Min egna lilla vrå

Fårö vackra mäktiga vidunderliga Fårö

Posted on: juni 3, 2010

Hade en superhelg i pingst..var ju på Gotland och firade min födelsedag…det var primörpremiär denna helg och kulturarrangemang, konst att titta på med öppna atejeer på hela ön. Det hade vi ingen aning om då vi bokade resan.

Säsongsprimören sparris har en stor plats på den gotländska primörpremiären och vi åt dessa delikatesser båda dagarna vi var där. Gott! 

Vi besökte örtagården Krysmynta www.krysmynta.se och köpte med oss lite delikatesser från ön Gourmegurka, Tomatchutney, knäckebröd och gute-te.

Vi hade fantastisk tur med vädret…dan innan vi kom var det rusk och regn…vi fick sol i hela två dagar och kunde gå lite lättklädda för första gången denna vår.

Tidig morgon på  min födelsedag åkte vi på dagsutflykt till vackra Fårö. Man kan tro att ön fått namnet för att ön är full med får men på Fårö heter får lamm/lamb. Fårö kommer ifrån vebet att fara/farled  således ön med farlederna.

 Havet var Fåröbornas öde, det gav dem fisk, säl och sjöfågel. Men havet tog oxå liv, båtar förliste och män, fäder och söner saknades.

Stora kutatavlan i Fårö kyrka berättar en historia med lyckligt slut om fiskare som blev fast på ett isflak under säljakten våren 1603. Efter två veckor drev de iland välbehållna i Sverige ( Gotland var då Danskt) de överlevde på rått sälkött. 

Idag har fisket spelat ut sin roll och för de ca 600 bosatta Fåröborna är turismen och besökarna den viktigaste näringen även om jordbruket fortfarande sysselsätter många.

Väl kommna till Fårösund kunde vi utan att köa i timmar direkt köra på den lilla bilfärjan och åka över sundet…utan biljett till min stora förvåning…

Väl överkommna såg vi denna lilla kiosk ….

Gotland maj hästar 090.jpg

Där jobbade en dam med finsk härkomst som jag… oxå från fastlandet. Vi köpte glass och frågade efter turistinfo men säsongen börjar först 1/6 så än fanns ingen info att uppbringa…lite konstigt kan man tycka för alla turister kommer ju inte under högsäsong….så vi fick fara ön runt med bara en karta utan att veta något om de ställen som var sevärda…
Då vi skulle åka sa damen till mig att hon skulle ge mig kraft och styrka hahaha hon såg la att jag just fyllt år och behövde styrka att fortsätta. Nää allvarligt hon var medial och spådde i kort och då vi pratade sa jag att jag hade respekt för vatten och inte gillade att åka färja….hm lite konstigt ändå att jag skulle träffa på en medial person just där, där jag minst anade det…men någon mening var det väl…jag är ju en öppen person annars hade hon nog inte sagt de orden…jaja. Jag kan behöva lite styrka.

Åkte vidare norrut på en ganska liten slingrig väg…nästan ingen trafik alls och förväntansfulla som vi båda var såg vi skylten till Raukområdet…den åkte vi förbi och körde vidare mot Fårö fyr…förbi campingen med skylten Palmes minnesplats…fick veta då jag kom hem att Palme hade ett sommarställe just på Fårö liksom regissören Ingmar Bergman hade han faschinerats av denna vackra ö med sina karga kalkstensstränder/vita vägar och dess fantastiska ljus, ett paradis för fotografer som kan finna oändligt med motiv att föreviga.

Här är Fårö fyr…

Gotland maj hästar 013.jpg

Med vita vackra stenstränder…brukar alltid plocka med mig stenar från ställen jag varit på…så även härifrån…den första jag plocka upp såg precis ut som ett hjärta.

Gotland maj hästar 012.jpg

Kolla…det betyder säkert att kärleken är störst av allt…kärlek är det som är viktigast av allt ialla fall…konstigt att jag tog upp just den stenen….

