerade runt ringmuren..

Vårat hotell låg vid Skansporten inte så långt ifrån Söderporten med utsikt över hamnen och nära in till centrum där jag gick gata upp och gata ner och nästan gick vilse innan jag fick tag i en karta så jag någorlunda visste var jag befann mig.
På min födelsedag satt vi på ringmuren i solen och drack champagne…vilken känsla att sitta där på muren som byggdes på 1200 talet. Den är således mer än 700 år gammal. Det tog många år att bygga och det förstår man då man ser alla stenar som den är gjord av …den var klar 1288. Muren blev till slut tre och en halv kilometer lång med 29 torn och alla utom två finns kvar. På 1200 talet stod Visby på höjden av sin makt och var centrum för Östersjöhandeln.Expansionen hade gått rasande fort och skulle upphöra nästan lika fort.

Här är Dalmansporten och man ser S:ta Maria domkyrkan i bakgrunden..

Gotland maj hästar 001.jpg

 Detta är Norderport sett innifrån och ut ..tror jag ialla fall. Norderport har tillsammans med Österport murens äldsta port-torn. Porten hade en ýttre träport med fällgaller.

 Gotland maj hästar 103.jpg

Norr om Norderporten ligger Sankt Göransporten, norr ansågs vara det mest negativa vädersträcket- eftersom man inte visste riktigt varåt helvetet låg, där begravdes självmördare utanför kyrkogården på murens norra sida.

Rackare och bödlar fick bo i stadens norra del eller utanför murens norra sida. Rackarbacken ligger uppe på klinten  och rackaren var bödelns hjälpreda och honom kallade man på om man behövde avliva en häst.

Sankt Göran är ett slitstarkt helgon som ständigt varit i strid mot spetälska, pest och kolera. Han vakar därför över många sjukhus.

Källa :Gotlandsguiden

Här är en dörr på ett hus inne i Visby…det fanns otaligt många dörrar då det finns mängder med små mysiga beboliga hus innanför ringmuren. Jag gillar att fotografera dörrar och fönster…det är nog för att min egen ytterdörr är så ful…den är vit och sliten och behöver målas om..men katterna river på dörren då de vill in så det känns onödigt att färglägga den. Om jag skulle måla den skulle den bli vackert blå…som kontrast till husets mjukt gräddgula panel och matcha markisens som år blå och vit randig..

Men eftersom det är en triss så blir det inga fler bilder… 

gotland Visby 008.jpg

Om du vill se fler gå in på fototriss och titta..

 

 

 

51 svar to "Fototriss..dörrar och portar"

Intressant inlägg och fina bilder. Mitt val hamnar på den sista trädörren – så fin den är trots behov av omvårdnad :)http://foto.rudenius.se/category/PC-Fototriss.aspx

Tackar….det var svårt idag att bara välja tre bilder…tog så många bra bilder i Visby! 🙂

Strongt av dig att stanna vid tre bilder. ;-)Ringmuren i Visby är en fantastiskt fint byggnadsverk. Jag var i min forna ungdom ofta på Gotland och har haft mycket skoj både innanför och utanför den där muren.

Kan jag tänka mig att du hade…nu då vi var där var det inte så mycket turister..lungt och skönt…men jag kan tänka mig hur det är mitt i sommaren. Men skulle vilja åka dit en gång under medeltidsvackan..=)

Fin triss, speciellt med Gotlandsmotiv ;). Har själv en dörr från Gotland i min triss. Var på väg att välja en port jag med *ler*.

Tack…Gotland är fullt av motiv …och svårt att bara välja tre..men jag har fler inlägg om Gotland. =)

Wow! Där hade jag gärna vilja vandra runt 🙂

Hoppas att du får möjlighet att vandra runt i Visby nån gång…otroligt vackert!!

Härliga bilder.. jag kan lova att man känner sig liten när man står under gallret i portarna. : )

Jo du det är inga galler man vill ha i skallen precis… =)

Visby är nog mycket intressant plats. Jag har cyklat där en sommar. De 2 första historiska portar är fina men 3. dörren skulle jag nog måla annorlunda. Jag bara tycker inte om vita målen och andra färgen som syns genom där men den är bara min åsikt. Vackra bilder varde alla !!!Ha så trevlig söndag !!!! 🙂

Gotland är fantastiskt vackert …ska besöka ön igen så fort jag bara har möjlighet..kanske i slutet på augusti. Finland är heller inte fel…med alla sjöar och vackra platser.Ha det gött denna härliga soliga söndag!!

