Min egna lilla vrå

Denna dag är till ända

Posted on: februari 17, 2010

Gubben sitter, ligger i soffan framför TV:n och jag är här framför skärmen….ok jag har ju bara datan då den är hemma, det är gubbens jobbdata och jag får ha den så mycket jag vill då den är här hemma…

Idag har mamma fyllt år 71 ärofyllda år, hon bor på demenshem efter att ha kämpat i tio år efter en stor operation i hjärnan var pappa tvungen att ta det svåra beslutet, eftersom han inte orkade mer. Mammas hjärnskada efter operationen hade sakta men säkert gjort henne dement. Hon finns kvar, där bakom sjukdomen och hon glimtar fram ibland så vi behandlar henne som om hon vore frisk.

Idag fick hon komma hem till pappa och fira med smörgåstårta och kaffe. Hon sitter i rullstol, behöver hjälp med allt, kan inte äta själv så pappa  mata henne kärleksfullt med tårtan. Hon har svårt med att förmedla vad hon vill och vad hon känner men vi vet ganska så väl vad hon har för behov då vi känner henne bra.

Vi är hennes närmsta anhöriga och vi gör vad vi kan för att mamma ska ha det så bra som möjligt i en omöjlig situation. Hon är fånge i sin egen kropp och kan inte göra annat än att lita på dem som ska sköta om henne, hon är utelämnad i deras/våran makt och måste lita på att vi vill hennes väl.

Idag så var hon glad och skratta mycket… hon gillar att komma hem, fastän pappa varit tvungen att sälja huset och flyttat till lägenhet i de gamla kvarteren som de bott i då de var unga. Hon är fantastisk min mamma som kan vara så glad fast hon sitter där oförmögen och hjälplös.

Fråga henne hur det känns att vara så gammal som 71 och då sa hon, hon säger inte så mycket i vanliga fall men idag svara hon advekat och med glimten i ögat – Jag känner mig som en tant.

Hahahaha va vi garva för det kom så oväntat…..

Jag bjöd på mina försvinnande goda Bermudas trianglar till både mammas och pappas förtjusning…pappa ville att jag skulle göra en sats eller två åt honom som han skulle lägga i frysen… så goa var de… de är inte så söta, så min pappa som har diabetes kan äta dem utan bekymmer.

Här är mor och far på grusgången, där de bodde då det begav sig.

2008 081.jpg

 

6 svar to "Denna dag är till ända"

Vad fint av dig att lägga ut en bild på dom=). Ett svårt beslut för din pappa, man vill ju finnas för den andre jämt, men han gjorde enligt mig ett klokt beslut! Kramiz på dig otto!

Jo su Sarah vi våndas dagligen och tänker på om det är bäst för mamma….men så är det nog..Ottokram

Det är inte lätt när livet stä’ller till det för oss ,men det är härligt att läsa hur bra ni tar hand om er mamma men egentligen är ju det en självklar sak …men gott att ni fick en trevlig stund när hon fyllde år ..ha det gott Kram

Tack för kommentaren den värmde… visst är det en självklarhet att ta hand om mor och vi gör så gott vi kan men jag kan tycka att det är så jobbigt ibland att se henne som hon är nu då jag vet att hon då hon var frisk var så levnadsglad och social och hade så många vänner, som försvann då hon blev sjuk…. tror att de oxå tyckte att det var jobbigt att se henne så förändrad… Varm kram från mig

vad härligt att du kan vara så nära din mor ..ses lite då å då å pyssla om ..fika ..osv ..min bor 50 mil bort 😦

Åh då träffs ni inte så ofta då… 😦 men då ni träffas myser ni väl lite extra=)

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