Gotland maj hästar 012.jpg

Färden gick vidare till Skär…en vit kilometerlång badstrand…så vackert här såg vi hovspår i sanden efter hästar som galopperat …det skulle jag velat göra…så härligt..

Gotland maj hästar 017.jpg

Längst upp i bild ser man lite av en sandudde i havet, Norsholmen, dit kunde vi inte ta oss med bil för vi hitta ingen väg…man kunde säkert gå till fots om man ville men det hade tagit för lång tid och vi ville ju se så mycket som möjligt av Fårö denna dag så vi åkte vidare istället…mot Raukområdet…Digerhuvud och Langhammarshammaren. På vägen dit hamna vi i en gammal fiskeby nära digerhuvud i en fin liten bukt låg den så vackert denna fiskeby från 1600 talet.

Gotland maj hästar 022.jpg

Här stannade vi ett bra tag och fotograferade massor…

Gotland maj hästar 025.jpg

Gotland maj hästar 027.jpg

Gotland maj hästar 031.jpg

Fantastiska vyer…och mäktigt så det förslår!

Bukten där fiskelägret låg.

Gotland maj hästar 057.jpg

Vad kan detta vara?

Gotland maj hästar 030.jpg

Nu ska jag sova lite men följ med vidare på resan i nästa inlägg till Raukarnas värld…

På återseende då!

16 svar to "Fårö vackra mäktiga vidunderliga Fårö"

Mycket fina platser och bilder. man blir sugen på att åka dit…Synd att jag delar din respekt för havet och båtar… lite scary..Hemikramar!!

Det är inte så scary alls egentligen…jag har ju åkt båt så många gånger men jag har respekt för vattnet …det är så djupt, strömt och så ser man ju inte vad som döljer sig där inunder….OTTO-Kramar

jag bor 365 dagar på gotland ahaahah

Fuskigt!!Vänjer man sig någonsin vid allt vackert? Tror inte det….det vackra landskapet tar andan ur en…

Jag väntar på nästa resa!!! Du ska ha en stor eloge för att du verkligen ställer upp för dina vänner!!! kramizar

Tack snälla…häng med på resan bara ska snart åka vidare…Många Otto kramar

Så vackra bilder som sagt! Kom gärna in till mig .. jag har lagt ut bilder på mina pojkar=) kramizar

Ska kolla in hos dig…nu ska jag upp till hagen med hästarna och äta frukost med en kompis i det gröna…på återseende!!

Åh vad jag blir sugen på att fara till Gotland, vi har t om diskuterat om vi skulle kunna ta en sväng redan i sommar, men ekonomin är eländig så vi får väl se.Mycket vackra bilder i alla fall min vän.Kramar om

Hm förbaskat oxå att ekonomin alltid ska styra…man blir lite begränsad då man inte har pengar nog…jag har alldrig pengar nog ..men oftast då jag har skral kassa lever jag som bäst konstigt nog blir man mer påhittig som fattig.Solkram

Välbekanta trakter.. och nog är man hemmablind alltid.. : )Fiskeläget heter ”Helgomannen”

Hm du kan vara lycklig du som bor i en sån fantastisk miljö…inspirerande för själen…Tack visste inte va lägret hette…ändå läste vi på infoskylten noga..men vi läste många skyltar den dan så det föll i glömska =)

åå så fint ..man borde ju ta sig dit ….måste ha varit en underbar födelsedagkram

Om du har tillfälle nån gång kan jag varmt rekommendera Gotland och Fårö…skulle kunna bon där periodvis eller permanent…Födelsedagen var en av mina bästa!!Kram

Grattis i efterskott !Har tyvärr aldrig varit på Gotland, vill gärna dit nån sommar. Vilka vackra bilder du tagit ! Tumme för det !BS Visst är det precis som du skriver att ärlighet lätt kan vända mot en, har upplevt det några gånger. Har så svårt att liksom dra till med nåt neutralt och bra eller allmängiltigt alla gånger. Önskar jag vore mera sån.Tack så hjärtligt för att du tycker det och tack för tummen !Kram

helt underbara bilder ♥/ Kerstin.

Kommentera

Kategorier

Arkiv

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