Hej, det var jag och ingen anonym. Min blog namn är Nukke och bloggen http://nukkekotinukke.blogspot.com

fina bilder ..får nog åka dit nån sommar :-)kram

Hm klart du ska ta dig till Gotland..kanske redan i år…nästa gån jag åker ska jag stanna lite längre bara så att man kan njuta än mer..=) Kram

Otroligt vackar bilder. Bild tre triggar min fantasi. Vad finns på insidan? Grattis till veckan triss!

Tackar…tackar…dörrar är spännande då man inte vet vad som döljer sig bakom…fotograferar ofta dörrar och fönster.

Älskar ju Visby så det kändes härlig att se dessa bilder. Lena/isis

Första gången jag besökte Visby och det lär inte bli den sista jag lovar…vill fotografera mera!!

En helt underbar historie beskrivning så här på morgonkvisten

Tack..jag gillar att skriva faktatexter…man lär ju sig själv under tiden man skriver…

Åh jag skulle så gärna vilja komma iväg till Visby och fota. Jag ser på dina bilder att det är ett höjdarställe för den fotointresserade. Mittenbilden blir min favorit hos dig 🙂

Det är ett höjdarställe jag lovar…hela ön är motivrik. =)

Gotland är en vacker ö. Jag har en bror som bor där också! ;-)Kram!

Åh då förmodar jag att du varit där ett antal gånger…Kram<3

Snyggt.

Ännu vackrare i verkligheten..jag lovar!

Fina bilder på vackra portar!! Gotland och Visby är ett ställe jag aldrig besökt. Bra att ha ett Svenskt utflyktsmål kvar….

Ja då har du lite att se fram emot…där finns så mycket att se.

Ja men jaaaaa…jag ska ju snart åka till öarnas ö..och bara samla på just detta…underbart..jag smälter…

Lovar att du kommer tappa andan av allt vackert som finns på ön…det gjorde jag, blev helt betagen av allt det sköna.!

Vackra bilder, och så är ju Visby också väldigt vackert 🙂

Håller med, Visby är vackert och hela Gotland är så annorlunda..som att vara i en annan världsdel…

Gillar att du valde tre. Man kan ju alltid skapa ett nytt inlägg och lägga fler foton där. Portarna i Visby ringmur är fina. För att inte tala om alla små gator med gulliga hus och alla dessa rosor! Min sambo ska åka över till ön under Almedalsveckan och senare även min dotter. Jag är klart avundsjuk. Blir nog ingen Gotlandsresa denna sommar ;-(Dörren som behöver ny färg är vacker på sitt sätt, jag väljer det fotot. Även om jag gillar de två portarna i muren också. Fina foton! 🙂

Tack..jo jag tycker att man ska begränsa sig till tre och det är ju en fototriss så varför lägga till fler. gillar oxå den slitna dörren, tycker den är charmig på sitt sätt och kanske skulle den inte behålla charmen om den var nymålad. =)

Portar är dörrar till historien…Själv är jag lite sorgsen idag. Inatt fick jag ett dödsbesked. Milla, den goa lilla kvinnan, är hädangången…Fanns du bland hennes vänner?Hemikramar!

De olika stadsportarna i Visby är så spännande, man känner verkligen historiens vingslag när man passerar genom dem.

Sant så sant så!!

Det är svårt att hålla sig till bara tre bilder ibland. Jag lyckades inte denna gång… Dina portbilder är lika fina alla tre! Jag har inte varit på Gotland sedan tonåren – måste ta mig dit snart.

Där är vackert och fullt av spännande motiv …så om du åker dit..håll kameran redo!!

Gotland går hem i alla lägen! Fina bilder och fint skrivet. 🙂

Tack snälla …för att du gillar det jag skriver och fotar… =)

Fina foton på vackra dörrar/portar/valv. Tror att jag måste bege mig till Gotland någon gång…

Gör det du kommer inte att ångra dig en sekund…lovar där är underbart!!

Har inte varit på Gotland men nu blir jag sugen… Fin triss

Åk dit så fort du har möjlighet…vackert som attan!!

Har inte varit på Gotland men nu blir jag sugen… Fin triss

Hej.

Jag vill bara säga att det inte är Norderport på det andra fotot. Norderport är större och öppen för biltrafik, vilket inte denna port är i och med att den är avspärrad med ”baggen”. Däremot så tror jag att du har Dalmansporten igen fast från insidan av muren.

S:t Göransporten ligget öster om Norderport men båda ligger på norra sidan av muren.

Och så bara för att klargöra hade portarna fällgaller i trä från början men inga orginal finns kvar. De galler som finns uppe är rekonstruktioner.

Annars var det fina bilder och jag hoppas att du besöker vår vackra stad igen.

Hälsningar från en Visbybo.

Förlåt, jag menar att Norderport ligger öster om S:t Göransporten. En liten miss när man skriver snabbt.
;-D

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
