Min egna lilla vrå

Fototriss…Matfoto

Posted on: juni 6, 2010

Hm mat …äta bör man annars dör man….äter gör man ändå dör man…

Mat mat mat…är förknikppat med ångest för många…även jag har haft ett komplicerat förhållande till mat..jag var bulimiker…men kunde lika gärna varit anorektiker…jag hade träningsmani det började så.. sen utvecklade det sig sakta till ett maniskt beteende..sjukligt beteende..som jag inte själv kunde stoppa.

Dagens tema i fototriss ..mat…fick mig att tänka på alla som räknar kalorier och tränar för att inte bli feta…

Bulimia nervosa, hetsätning, är närbesläktat med anorexia. Hetsätning har blivit ett vanligt problem hos många kvinnor. Den som lider av hetsätning vräker tvångsmässigt i sig stora mängder mat för att sedan ofta kräkas upp den. Andra sätt att kompensera för hetsätningen är att fasta, motionera, laxera eller hålla en extrem bantningsdiet. Även hetsätaren är livrädd för att gå upp i vikt och känner sig tjock, oavsett om hon är det eller inte. Då de flesta hetsätare är normalviktiga syns det inte på utsidan att någon lider av bulimi. Tillståndet medför ofta ett stort lidande och kan leda till svåra komplikationer i form av depression, självmord och social isolering.

Jag led i det tysta, jag åt då ingen såg och jag åt nästan vad som helst…vad jag kom över…jag var en hetsätare..jag åt hejdlöst för att döva min ångest…jag hade prestationsångest över att ha allt ansvar då jag var ung och ensamstående mor…jag släppte allt ansvar då jag åt, det var det enda som jag kunde tillåta mig…att äta kopiösa mängder…det blev en ond cirkel som jag inte kunde ta mig ur…jag hade behövt hjälp…

Jag kunde äta upp en hel sockerkaka…blää ..det var inte gott…men jag åt ändå…en limpa var ingenting…jag åt tills det tog slut…tills jag inte hittade något i skåpen.

sockerkaka 001.jpg

Allt var så komplicerat och vissa perioder svalt jag mig och kunde leva på ett äpple om dan…inte konstigt att man sen vräkte i sig vad man kom över…men bara i smyg då ingen annan såg…

blandat 024.jpg

Ingen visste om mitt problem ..man var en mästare på att dölja och ingen, ingen såg och skulle ändå inte kunna förstå…man åt för att döva sin smärta och man mådde bra en stund sen kom ångesten och man var tvungen att träna, jag sprang, sprang och gjorde situps, armhävningar, cyklade till jobbet, cyklade hem och simmade 1000 meter på bassängbadet jag cyklade ju ändå förbi…..väl hemma mådde jag bra ….men bara för ett tag.

Nu har jag lärt mig jag äter mer normalt…jag har gått upp i vikt sen dess ganska många kilo..men jag bryr mig inte längre…jag har blivit gammal och klok..

Men visst, jag räknar kalorier och jag motionerar fortfarande men inte hysteriskt som förr…nu har jag ett relativt  normalt förhållande till mat.

Älskar att laga mat och baka…det är roligt…det är kreativt…jag är en riktig bullmamma…det har jag alltid varit men nu äter jag bara en och kan spara resten…inte som förr då jag åt upp nästan alla…och sen mådde skit och stoppa fingrarna i halsen!!

Här är mina goa kladdkakemuffins…varsågoda!

kladdcupcakes 005.jpg

Hur vanligt är det med ätstörningar?
Bland yngre tonåringar är anorexia nervosa den vanligaste ätstörningen och förekommer hos c:a 1%. Hos äldre tonåringar och kvinnor mellan 20 och 40 är hetsätningsproblem vanligast. Den svåraste formen av hetsätning, bulimia nervosa, drabbar c:a 1-2% av alla kvinnor i åldrarna 18-30 år. En något lindrigare variant är hetsätningsstörning, som drabbar ytterligare c:a 2%.

Sammanlagt drabbas c:a 4-5% av alla kvinnor någon gång av en allvarlig ätstörning. Om man även räknar med lindrigare ätstörningar, som ”anorexia light”, blir siffran kanske dubbelt så hög.

 Källa: Mediva-AB Internet

32 svar to "Fototriss…Matfoto"

då vet vi båda vad de handlar om …suck …jag har hälsat på i både anorexians värld å bullemia ..inge vidare….å de är sååå lätt att trilla dit när man en gång fått problem med maten kramen

Så sant så…man har det hela tiden i bakhuvudet…kalorier, träning och mat. Å så denna kroppsfixering, som jag gudskelov änligen har kommit ifrån.Kram

Relationen till mat kan vara mer än komplicerat, tyvärr. Bra att du syr in ett ständigt aktuellt ämne i trissen. Pluspoäng för ditt härliga äpple!

Tack snälla ….mat kan ställa till det och är inte alltid bara gott om man har ha ett väldigt komplicerat förhållande till att äta som jag hade. Det är ju en välfärdssjukdom sägs det!

