Min egna lilla vrå

Åkte vidare

Posted on: oktober 31, 2009

och tände ett ljus på min kompis grav.

Halloween 009.jpg

Någon hade redan varit där och satt en mossig nalle och tänt ett ljus som redan slocknat.

Carina dog 35 år gammal i leukemi. Hon hade oxå Guillain Barres sjukdom, ett autoimmunt angrepp på nervrötter som leder till reflexbortfall och succesiv förlamning. Man vårdas på intensiven och man kan behöva respirator om andningsorganen blir förlamade. Carina behövde aldrig det,  förlamningen släppte och hon blev nästan helt återställd……. sen gick det ett tag och så kom Leukemin. Åkte fram och tillbaka till Uppsala, benmärgstransplanterades och det såg ut att gå bra, hon skulle bara överleva, sparat ägg för att kunna bli mamma igen i framtiden med sin nya kille och så dör hon. Fick upprepade lunginflammationer, svamp i lungorna av all medicin och till sist orkade inte kroppen mer.

Hon hade ordnat allt ifall om det inte skulle gå vägen, dottern Helen bodde redan i en bra fosterfamilj och den lilla hos sin pappa. Hon ville att barnen skulle ha det bra och att jag skulle se till dem ibland.

Minns begravningen hennes lilla flicka som höll sin pappa hårt i handen, de gick in en extra gång själva till kistan då allt var över, en liten 5 åring som ville ta farväl och knappast kunde förstå att mamma låg i en kista.

Kvällen innan begravningen stormade det enormt och det var ett riktigt oväder, morgonen efter var det stilla och lungt och när vi satt i kyrkan började solen att lysa och värmde mig i nacken, jag ryser och det känns som om Carina är närvarande och värmer mig, tröstar mig.

Till stilla musik får alla gå fram och tända ett ljus i en ljusstake som står brevid kistan, när alla ljus är tända och den vackra musiken slutar välter ett ljus och någon skyndar fram och sätter tillbaka det igen så det inte ska börja brinna ordentligt. Jag skrattar för mig själv åt sprattet som jag tror Carina gjorde för att lätta upp stämningen en smula. Två ggr får hon mig att le mitt i allt det sorgliga, det är typiskt Carina hon gillade practical jokes och jag förstod att hon där hon nu var, så var hon densamma.

 Höst 2009 Brunnstorp 049.jpg

Carina sa alltid att när hon dog skulle hon bli en stubbe, en stubbe nån stans där någon trött skulle kunna sätta sig och vila. Hon tyckte att då skulle hon få sällskap en stund och samtidigt ge  någon chansen att vila sig.

På denna hjärtstubbe kan två sitta och alltid då jag ser stubbar tänker jag på min kompis önskan och kan inte låta bli att sätta mig för att hon ska få sällskap en stund.

Denna stubbe var riktigt skön att sitta på……….

Höst 2009 Brunnstorp 050.jpg

…här kan flera sitta men inte lika skönt……

Höst 2009 Brunnstorp 058.jpg

ännu en variant lite i skuggan med fantastisk utsikt över sjön.

Höst 2009 Brunnstorp 027.jpg

Håller på detta vis Carinas minne levande, tror att hon skrattar åt min berättelse om mina upplevelser och ord som hon genom mig får levande igen. Tänker på dig och ser dina barn ibland så du kommer alltid att finnas i mitt minne.

Kommentera

Kategorier

Arkiv

Mest klickade

  • Inget

AB blogg american appelpie angordning hästpsykologi Bad gateway bakbunden bitter barnbarn barnbarnen boktips Dagsutflykt Hjo bakad potatis shopping hem och hobby loppis antikt Dikt Dilemma trött curling lat Elvis Shickzal King of rock elände ödesdigert telefonsamtal Eva dahlgren feed flickan som lekte med elden Wienerbröd fotobloggen 4 youre eyes Fototriss ljus fötter jordgubbar vin värmebölja girighet misstänksamhet Gissa temat Hemimamma hep stars himlen kyrkogården clabbe mamma pappa Hsp High sensitiv person karaktärsdrag hästar Rockan importera exportera filer James Blunt magnetarmband jogging träning muskler fett semester Jordgubbsmuffins Klart fix optik Klokord lagar löften arv mål lilla sofie Madonna Madonna Express yourself Michael Jackson MJ MJ RIP musik orosmoln cupcakes pappa pappa tandis rotfyllning Gustav Wasa pocoloco midsommarblommor regn orup release me livet rss pinga rött vitt blått Schickzal sevdabo femkamp grill svin shining light Shoreline Anna Ternheim sinatra lee the corrs bono sinnesrobönen självporträtt skitlag AB bloggen snus mat handla såpa BH Lumene sol brassestol bok bad vätterstranden sommarfrulle jordgubbar sommar gröngräs Sorg håll huvudet högt Spökar energi närvaro pappa Stefan Liv strömavbrott åska tandläkaren fynd semester sol brasestol Techno telefonsamtal telefonångest these boots are made for walking trött jobb sovpass upplösning medium stor bild utflykt fika räkmacka specialare vård människor värdighet Änglakort ängeln i rummet ödetorpet
