Min egna lilla vrå

Grrrr…tillbaka 30 år i tiden

Posted on: maj 8, 2010

Ah min kaffebryggare har gått sönder….har en Philips gourme bryggare som funkat hur bra som helst…

Den brygger, bryggde hett kaffe eftersom vattnet kokar upp innan den släpper på flödet till filtret.

Gubben har plockat isär hela mojängen och funnit att en timer gått sönder i just vattenkokarens del så det blir inget kaffe bryggt mer i denna lyxkanna…hahaha har fått koka vatten och slå på tratt i flera dagar nu, inget konstigt alls så gör vi ju alltid då vi är på båten…men ack va jag saknar moderniteter som elbryggare nu …lite omständigt är det allt. Tur att jag har kvar den gamla emaljerade kaffekokaren så att jag kan göra på detta vis…

Den fick jag av farmor då jag flyttade hemmifrån för att kunna koka kaffe att bjuda henne på då hon kom på besök…jag drack inte ens kaffe på den tiden…jag var 18 år och gravid då jag flytta hemifrån och kaffe smakade blää..men med tiden vande jag mig ändå…och drack mitt kokkaffe med både socker och grädde.

Köpte en visseljohanna  en kokare som vissla då kaffet kokade och hua om man inte var med så hade man sump på hela spisen…det var en konst att koka kaffe…när det kokat upp skulle man dra av det och låta det stå en stund…koka upp igen och låta stå igen…hälla upp en kopp och slå i det i kannan och så stå en stund igen…hallo vilket sjå man hade men kaffet var hett och gott och att man slog i mjölk gjorde inget då blev det lagom varmt. Men jag hällde upp kaffet genom en liten tesil för att inte få sump i koppen…

Jaha då var jag tillbaka 30 år i tiden då med min gamla kaffekanna…trodde att den tjänat ut men nu kom den väl till pass igen…vem vet kanske köper jag kokekaffe igen….

Alla sätt är bra utom de dåliga!!!

9 svar to "Grrrr…tillbaka 30 år i tiden"

Utan morgonkaffe är man en blek figur, här kör vi perkulator, efter många år med elbryggare, gick vi tillbaka till denna tingest, oj vad gott kaffet är och hett. Passar oss heta medelålders brudar, haha.stora kramen

Ja det får kanske bli en perkulator här med…det är ett mellanting… både kok och bryggkaffe….Gott! Ja det passar verkligen oss ”hotta” brudar …hett ska kaffet vara …inget annat passar ungdomliga tanter som vi …du och jag Maj-san!!!! hahaha

Glömde ge dig den stora kramen!!!!

Upptäckte din lövbiff, så jag svarade där.Det var länge sedan jag kokade kaffe nu.Man blir så sur när grejerna runt en packar ihop.Kram

Ja men nu så hittade jag en annan grej i gömmorna ensån där kanna som apan i reklamen trycker ner sumpen med…Vad de nu heter…Kram

Det är svårt att vänja sig av med gamla trotjänare…som man haft med sig så länge. Så tråkigt att den är sönder nu.Kram o antar att du dricker ditt kaffe med njutning ändå 🙂

Jo då jag njuter ändå av kaffet men det är lite bökigare att tillreda det…Det retliga är att garantin givetvis gått ut på bryggaren…kunde den inte passat på att gå sönder innan….Ottokram

Ibland blir man påmind om att inte ta vår standard för given av vattenkokare eller vulkaner…Hemikram!!

Ja du vilken överraskning då bryggaren bara sa upp sig så där bara utan förvarning..men nu ligger han på tippen den fulingen!!Ottokram

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