Tråkiga erfarenheter. Livet är inte alltid så okomplicerat som man kunde önska. Skönt att du tagit dig ur eländet nu! Och att du gillar att laga mat och baka! Det kunde ju ha blivit tvärt om!Härliga bilder du bjuder på!! Blir riktigt sugen på att baka själv…

Hm tråkig upplevelse men ändå lärorik…men det tog tid att ta sig ur ångest-tänket.Jag älskar att laga mat och baka…

Bildtrissen är fin! Kladdkakemuffinsen blev klar egofavorit, snyggt plåtat. Håller med Receptomaten det är bra att du tar med saker som berör tillsammans med dina bilder./Ha det gott!

Tack snälla…kunde inte låta bli att skriva om bulimi…mat är inte alltid bara gott!

Oj, här fick man något att tänka på, mycket kloka ord från en klok kvinna.Jag har alltid känt mig lyckligt lottad i det här fallet, aldrig använt mat som ångestdämpande, men förstår hur enkelt det är att falla dit.Många kramar och stor tumme till ett bra inlägg, bilderna är som vanligt jättefina.

Tack lilla Maj-san…nä alla hittar sitt sätt att dämpa ångesten på …jag hade mat och träning i en enda ond cirkel..Många varma kramar tebax

Bra ord!Fin triss! Ballt äpple.

Tackar …orden är sanna!!Äpplet har jag fått av min dotter….

Fina bilder… riktigt kul form på äpplet.

Hm har man lite fantasi så kan man se ett hjärta men även en rumpa…hahaha!

Veckans bästa triss! Du har lyckats! Dina foton är konst! Grattis!

Tack för dina fina ord!!

Fint du skriver om det här, för det finns så många där ute som lider i tysthet:)Jag var väl själv lite så där lagom (tyckte jag) fixerad att inte på något sätt få ett extrakilo jag oxså i en tid som länge sedan är förbi. Men vad mycket energi gick åt till vad jag stoppade i mig och motionen för att bli av med den…Fint man lär sig och som du fick hjälp:) Jag klarade av det alldeles utmärkt själv.. hade inte bullemi, utan åt väldigt lite och såg till att det jag åt absolut inte skulle ses på vågen.Finfina bilder du visar:)

Bra text, fick mig att fundera en stund om att alla inte har samma förhållande till mat. fina bilder 😉

Nää man tänker inte på att det kan vara så ..speciellt inte om man själv har ett bra förhållande till maten 😉

Dina muffins frestar, ser helt underbart goda ut. Jag har också haft, eller delvis har kvar ett visst stört ätbeteende. Hade ett anorektiskt beteende när jag gick i gymnasiet, det var en svår väg att ta sig ur, var size zero till jag fick sladdbarnet när jag var 35. Då brakade allt iväg åt andra hållet i stället och jag gick från ca 50 till drygt 90kg… har lyckats bli av med en del men det är ingen lätt kamp.Svar Ja, det är grytlappar och de är beställningsbara. 50:- /st och det är mest materialkostnad. Har ett specialmellanlägg som innehåller aluminium.

Så fina kanske beställer skickar ett meddelande på snack i så fall.Nää att ha ätstörningar är inget roligt, jag hade mina värsta problem då jag var runt 25-30 år. Har förlikat mig och vant mig nu vid att alltid ha detta i hjärnan som ett spöke. Ångestspöke.Avskyr att kroppen ska ha sån makt över en..och det är som du säger ingen lätt kamp…

Tack för din kommentar!SV: Hehe, helt rätt! …Och jag som trodde att mannen äntligen ville vara mer aktiv i matlagandet, men sidu det var högst tillfälligt =).

Det är bara att hoppas att det finns hjälp att få när man drabbas av sådant.Hmmm, de där muffinsen ser inte ut att gå av för hackor. 🙂

Nää nån hjälp fick jag inte..jag skämdes ju och ville inte ha hjälp…det komplicerar ju sjukdomen än mer att man döljer sina problem..Muffinsen är goa och enkla att göra..=)

Vad bra att du kom över bulimiperioden och att du idag har ett bra förhållande till mat.Mmm, dina muffins/cupcakes ser underbara ut. (Norpar åt mig en, hihi. Tack!)Ha det så gott!

Varsågod ..lilla Pingla…Ah det är inte så enkelt att ta sig ur men jag har lyckats ganska bra..hetsäter i alla fall inte längre som tur är …men visst kan jag frossa fortfarande ibland det är så gott ju!!Kram

en så fin triss, visar ytterligare en sida av mat, tack för att du delade med dig, mycket intressant.fotona också verkligen fina 🙂

Tackar…ja det är tyvärr många som har ett komplicerat förhållande till mat…jag var en av dem…men är ur det nu tack o lov.

de där muffinsarna ser riktigt goda ut 🙂

Tack det var de kan jag meddela!!

Dina muffins ser fantastiskt läckra ut. Jag fick mig en tankeställare här, bra inlägg och tummen upp. Måste varit jobbigt att ta sig ur den där karusellen med frosseri.Stor kram

Hur kom du tillbaka? Fick du någon hjälp någonstans?Hemikramar!

Kommentera

Kategorier

Arkiv

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
